Chrystus Bielański i rodzina Flaszów z Hecznarowic
Jak atrybucja może wpłynąć na wartość dzieła sztuki? O tym i o rodzinie Flaszów z Hecznarowic specjalizującej się w wizerunkach Chrystusa Bielańskiego.
czytaj dalejMalarze leżajscy – rodzina Stankiewiczów
W artykule omówiony jest najprawdopodobniej jedyny znany, sygnowany i datowany obraz leżajskiego malarza Michała Stankiewicza.
czytaj dalejKość słoniowa – kłopotliwe kolekcjonerstwo?
Kość słoniowa była lubianym i chętnie wykorzystywanym materiałem rzeźbiarskim od czasów prehistorycznych – dziś jednak uważana jest za kłopotliwą. Dlaczego?
czytaj dalej“Copyright” obrazów bogucickich
Cechowe malarstwo religijne XIX wieku było często tworzone taśmowo, powszechne było kopiowanie bez ochrony prawem autorskim, które znamy obecnie.
czytaj dalejFigurki ćmielowskie
“…dekoracja powinna dobrze leżeć na formie (…) powinna w słuszny sposób organizować jej powierzchnię”, mówił Henryk Jędrasiak o ćmielowskich malaturach.
czytaj dalejMalarstwo żywieckie XIX wieku na przykładzie twórczości rodziny Chrząstkiewiczów
W XIX wieku, kiedy polskie ludowe malarstwo religijne przeżywało apogeum swojej świetności, istniało kilka centrów, w których powstawały obrazy religijne.
czytaj dalej7 pojęć, które powinien znać każdy kolekcjoner grafiki
Świat grafiki artystycznej jest wyjątkowy i wciągający, ale żeby się w niego zagłębić najpierw należy zapoznać się z podstawową terminologią.
czytaj dalejPodatki na rynku sztuki
Osoba fizyczna dokonująca sprzedaży dzieła sztuki np. z prywatnej kolekcji, może w pewnych sytuacjach uniknąć opodatkowania jej podatkiem dochodowym.
czytaj dalej7 pojęć, które powinien znać każdy kolekcjoner malarstwa
Każda branża kolekcjonerska ma swoją terminologię. Chcesz poczuć się swobodniej podczas rozmowy o sztuce? Sprawdź wybrane przez nas pojęcia dotyczące malarstwa.
czytaj dalejRamy, ramki, oprawy, czyli jak nie zepsuć obrazu
Pod względem znaczeniowym i estetycznym rama uzupełnia dzieło, podkreśla jego walory – koloryt, nastrój, styl; jest sceną, na której rozgrywa się “przedstawienie” sztuki.
czytaj dalejKopia czy replika?
Tych kilka pojęć, przyda się nie tylko w ocenie autentyczności i unikatowości obiektów, ale także w zrozumieniu procesu twórczego i realiów codzienności artystów.
czytaj dalejLegalny wywóz dzieł sztuki
Nie wywieziemy za granicę zabytków, które mają szczególną wartość dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Co się kryje za tym terminem?
czytaj dalejDlaczego ten obraz jest taki drogi?
Wycena obrazu to określenie jego wartości rynkowej, czyli mówiąc wprost kwoty, jaką na dany moment można za dzieło uzyskać. Wartość ta wykracza jednak poza zwykłe koszty materiałów i czas pracy. Wycena dzieła sztuki określa aspekty ponadmaterialne, niekiedy wręcz niemierzalne, abstrakcyjne.
czytaj dalej