Stanisław Kubicki (1889-1942) „Lądujący bocian", źródło: Dr Lehr Kunstauktionen

Stanisław Kubicki (1889-1942)
„Lądujący bocian” 1931 rok
olej na desce, 151 x 125 cm
Dr Lehr Kunstauktionen Gmbh, Berlin – Niemcy, 30 kwietnia 2022, estymacja: 80.000 EUR

Absolutnie wybitna praca! Wspomniana powyżej aukcja daje szanse każdemu kolekcjonerowi na natychmiastowe wejście do absolutnej ekstraklasy polskiego ekspresjonizmu – bez cienia wątpliwości jest to najlepsza praca tego artysty związanego z poznańskim i berlińskim środowiskiem ekspresjonistów jaka kiedykolwiek trafiła na rynek. Porównania z dotychczasowymi notowaniami aukcyjnymi prac Kubickiego nie mają większego sensu, gdyż do tej pory na aukcjach pojawiały się jedynie szkice ołówkiem i grafiki – tutaj mamy do czynienia z pracą rangi muzealnej. Pochodzi ona ze spuścizny rodzinnej artysty i jest to dodatkowy jej atut. Nas urzeka nadal świeże i nowoczesne (po 100 latach od namalowania!) ukazanie chyba najbardziej „polskiego” ze wszystkich ptaków. Gorąco polecamy!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Abstrakcja niebieska”,  źródło: Doyle New York

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Abstrakcja niebieska” ok. 1963 roku
olej na płótnie, 91 x 61 cm 
Doyle New York, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 5 kwietnia 2022, cena wywoławcza: 1.500 USD, estymacja: 3.000 – 5.000 USD

Praca tak nietypowa, że aż trudno uwierzyć w jej autentyczność – kwestia ta jest jednak niepodważalna ponieważ praca znajduje się w „Catalogue Raisonné” autorstwa Alaina Blondela (na stronie 411). Jest to zatem pochodząca ze schyłkowego okresu twórczości praca będąca swoistym poszukiwaniem nowej drogi artystycznej – czy udanym? To już kwestia do subiektywnej oceny. Z pewnością cena wywoławcza i poziom estymacji są szokująco niskie jak za sporą pracę olejną tej artystki. My polecamy!

Jankiel Adler (1895-1949) „Autoportret", źródło: Dr Lehr Kunstauktionen

Jankiel Adler (1895-1949)
„Autoportret” 1922 rok
pastel, atrament na papierze, 35 x 25 cm
Dr Lehr Kunstauktionen Gmbh, Berlin – Niemcy, 30 kwietnia 2022, estymacja: 6.000 EUR

Druga praca z kwietniowej aukcji Dr Lehr w Berlinie zasługująca naszym zdaniem na pełną rekomendację – namalowany w 1922 roku autoportret Jankiela Adlera, pochodzący z kolekcji Stanisława Kubickiego. Duża gratka dla wszystkich kolekcjonerów polskiej awangardy dwudziestolecia międzywojennego. Polecamy!

Mela Muter (1876-1967) „Miasteczko rybackie we Francji”, źródło: Clars

Mela Muter (1876-1967)
„Miasteczko rybackie we Francji” – praca dwustronna
olej na płótnie, 65 x 49,5 cm 
Clars, Oakland – Stany Zjednoczone, 25 marca 2022, cena wywoławcza: 25.000 USD, cena wylicytowana: 85.000 USD

Niezwykle efektowny i dekoracyjny pejzaż autorstwa Meli Muter mogący być dowodem na to, że prace artystów polskich (lub z polską związanych) nie zawsze są tańsze na zachodnich aukcjach – powyższa praca wystawiona na aukcji w Kalifornii za 25.000 dolarów, została wylicytowana za kwotę 85.000 dolarów co oznacza, że po doliczeniu opłat aukcyjnych nabywca zapłacił około 450 tysięcy złotych.

Wojciech Fangor (1922-2015) “Pomarańczowe koło”, źródło: Affiliated Auctions

Wojciech Fangor (1922-2015)
“Pomarańczowe koło

pastel na papierze, 51 x 61 cm
Affiliated Auctions, Tallahassee – USA, 4 maja 2021, cena wywoławcza: 1.500 USD

Prac Wojciecha Fangora można nie lubić czy nie cenić (np. ze względu na ich odtwórczy i niezwykle powtarzalny charakter), należy jednak rozróżniać prace autentyczne od ewidentnych falsyfikatów.

O kolejnych falsyfikatach prac Fangora pojawiających się na Florydzie w domu aukcyjnym Affiliated Auctions pisaliśmy już dwukrotnie i (o zgrozo!) za każdym razem falsyfikaty te wykonywane są coraz staranniej, często jakby wprost po wdrożeniu poprawek które opisywaliśmy jako wykluczające autentyczność. Proszę zerknąć na ewolucję kolejnych fałszerstw: 15 czerwca 2021 prezentowane było koło wykonane w bardzo infantylny sposób przy użyciu akwareli: „NA TROPIE – Polska sztuka na zagranicznych aukcjach: 15 czerwca 2021”, w listopadzie prezentowana była kompozycja wykonana już znacznie staranniej przy użyciu pasteli olejnych, w przypadku której bardzo niechlujnie podrobiona została nalepka wystawowa: „NA TROPIE – Polska sztuka na zagranicznych aukcjach: 23 listopada 2021”.

Tym razem starannie namalowana została zarówno kompozycja, jak i sfabrykowana nalepka z maszynopisem. Zastrzeżenia mamy jednak do kilku dalszych elementów – w tym w szczególności do sygnatury. Nie będziemy wdawać się w szczegóły aby nie ułatwiać pracy fałszerzowi – spodziewamy się, że za kilkanaście tygodni do tego samego domu aukcyjnego trafi kolejna wersja pracy Fangora na papierze – jeszcze bardziej dopracowana i poprawiona 😉 Oczywiście odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!