Rafał Malczewski w swoich wspomnieniach z Zakopanego pisał: Porządny gruźlik z cenzusem jechał do sanatorium dr Dłuskich. Tam leczono się uczciwie […] Państwo Dłuscy mieszkali w osobnym domku, gdzie bywała w latach przed pierwszą wojną siostra pani Dłuskiej, pani Curie-Skłodowska, z córeczkami. Była już wdową i sławną na cały świat. […] Dr Dłuski był mały i ruchliwy, ale prawdziwą potęgą była pani Bronisława Dłuska, prototyp Ataturków. Wójt gminy Zakopane i jego kolega z Kościelisk trzęśli się na jej widok, władała starostwem, nie lękała się namiestnictwa i może nawet cesarza. Po prostu tkwiła w niej energia atomowa.

Małżeństwo lekarzy, Bronisława z domu Skłodowska i Kazimierz Dłuski, stali się twórcami pierwszego na ziemiach polskich sanatorium dla osób z chorobami płuc. Dla lokalizacji przedsięwzięcia wybrali rozległe tereny w Kościelisku położonym nieopodal Zakopanego. Znaczącego wsparcia finansowego inwestycji udzieliła młodsza siostra Bronisławy, wybitna uczona Maria Skłodowska-Curie, która przeznaczyła na ten cel część kwoty z pierwszej Nagrody Nobla, o czym do dziś informuje okolicznościowa tablica umieszczona na budynku dawnego zakładu leczniczego. Gmach sanatorium, inspirowany stylem architektury zakopiańskiej, zbudowany został w latach 1899-1902 według projektu krakowskiego architekta Wandalina Beringera przy współpracy Sławomira Odrzywolskiego. Sanatorium Dłuskich rozpoczęło działalność w listopadzie 1902 roku, a fundusze otrzymane od Noblistki umożliwiły prowadzenie dalszych prac przy wyposażeniu wnętrz.

Kazimierz Sichulski (1879-1942), "Karykatura Kazimierza Dłuskiego", 1914 rok, źródło: Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem

Kazimierz Sichulski (1879-1942), „Karykatura Kazimierza Dłuskiego”, 1914 rok, źródło: Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem

Plakat reklamujący sanatorium autorstwa Piotra Stachiewicza, ok. 1904 roku, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie

Plakat reklamujący sanatorium autorstwa Piotra Stachiewicza, ok. 1904 roku, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie

Pocztówka archiwalna z widokiem sanatorium Dłuskich w Kościelisku

Pocztówka archiwalna z widokiem sanatorium Dłuskich w Kościelisku

Aranżację pomieszczeń wspólnych, takich jak sala teatralna, sala muzyczna,  biblioteka z czytelnią, powierzono artystom zrzeszonym w Towarzystwie Polska Sztuka Stosowana, które popierało integrację sztuki w duchu stylistyki secesyjno-ludowej. Idee odnowy rzemiosła, które pojawiły się w Europie pod koniec dziewiętnastego stulecia, głównie za sprawą brytyjskiego ruchu Arts&Crafts, okazały się w sztuce polskiej niezwykle żywe. Już w 1901 roku w Krakowie powstało Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana, koncentrujące swoją działalność na promowaniu i upowszechnianiu rzemiosła oraz dążeniu do podniesienia rangi sztuki użytkowej, tak by nie traciła ona wartości estetycznych. Początkowo Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana korzystało z doświadczeń stylu zakopiańskiego propagowanego przez Stanisława Witkiewicza, ale również inspirowało się wpływami secesji i szkockiego artysty Charlesa Renniego Mackintosha oraz Warsztatów Wiedeńskich, założonych w 1903 roku przez Josefa Hoffmana i Kolomana Mosera.

