„Klan Matejków”

„Klan Matejków” oczarował nas niezwykle wciągającą historią i potężną dawką merytorycznej wiedzy o jednym z najważniejszych polskich artystów.

czytaj dalej

Powrót Edwarda Okunia [część II]

Studiował sztuki piękne w pracowniach dobrych malarzy pedagogów w Warszawie, Krakowie, w Monachium i w Paryżu; wszędzie nie dłużej niż rok. Rozsadzał go temperament, śpieszno mu było do pracy na własny rachunek…

czytaj dalej

Po orbicie Kossaków [część II]

„Jerzy stał się więźniem pracowni, z której już nie mogło nic wyjść, jak sam mówił, prócz knotów przeznaczonych na długi, wydatki domowe i zobowiązania” – a jednak, co widać po owocach, gleba Kossakówki nawet w złym czasie nie była jałowa.

czytaj dalej

Kopia czy replika?

Tych kilka pojęć, przyda się nie tylko w ocenie autentyczności i unikatowości obiektów, ale także w zrozumieniu procesu twórczego i realiów codzienności artystów.

czytaj dalej

Zagadka Unierzyskiego

Odważna kompozycja, świetnie wyczute pasmo srebra między niebem a horyzontem, mistyczne oświetlenie – wszystko to w dziele, powiedzmy dziś, prekursora hiperrealizmu pociągało niezwykłością klimatu.

czytaj dalej