Tamara Łempicka (1898-1980) "Kobieta w żółtej sukience" 1929 rok, źródło: Sotheby's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Kobieta w żółtej sukience”, 1929 rok

olej na płótnie, 80 x 120 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 17 maja 2022, estymacja: 5.000.000 – 7.000.0000 USD

Naszym zdaniem powyższa praca może być jedną z gwiazd pośród wszystkich majowych aukcji na całym świecie (tym bardziej możemy być dumni, że jest to praca artystki o polskich korzeniach). Praca ta powstała w 1929 roku i posiada wszystko co dzieło tej klasy posiadać powinno – klarowną proweniencję, olbrzymią ilość wzmiankowań i reprodukcji oraz rozbudowaną historię wystawienniczą. W naszej ocenie jest spora szansa na to, że proponowany poziom estymacji zostanie przekroczony.

P.S. A korzystając z okazji polecamy naszym czytelnikom odwiedzenie wystawy prac Tamary Łempickiej odbywającej się do 14 sierpnia w Muzeum Narodowym w Lublinie. Jest to pierwsza tego typu monograficzna wystawa w Polsce i z wielu źródeł wiemy, że zbiera bardzo pozytywne recenzje!

Tamara Łempicka (1898-1980) "Martwa natura z karafką i pomarańczą", źródło: Christie's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Martwa natura z karafką i pomarańczą” 1923 rok

olej na płótnie, 35 x 27 cm
Christie’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 14 maja 2022, estymacja: 25.000 – 35.0000 USD

Druga, znacznie skromniejsza propozycja dla admiratorów twórczości Tamary Łempickiej – co ważne praca powstała w znakomitym okresie twórczości artystki, bo w 1923 roku. Niewątpliwym minusem jest fakt, że sygnatura pochodzi już ze stempla (co było częstym działaniem spadkobierców słynnych artystów, a również można domniemywać, że sama artystka nie sygnując tej pracy traktowała ją jako szkic lub malarską wprawkę do większej kompozycji).

Patrząc z perspektywy polskiego rynku chcielibyśmy polecić powyższą pracę wszystkim potencjalnym nabywcom wysokonakładowych edycji odbitek słynnych dzieł Tamary Łempickiej – w tym przypadku cena nie jest kolosalnie wyższa, a w zamian otrzymać unikatowe dzieło, które było wielokrotnie wystawiane i reprodukowane i którego wartość nie będzie nigdy zależeć od szalonej ilości reedycji i wznowień druku – proszę pamiętać, że spadkobiercy Łempickiej mają pełne prawa autorskie do jej dorobku artystycznego aż do 2050 roku !

Teofil Antoni Kwiatkowski (1809-1891) „Para pod drzewem”, źródło: Thierry de Maigret

Teofil Antoni Kwiatkowski (1809-1891)
„Para pod drzewem”
akwarela, kredka na papierze, 15,3 x 11,9 cm
Thierry de Maigret, Paryż – Francja, 20 maja 2022, estymacja: 200-300 EUR

Niewielka, akwarelowa kompozycja XIX-wiecznego, polskiego artysty pochodzącego z Pułtuska – Teofila Antoniego Kwiatkowskiego herbu Jaxa. Na podstawie dość niewielkiego zdjęcia praca nie budzi naszych zastrzeżeń co do autentyczności. Z pewnością prace tego twórcy wyceniane są wielokrotnie wyżej na polskim rynku zatem warto włączyć się do licytacji!

P.S. Zachęcamy do zapoznania się z ciekawym życiorysem tegoż artysty, który do Francji przeniósł się po upadku Powstania Listopadowego (w którym walczył jako podporucznik 4. pułku piechoty liniowej).

 

Barokowa, srebrna misa / patera Nathaniel Pressding - Gdańsk, ok. 1670 roku, źródło: Lempertz

Barokowa, srebrna misa / patera
Nathaniel Pressding – Gdańsk, ok. 1670 roku
Lempertz, Kolonia – Niemcy, 20 maja 2022, estymacja: 2.400 – 2.800 EUR

To czysta kolekcjonerska przyjemność móc posiadać (a czasami przy odpowiedniej okazji użytkować) barokowe gdańskie srebra zachowane w tak dobrym stanie jak powyższa misa. Nie jest to oczywiście obiekt z panteonu gdańskiego złotnictwa, ale na jego przykładzie (wyłącznie mając obiekt na żywo w dłoniach) można dostrzegać precyzję i złożoność dawnych technik złotniczych, które z każdym kolejnym wiekiem stawały się bardziej masowe i mniej kunsztowne. Gorąco polecamy!

Erno Erb (1878-1943) “Lwowskie przekupki”, źródło: Schwenke Auctioneers

Erno Erb (1878-1943)
“Lwowskie przekupki

olej na tekturze, 25 x 32,5 cm (podano jedynie wymiar ramy)
Schwenke Auctioneers, Woodbury – Stany Zjednoczone, 22 maja 2021, cena wywoławcza: 450 USD

Niewątpliwy falsyfikat, przy tworzeniu którego fałszerz skupił się na anturażu takim jak np. niezwykle rozbudowana, wręcz muzealna mosiężna tabliczka z opisem przytwierdzona do ramy. Podczas obiektywnej oceny tej pracy polecamy zwrócenie uwagi na nieporadność z jaką namalowane zostały pierwszoplanowe postaci oraz jak nieudolnie przepisana jest dość mało skomplikowana sygnatura. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!