Mebel przypominał formy z ubiegłego stulecia, ale coraz bardziej się od nich oddalał. Coraz bardziej znikał ornament, konstrukcja mebla uwzględnia nowoczesne wymogi i nadaje mu formy coraz bardziej uproszczone, dekoracja polega przede wszystkim na użyciu rozmaitych gatunków drzewa, często importowanych i dotychczas nie używanych. Wielką rolę w dekoracji wnętrz odgrywają rozmaite tkaniny, jak obicia mebli, wzorzyste i barwne kobierce, obicia ścian, rozmaite drobiazgi dekoracyjne wykonane w ceramice, szkle i metalu, a także nowoczesne, sztuczne oświetlenia. [cyt. za: Władysław Jarocki, Meble]

Ruch odnowy rzemiosła przyczynił się do kompleksowego spojrzenia na architekturę. Idea integralności projektu łączącego zagadnienia czysto użytkowe i estetyczne znalazła zastosowanie przy wystroju nie tylko wnętrz mieszkalnych, a przede wszystkim w dużych realizacjach, takich jak nowoczesne zakłady lecznicze. Pobyty pacjentów w sanatoriach, zazwyczaj długotrwałe, warunkowały konieczność tworzenia pomieszczeń wspólnych, w których koncentrowało się życie towarzyskie mieszkańców owych „czarodziejskich gór”.

Czytelnia w sanatorium Dłuskich wg projektu Karola Frycza, fot. [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Czytelnia w sanatorium Dłuskich wg projektu Karola Frycza, fot. [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Salon muzyczny w sanatorium Dłuskich wg projektu Henryka Uziembły, fot.  [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Salon muzyczny w sanatorium Dłuskich wg projektu Henryka Uziembły, fot. [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Do prac projektowych we wnętrzach sanatorium zaproszeni zostali Karol Frycz, Henryk Uziembło i Jan Rembowski. W latach 1908-1910 opracowali całościową koncepcję wyposażenia sal, obejmującą projekty mebli, tkanin, dekoracji ściennych, witraży i oświetlenia. Wnętrza te nie zachowały, a ich ówczesny wygląd znany jest jedynie z archiwalnych fotografii zamieszczonych w czasopiśmie „Sztuka Stosowana” w 1910 roku.

Duży salon ze sceną dla przedstawień teatralnych skomponował Jan Rembowski. Całość utrzymana w tonie szaroniebieskim, zaczynając od linoleum podłogi, a kończąc na suficie,  ścianach i zmywalnym pokryciu mebli. Ściany pokryte są częściowo freskami [obrazy malowane temperą na płótnie], częściowo kompozycją stylizowanych pawich piór. Przepysznym szczegółem jest kominek (kryjący radiator od centralnego ogrzewania), złożony z mieniących się kafli i ślicznego okratowania z polerowanego brązu. Nad kominkiem znajduje się oryginalny w kompozycji i wybornie stonowany witraż, przedstawiający „wieszczkę Tatr”. W bocznych oknach umieszczone zostały dwa mniejsze witraże. Do salonu prowadzą schody i przedsionek, skomponowane również przez Rembowskiego, o wspaniałych lampach z kutego żelaza i kryształowych szkieł, i ozdobione pięknie pomyślanymi odrzwiami i boazerią.

Salon Rembowskiego łączy się dużymi drzwiami z salonem muzycznym, wytwornie urządzonym według pomysłu Henryka Uziembły. Białe, lakierowane meble, kryte gorąco żółtym materiałem, szlifowane lustra, czarny fortepian, jasnopopielate tło linoleum podłogi, okazałe lampy, barwne i wysoce harmonijne mozaiki i dekoracje ścienne, wreszcie przepiękne witraże okienne w tonach rdzawozłotych dają całość niezmiernie wykwintną.

Karol Frycz urządził nader interesująco czytelnię, dając jej ogólny ton liliowoszary, zarówno w meblach, jak w drewnianych obramieniach ścian, drzwi i okien. Piękne w rysunku są meble, zwłaszcza duży fotel, zegar, szafy biblioteczne oraz ruchoma balustrada, zamykająca się przy wydawaniu książek z czytelni. Bardzo oryginalne są lampy w kształcie latarek, polichromia ścian nad boazerią, kominek kafelkowy z mozaiką, przedstawiającą zabawną grupę kotów, wreszcie witraże okienne z papugami.

