Broncia Koller Pinell (1863-1934) "Martwa natura z owocami", źródło: Dorotheum

Broncia Koller Pinell (1863-1934)
„Martwa natura z owocami”
olej na płótnie, 72 x 58 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 28 września 2021, estymacja: 5.000 – 8.000 EUR

Polecamy bardzo efektowną i udaną naszym zdaniem martwą naturę autorstwa praktycznie nieznanej w Polsce, a pochodzącej z Sanoka Bronci Koller-Pinell (a właściwie Bronisławy Pineles). Wszystkim, których zainteresowała powyższa praca zachęcamy do zapoznania się z biogramem artystki, który obfituje w wiele ciekawych kooperacji i przyjaźni, w tym z artystami tej rangi co Gustaw Klimt czy Egon Schiele!

Ciekawostką niech będzie również fakt, że powyższa praca była w ostatnim czasie oferowana przez jedną z wiedeńskich galerii na portalu Artsy skupiającym oferty galerii sztuki z całego świata za kwotę 40.000 – 50.000 EUR (co jest oczywiście pewną aberracją, tym nie mniej najdroższa do tej pory praca Bronci Koller Pinell „Martwa natura z czajnikiem” została sprzedana w 2010 roku za 32.000 EUR plus opłaty aukcyjne).

Jan Śliwka (ur. 1946) "Miasto", źródło: Winter Associates

Jan Śliwka (ur. 1946)
„Miasto”
brąz, wysokość 112 cm
Winter Associates, Plainville – Stany Zjednoczone, 13 września, cena wywoławcza: 300 USD

Propozycja dla tych, którzy nie boją się eksplorować niewypromowanych jeszcze rynkowo obiektów i twórców – unikatowy przykład rzeźby kinetycznej, która porusza się w zmechanizowany sposób przy akompaniamencie muzyki odtwarzanej z kasety magnetofonowej z wbudowanego przy podstawie odtwarzacza. Koncepcja artystyczna gliwickiego twórcy Jana Śliwki do tej pory nie zdobyła światowego uznania – być może to kwestia odpowiedniego czasu lub odpowiedniej promocji? Prozaicznym problemem w przypadku opisywanej pracy może być logistyka – dużą i ciężką pracę sprowadzić trzeba z Connecticut w Stanach Zjednoczonych. My polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) "Twarz na kolumnie", źródło: Rago Arts and Auction Center

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Twarz na kolumnie”
brąz patynowany, wysokość 16,5 cm
Rago Arts and Auction Center, Lambertville – Stany Zjednoczone, 17 września, cena wywoławcza: 800 USD

Zawsze chętnie polecamy niskonakładowe prace Igora Mitoraja – w tym przypadku bardzo udana rzeźba w formacie biurkowym, odlana w bardzo krótkiej (jak na Mitoraja) serii 99 egzemplarzy. Co ciekawe praca pomimo niewielkiego „kalibru” ma prawie pełną proweniencję i w poprzednich latach odwiedziła już Rzym, Florencję, Kalifornię i New Jersey (niczym wg słów Franciszka Starowieyskiego „Człowiek jest tylko epizodem w życiu przedmiotów). Polecamy, aby następnym przystankiem dla tej pracy była Polska!

Hartmann Schedel (1440 - 1514) "Widok Krakowa", źródło: Antiquariat Kiefer

Hartmann Schedel (1440 – 1514)
„Widok Krakowa”, 1493 rok

drzeworyt kolorowany akwarelą, ok. 24 x 52 cm
Antiquariat Kiefer, Pforzheim – Niemcy, 14 września 2021, cena wywoławcza: 2.000 EUR

Powyższa aukcja daje okazję do nabycia pierwszego graficznego widoku Krakowa – praca pochodzi z wydanego w 1493 roku inkunabułu „Liber chronicarum” zawierającego najstarsze przedstawienia trzech miast polskich: Krakowa, Wrocławia i Nysy. „Liber chronicarum” zostało wydane w norymberskiej oficynie wydawniczej Antona Kobergera z drzeworytniczymi ilustracjami pochodzącymi z pracowni Michała Wolgemuta i tekstem napisanym przez Hartmanna Schedla (1440-1514). Słowa „Liber chronicarum” to popularny i będący w użyciu skrót od nieco przydługiego tytułu pełnego: „Liber chronicarum cum figuris ymaginibus ab inicio mundi”. Polecamy każdemu kto na ścianie chciałby mieć autentyczny drzeworyt mający 528 lat!

Henryk Hayden (1883-1970) „Kubistyczna martwa natura”, źródło: Auction Kings

Henryk Hayden (1883-1970)
„Kubistyczna martwa natura”
gwasz na papierze, 63,5 x 78,7 cm (w ramie)
Auction Kings, Tampa – Stany Zjednoczone, 18 września 2021, cena wywoławcza: 300 USD, estymacja: 12.000 – 16.000 USD

W ostatnich tygodniach obserwujemy, że zdecydowanie najwięcej falsyfikatów polskiego malarstwa pojawia się na Florydzie – tym razem w domu aukcyjnym o buńczucznej nazwie Auction Kings wylicytować będzie można sporych rozmiarów falsyfikat pracy Henryka Haydena nieudolnie naśladujący jego przedwojenne prace z okresu kubistycznego. Poziom artystyczny jest niższy nawet niż cena wywoławcza w wysokości 300 dolarów, atmosferę ma jedynie podgrzewać estymacja ustalona na poziomie 12.000 – 16.000 dolarów. Odradzamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Martwa natura”, źródło: Willow Fine Art Gallery

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Martwa natura”
olej na desce, 30 x 40 cm
Willow Fine Art Gallery, Fort Lauderdale – Stany Zjednoczone, 8 września 2021, cena wywoławcza: 1.500 USD, estymacja: 3.500 – 19.500 USD

Falsyfikat wykonany metodą: kupujemy dowolną, przedwojenną martwą naturę na targu staroci (w tym przypadku z pewnością nie był to drogi zakup), kupujemy czerwoną farbę (kolor nie jest przypadkowy ponieważ sygnatura dodana tym kolorem nie jest widoczna w świetle UV), dodajemy sygnaturę i udajemy, że mamy autentyczną pracę. Odradzamy !

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!