Bernardo Bellotto, zwany Canaletto (1721-1780) „Monachium - panorama miasta znad Izary”, źródło: Koller Auktionen

Bernardo Bellotto, zwany Canaletto (1721-1780)
„Monachium – panorama miasta znad Izary”
olej na płótnie, 69 x 119,5 cm
Koller Auktionen, Zurich – Szwajcaria, 1 października 2021, cena wywoławcza: 800.000 CHF

Imponująca kompozycja autorstwa najistotniejszego malarza okresu stanisławowskiego – Bernarda Bellotto, zwanego Canalettem. Oczywiście nie jest to polonik w pełnym tego słowa znaczeniu – zamiast widoku Warszawy od strony Pragi mamy okazję zakupić widok Monachium ze wschodniego brzegu Izary, ale nadal jest to obiekt klasy muzealnej, autorstwa malarza, który znacząco wpłynął na rozwój malarstwa polskiego (wedle jego precyzyjnych wedut odbudowywano wiele zniszczonych fragmentów Warszawy).

Jest to jedna z trzech znanych wedut z widokiem Monachium, ta po części była malowana wspólnie z uzdolnionym synem – Lorenzo Bellotto (dwie pozostałe znajdują się w zbiorach muzealnych w Monachium i Waszyngtonie) – co nas niezmiernie cieszy, szwajcarski dom aukcyjny oparł w dużej mierze opis pracy na pracach naukowych profesora Andrzeja Rottermunda, wieloletniego dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie.

Zakup pracy w szczególności polecamy naszemu najlepszemu napastnikowi, grającemu od lat w barwach Bayernu Monachium – Panie Robercie, jeśli czyta Pan nasze wtorkowe felietony to zapewniamy, że zakup autentycznej pracy Canalletta, z dobrze udokumentowaną proweniencją (praktycznie od końca XVIII wieku) będzie znakomitym posunięciem inwestycyjnym jak i wizerunkowym 😉 

Jan Chełmiński (1851-1925) "Z depeszą", źródło: Tennants Auctioneers

Jan Chełmiński (1851-1925)
„Z depeszą”

olej na desce, 15 x 20,5 cm
Tennants Auctioneers, Leyburn – Anglia, 13 listopada 2021, estymacja: 800 – 1.200 GBP

Niewielka, bardzo wczesna kompozycja Jana Chełmińskiego (autor w trakcie jej malowania miał 25 lat) – nie budząca żadnych zastrzeżeń pod kątem autentyczności. W związku z potężnym zainteresowaniem tego typu pracami z drugiej połowy XIX wieku na polskim rynku, proponowana przez dom aukcyjny estymacja brzmi jak szalona promocja. Przypuszczamy, że finalna cena będzie wielokrotnie wyższa, przypominając jednocześnie, aby w trakcie licytacji pamiętać o bardzo małym rozmiarze pracy (15 x 20 cm)

Zbigniew Sprycha (ur. 1959) "Kompozycja (Bal)", źródło: Joshua Kodner

Zbigniew Sprycha (ur. 1959)
„Kompozycja (Bal)”
olej na płótnie, 101 x 112 cm
Joshua Kodner, Dania Beach – Stany Zjednoczone, 2 października 2021, cena wywoławcza: 500 USD

Namalowana w 1986 roku, udana i efektowna kompozycja jednego z aktualnych profesorów krakowskiej ASP – Zbigniewa Sprychy, którego twórczość znamy i doceniamy (jako idącą konsekwentnie w obranym kierunku). Cena wywoławcza ustalona jest na atrakcyjnym poziomie, należy jednak pamiętać, że transport z Florydy obrazu o tak dużych wymiarach będzie również sporym wydatkiem.

Juliusz Joniak (1925-2021) "Pejzaż umbryjski", źródło: Sworders Fine Art Auctioneers

Juliusz Joniak (1925-2021)
„Pejzaż umbryjski”
olej na płótnie, 70 x 80 cm
Sworders Fine Art Auctioneers, Essex – Anglia, 5 października 2021, estymacja: 600 – 800 GBP

Praca Juliusza Joniaka – wybitnego, krakowskiego kolorysty, namalowana w latach siedemdziesiątych, czyli okresie twórczości, z którego prace bardzo rzadko pojawiają się na rynku. Ciekawa propozycja dla wszystkich mających już w swoich kolekcjach bardziej typowe prace Joniaka (zazwyczaj charakteryzujące się znacznie intensywniejszymi, bardziej kontrastowymi kolorami). Estymacja ustalona została na bardzo przystępnym poziomie. Na koniec jedna uwaga – zarówno angielski dom aukcyjny, jak i wiele innych stron o sztuce (w tym również polskie Artinfo) nie odnotowało, że profesor Joniak zmarł w tym roku w Krakowie w wieku 96 lat.

Louis Marcoussis (1883-1941) „Kubistyczna martwa natura”, źródło: Andrew Charbonneau

Louis Marcoussis (1883-1941)
„Kubistyczna martwa natura”
olej na tekturze, 33 x 29 cm 
Andrew Charbonneau, Delray Beach – Stany Zjednoczone, 7 października 2021, cena wywoławcza: 400 USD

Tym razem na Florydzie okazja do nabycia imitacji pracy Marcoussisa wykonanej w identycznej manierze jak prace malarza-widmo z rynku francuskiego – Józefa Popczyka. Naszym zdaniem szkoda nawet 300 dolarów!

Juliusz Kossak (1824-1899) „Portret konny hr. Adama Potockiego”, źródło: Veilinghuis Onder de Boompjes

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Portret konny hr. Adama Potockiego”
akwarela na papierze, 35,5 x 25,5 cm
Veilinghuis Onder de Boompjes, Leiden – Holandia, 24 września 2021, estymacja: 150 – 200 EUR

Powyższy falsyfikat publikujemy głównie, aby pokazać, że mechanizmem powstawania większości falsyfikatów prac familii Kossaków jest tworzenie nieudolnych replik istniejących już obrazów – zazwyczaj wystarczy mieć kilka monografii danego artysty oraz ewentualnie dostęp do notowań aukcyjnych, by mieć porównanie jaki był pierwowzór, z którego powstał falsyfikat. Późniejsze wnioski są już całkowicie ewidentne.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!