Mojżesz Kisling (1891-1953) „Martwa natura”, źródło: Sotheby's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Martwa natura” 1916 rok

olej na płótnie, 64 x 80,5 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 13 grudnia 2021, estymacja: 50.000 – 70.000 USD

W katalogu najbliższej aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku odnaleźliśmy 4 prace Mojżesza Kislinga, z których szczególnie polecamy Państwu pochodzącą z wczesnego okresu twórczości (1916 rok) martwą naturę. Praca ma ciekawą, japońską proweniencję (nie da się ukryć, że w Kraju Kwitnącej Wiśni nie brakuje admiratorów malarstwa Kislinga) oraz jest opisana w catalogue raisonné autorstwa syna artysty. Cena w porównaniu do poziomów aukcyjnych podobnych prac w Polsce jest bardzo atrakcyjna. Gorąco polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) „Twarz zabandażowana", źródło: Finarte

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Twarz zabandażowana”
akwatinta barwna, 43,5 x 35,5 cm
Finarte, Rzym – Włochy, 14 grudnia 2021, cena wywoławcza: 600 EUR

Naszym zdaniem jest to jedna z najefektowniejszych i najciekawszych kolekcjonersko grafik wykonanych przez Igora Mitoraja. Po pierwsze powstała w niezwykle wymagającej i trudnej warsztatowo „metalowej” technice akwatinty barwnej. Po drugie ma urzekająco, głębokozieloną kolorystykę niczym kolor szlachetnej patyny na brązie, a po trzecie pochodzi z bardzo niskonakładowej edycji 99 egzemplarzy z których każdy jest odręcznie sygnowany i numerowany przez artystę. Gorąco polecamy!

Abraham Behrman (1876-1942) „Pejzaż śródziemnomorski", źródło:  Pasarel

Abraham Behrman (1876-1942)
„Pejzaż śródziemnomorski”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 41 x 62 cm
Pasarel, Netanya – Izrael, 9 grudnia 2021, cena wywoławcza: 160 USD

Nieco szkicowa kompozycja artysty żydowskiego pochodzenia, który praktycznie całe swe życie spędził i związał z Łodzią. Autentyczność nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń, a cena wywoławcza jest na szokująco niskim poziomie. Polecamy!

Adam Styka (1890-1959) „Krokodylem po Nilu”, źródło: Gros & Delettrez

Adam Styka (1890-1959)
„Krokodylem po Nilu”
olej na płótnie, 60 x 75 cm
Gros & Delettrez, Paryż – Francja, 12 grudnia 2021, estymacja: 5.000 – 8.000 EUR

Praca jednego z najzdolniejszych polskich orientalistów, której trudno cokolwiek zarzucić od strony autentyczności. Jednak groteskowość sceny, niczym z przygód „Tytusa, Romka i Atomka” powoduje, że trudno nam określić tę pracę inaczej niż jedynie jako osobliwą ciekawostkę.

Józef Chełmoński (1849-1914) „Wojskowy tabor”, źródło: Jackson's International Auctioneers

Józef Chełmoński (1849-1914)
„Wojskowy tabor”
akwarela, gwasz na papierze, 20,5 x 25,5 cm
Jackson’s International Auctioneers, Cedar Falls – Stany Zjednoczone, 14 grudnia 2021, cena wywoławcza: 700 USD

Falsyfikat na tyle kiepski, że w niektórych elementach wręcz zabawny – rosyjscy jeźdźcy dosiadają niezwykle wychudzonych koni o nogach niczym z kompozycji Salvadora Dali, a każda kolejna postać na dalszym planie malowana jest coraz gorzej. Odradzamy!

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Samotny wilk”, źródło: Leininger Auktionshaus

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Samotny wilk”

olej na płótnie, 48 x 71 cm
Leininger Auktionshaus, Neuleiningen – Niemcy, 11 grudnia 2021, cena wywoławcza: 1.200 EUR

Bardzo mierny falsyfikat nie mający absolutnie nic wspólnego z twórczością słynnego monachijczyka (ani nawet żadnego z jego naśladowców i epigonów z epoki). Tytułowy wilk jest płaski jakby został wycięty z kartonu, a zimowy potok prezentuje się jak studyjna scenografia z niskobudżetowego filmu. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!