Wojciech Kossak (1856-1942) „Huzar Wielkiej Armii”, źródło: Dorotheum

Wojciech Kossak (1856-1942)
„Huzar Wielkiej Armii”
olej na desce, 54,5 x 45,5 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 7 września 2023, cena wywoławcza: 3.600 EUR

Jedna z ciekawszych kolekcjonersko prac Wojciecha Kossaka, jakie pojawiły się na zagranicznych aukcjach w tym roku – artysta nadał osobisty charakter tej pracy dedykując ją „staremu przyjacielowi” Edwardowi Mycielskiemu (porównując archiwalne zdjęcia można nawet zaryzykować, że ukazany huzar ma rysy zbliżone do rysów Mycielskiego – co zresztą było stosowanym zabiegiem przez Wojciecha na obrazach będących osobistymi podarkami).

Praca ta pomimo, że nie jest unikatowym ujęciem (Wojciech Kossak powtarzał co najmniej kilkukrotnie ten motyw i to ujęcie) została namalowana na bardzo szlachetnej, fazowanej, mahoniowej desce (ze względu na wysoką cenę było to podłoże malarskie niedostępne dla większości krakowskich artystów w tamtym czasie) w dojrzałym okresie twórczości. Należy domniemywać, że sam artysta był bardzo zadowolony z poziomu pracy dedykując ją tak znamienitej personie jak Edward Mycielski.

Z powyższych powodów całkowicie nie dziwi nas, że praca ta w internetowej prelicytacji osiągnęła już cenę 7.500 EUR (plus opłaty aukcyjne) a do finału aukcji pozostało jeszcze 16 dni. Gorąco polecamy!

Stefan Pajączkowski (1900-1978) „Potyczka z czasów Księstwa Warszawskiego”, źródło: Bearnes Hampton & Littlewood

Stefan Pajączkowski (1900-1978)
„Potyczka z czasów Księstwa Warszawskiego”
akwarela na papierze, 22,5 x 31,5 cm
Bearnes Hampton & Littlewood, Exeter – Anglia, 22 sierpnia 2023, estymacja: 150 – 250 GBP

Udana i niedroga akwarela autorstwa Stefana Pajączkowskiego – ucznia Zygmunta Rozwadowskiego, uczestnika wojny polsko-bolszewickiej i wybitnego znawcy umundurowania i uzbrojenia żołnierza polskiego na przestrzeni wieków. W trakcie sierpniowej posuchy na rynkach jest to z pewnością pozycja do rozważenia.

Wojciech Fangor (1922-2015) "M47", źródło: Venice Gallery

Wojciech Fangor (1922-2015)
„M47”
olej na płótnie, 60,5 x 60,5 cm
Venice Gallery, Venice – Stany Zjednoczone, 28 sierpnia 2023, cena wywoławcza: 3.000 USD

Czy jest to sensacyjna, letnia okazja? Naszym zdaniem odpowiedź jest zdecydowanie negatywna – abstrahując od walorów malarskich i tęczowej kolorystyki, nas całkowicie nie przekonuje wszystko co znajduje się na odwrociu pracy. Autorski opis, rodzaj użytego płótna oraz sposób jego mocowania, dziwnie postarzona naklejka z nowojorskiej galerii Chalette oraz barwiony współczesny blejtram są całkowicie inne od tych z jakimi mieliśmy do czynienia w przypadku prac Fangora nie budzących żadnych zastrzeżeń. W tym przypadku odradzamy!

Władysław Chmieliński (1911-1979) "Przez głębokie śniegi", źródło: Coral Gables Auction

Władysław Chmieliński (1911-1979)
„Przez głębokie śniegi”
olej na płótnie, 61 x 91 cm
Coral Gables Auction, Coral Gables – Stany Zjednoczone, 27 sierpnia 2023, cena wywoławcza: 500 USD

Praca w żadnym stopniu nie przypominająca twórczości cieszącego się od wielu lat popularnością na polskim rynku Władysława Chmielińskiego – dziwna, poszarzała kolorystyka, pokraczna sygnatura oraz monstrualne końskie chrapy niczym wloty powietrza na najnowszych modelach BMW… Odradzamy!

Juliusz Kossak (1824-1899) "Portret konny", źródło: Antique Arena Inc.

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Portret konny”
akwarela na papierze, 21 x 16 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn (Nowy Jork) – Stany Zjednoczone, 2 września 2023, cena wywoławcza: 50 USD

Klamrą dzisiejszego felietonu jest twórczość familii Kossaków – rozpoczęliśmy od rekomendacji interesującej pracy Wojciecha Kossaka, kończymy natomiast ordynarnym falsyfikatem akwareli mającej być pracą seniora rodu – Juliusza Kossaka. Praca kusząca ceną wywoławczą na poziomie 50 dolarów, „autorsko dedykowana tajemniczej Danucie” utrzymana jest niewątpliwie w stylu malarskim najgorszych falsyfikatów dostępnych na podrzędnych giełdach staroci. Definitywnie odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!