[Z wnętrz artystycznych, [w:] „Świat” 1910, nr 32]

 

Salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana” 1910 rok

Jan Rembowski (1879-1923), "Pochód góralek", fragment panneau, ok. 1910 rok, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie

Jan Rembowski (1879-1923), „Pochód góralek”, fragment panneau, ok. 1910 rok, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie

Jan Rembowski (1879-1923), "Pochód dzieci góralskich", fragment panneau, ok. 1910 rok, źródło: Muzeum

Jan Rembowski (1879-1923), „Pochód dzieci góralskich”, fragment panneau, ok. 1910 rok, źródło: Muzeum

Dłuscy prowadzili sanatorium do 1918 roku. Po ich wyjeździe z Zakopanego zakład leczniczy działał jeszcze przez dziesięć lat, potem budynek przejęło Ministerstwo Spraw Wojskowych i przekształciło w wojskowy dom wypoczynkowy, dokonując przy tym znaczących i nieodwracalnych ingerencji w wewnętrzną konstrukcję budynku. Z bogatego wyposażenia dawnego sanatorium zachowały się tylko nieliczne obiekty, wśród nich  panneau dekoracyjne autorstwa Jana Rembowskiego, które zdobiło niegdyś główny salon. Obrazy przedstawiające motyw pochodu góralek i górali przekazane zostały w 1928 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Natomiast w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem zachowała się lampa projektu Rembowskiego wykonana z kryształu górskiego oprawionego w metal. Nie tak dawno na rynku sztuki pojawił się z kolei fotel z sali teatralnej, również autorstwa Rembowskiego, mebel o prostej konstrukcji zdobiony stylizowanym ornamentem roślinnym zaczerpniętym ze sztuki podhalańskiej.

Fotel wg projektu Jana Rembowskiego z dawnego sanatorium Dłuskich, źródło: Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa

Fotel wg projektu Jana Rembowskiego z dawnego sanatorium Dłuskich, źródło: Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa

Lampa wg projektu Jana Rembowskiego ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego, fot. archiwum autorki

Lampa wg projektu Jana Rembowskiego ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego, fot. archiwum autorki

Salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana”, 1910 rok

Salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana”, 1910 rok

Klatka schodowa i salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana”, 1910 rok

Klatka schodowa i salon w sanatorium Dłuskich wg projektu Jana Rembowskiego, fot. [w:] „Sztuka Stosowana”, 1910 rok

Jan Rembowski (1879–1923), artysta, który wykonał kompleksowy projekt sali teatralnej w sanatorium kościeliskim, ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Początkowo kształcił się w pracowni rzeźbiarskiej Konstantego Laszczki, a w latach 1905-1907 uczęszczał do pracowni malarza Józefa Mehoffera. W Kościelisku bywał często, w związku z trapiącą go chorobą płuc. Będąc pod opieką Dłuskich, równocześnie pracował twórczo i działał w lokalnym środowisku artystycznym. W 1909 roku, a więc w trakcie projektowania wnętrz sanatorium, stał się jednym ze współzałożycieli Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Na twórczość Jana Rembowskiego największy wpływ miała recepcja młodopolskich dzieł Stanisława Wyspiańskiego oraz oddziaływanie sztuki ludowej Podhala.

 

Jan Rembowski (1879-1923), "Bańki mydlane", 1918 rok, źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie

Jan Rembowski (1879-1923), „Bańki mydlane”, 1918 rok, źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie

Jan Rembowski (1879-1923), "Rozmarzona", 1917 rok, pastel, źródło: DA Rynek Sztuki

Jan Rembowski (1879-1923), „Rozmarzona”, 1917 rok, pastel, źródło: DA Rynek Sztuki

Źródła:

  • Irena Huml, Polska Sztuka Stosowana w XX wieku, Warszawa 1978
  • Rafał Malczewski, Pępek świata. Wspomnienia z Zakopanego, Warszawa 1999
  • Władysław Jarocki, oprac. Zofia Weiss, Katarzyna Łomnicka, Kraków-Zakopane 2015

 

Autor: Katarzyna Łomnicka

Historyczka sztuki z wieloletnim doświadczeniem na rynku antykwarycznym, autorka wydawnictw monograficznych i katalogów wystaw z zakresu sztuki polskiej XIX i XX w., kuratorka wystaw. W Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego prowadzi zajęcia dotyczące funkcjonowania rynku sztuki. Świadczy usługi eksperckie dla kolekcjonerów.

zobacz inne teksty tego autora >>