Jerzy Kossak (1886-1955) „Wizja Napoleona na Wyspie Św. Heleny”, źródło: Im Kinsky

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Wizja Napoleona na Wyspie Św. Heleny” 1922 rok

olej na płótnie, 97 x 100 cm
Im Kinsky, Wiedeń – Austria, 14 grudnia 2021, estymacja: 10.000 – 20.000 EUR

Namalowana w 1922 roku znakomita „Wizja Napoleona” – w wersji z Wyspy Św. Heleny, gdzie przed Napoleonem widoczne jest wspomnienie szarży najznakomitszych formacji konnych jego armii. Jest to wersja niepowtarzalna (w odróżnieniu od „Wizji” powtarzanej przez artystę przez cały okres twórczości z zimowym odwrotem spod Moskwy z widoczną głową Sfinksa w chmurach), nieznana nawet monografiście twórczości Kossaków – Kazimierzowi Olszańskiemu. Co ciekawe praca była już raz licytowana i sprzedana podczas aukcji w tym samym domu aukcyjnym kilka tygodni temu, z tym, że nie została jak widać wykupiona. Gorąco polecamy!

Wilhelm Wachtel (1875-1942) „Pionierzy w tańcu hora”, źródło: Kedem

Wilhelm Wachtel (1875-1942)
„Pionierzy w tańcu hora”
akwarela, gwasz na papierze, 61,5 x 77,5 cm
Kedem, Jerozolima – Izrael, 21 grudnia 2021, cena wywoławcza: 1.000 USD

Udana, wielopostaciowa kompozycja z podróży do Palestyny lwowskiego malarza Wilhelma Wachtela – ukazująca pełnię jego warsztatu malarskiego, którego uczył się w krakowskiej Akademii u Leona Wyczółkowskiego i Leopolda Loefflera. Naszym zdaniem praca zdecydowanie warta zakupu w pobliżu ceny wywoławczej!

Raffaello Santi (1483-1520)  „Portret młodzieńca" - XIX wieczna KOPIA, źródło: Hampel

Raffaello Santi (1483-1520) według
„Portret młodzieńca”, XIX-wieczna KOPIA
olej na desce, 80 x 63 cm
Hampel, Monachium – Niemcy, 9 grudnia 2021, cena wywoławcza: 2.000 EUR, cena wylicytowana: 10.000 EUR

Naszym zdaniem jest to jedna z najlepszych malarskich kopii „Portretu młodzieńca” Rafaella Santi jakie mieliśmy okazję widzieć – z tego też powodu, nie ukrywamy, że braliśmy udział w zeszłotygodniowej licytacji w Monachium. Cena uzyskana czyli 10.000 EUR plus 29,5% opłat aukcyjnych to sporo jak na XIX-wieczną kopię wymagającą sprawnej konserwacji (mamy tu na myśli pionowe pęknięcie deski) i tym sposobem musimy jedynie pogratulować nowemu nabywcy ciekawego zakupu. Chęć posiadania i podziwiania choćby rzetelnej kopii najcenniejszego zaginionego obrazu z polskich zbiorów nie jest jednak uczuciem odosobnionym 😉 

Karol Kossak (1896-1975) „Pejzaż alpejski”, źródło: Skinner

Karol Kossak (1896-1975)
„Pejzaż alpejski”
olej na płótnie, 80 x 95 cm
Skinner, Marlborough – Stany Zjednoczone, 15 grudnia 2021, cena wywoławcza: 125 USD

Praca będąca kolejnym odcinkiem dziwacznego epizodu (trwającego już od kilku lat) kiedy to na zachodnich aukcjach pojawiają się prace olejne (Karol Kossak praktycznie nie stosował tej techniki malarskiej) sygnowane „K. KOSSAK”. Prawie zawsze są to pejzaże z bardzo odległych zakątków świata – Brazylii, krajów Półwyspu Arabskiego a w tym przypadku najpewniej widok alpejskiej przełęczy. Wszystkie te rejony świata charakteryzuje jedna cecha – nigdy nie stanęła tam stopa wnuka Juliusza Kossaka, czyli Karola Kossaka (czego można dowiedzieć się ze wstępu do książki jego córki Teresy Kossak “Kossak nieznany”). Spotkaliśmy się również z hipotezą, że te olejne pejzaże mogą być autorstwa polsko-ekwadorskiego malarza Carlosa Echeverría-Kossaka (urodzonego w 1981 roku) – brakuje jednak jakichkolwiek dowodów na jakąkolwiek prawdziwość tej hipotezy. Powyższy obraz odradzamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Akt siedzący”, źródło: Willow Fine Art Gallery

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Akt siedzący”
ołówek na papierze, 29 x 18,5 cm
Willow Fine Art Gallery, Fort Lauderdale – Stany Zjednoczone, 15 grudnia 2021, estymacja: 3.500 – 19.500 USD

Modelka smukła niczym trzcina, niczym łabędzia szyja, niczym najnowsze telewizory ciekłokrystaliczne! Pomimo swej smukłości jest jednak jedynie ordynarnym falsyfikatem z estymacją, której granica sięga aż 19.500 dolarów. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!