Henry Singleton  (1766–1839) "Cesarz Rosji Paweł I uwalniający generała Kościuszkę, 1797", źródło: Sotheby's

Henry Singleton (1766 – 1839)
„Cesarz Rosji Paweł I uwalniający generała Tadeusza Kościuszkę”, 1797 rok
olej na płótnie, 71,5 x 56,6 cm
Sotheby’s, Londyn – Anglia, 30 marca 2023, estymacja: 5.000 – 7.000 GBP

Absolutnie wysokiej klasy polonik – praca ukazująca ważny i doniosły epizod z polskiej historii narodowej, kiedy to generał i naczelnik insurekcji Tadeusz Kościuszko został uwolniony z więzienia przez cesarza Rosji Pawła I (1754-1801) w 1796 roku. Wcześniej Kościuszko został pojmany przez wojska Katarzyny Wielkiej po bitwie pod Maciejowicami w październiku 1794 roku – przebywał w twierdzy św. Piotra i Pawła w Petersburgu, skąd został uwolniony przez syna carycy Katarzyny. Po tym fakcie Kościuszko udał się do Stanów Zjednoczonych by walczyć o niepodległość tegoż kraju (zostając tym samym bohaterem dwóch narodów).

Na podstawie powyższego obrazu powstało wiele grafik – w tym najsłynniejsza mezzotinta autorstwa Jamesa Daniella, której odbitki sprzedawały się na polskim rynku za ceny dochodzące nawet do 8.000 zł.

Estymacja obrazu jest zatem z naszego, polskiego punktu widzenia wręcz szokująco niska – patrząc przez pryzmat naszej historii, w tym na relatywnie niewielką ilość tego typu prac znajdującą się w zbiorach muzealnych jak i prywatnych. Gorąco polecamy, licząc, że praca trafi do którejś z polskich (niekoniecznie muzealnych) kolekcji!

Feliks Michał Wygrzywalski (1875 - 1944) "Modlitwa", źródło: Heritage Auctions

Feliks Michał Wygrzywalski (1875 – 1944)
„Modlitwa”
olej na płótnie, 56,5 x 66 cm
Heritage Auctions, Dallas – Stany Zjednoczone, 13 kwietnia 2023, estymacja: 3.000 – 5.000 USD, cena wywoławcza: 1.500 USD

Absolutna klasyka z twórczości Feliksa Michała Wygrzywalskiego – orientalna kompozycja ukazująca wyznawców Allaha w trakcie modłów. Znaleźć w mniej można wszystkie istotne cechy twórczości Wygrzywalskiego „Seniora” – znakomite światło, dopracowane detale (np.dywany) i szczegóły anatomiczne (dłonie, mimika). Zakup w pobliżu ceny wywoławczej będzie naszym zdaniem dobrą decyzją!

Zdzisław Beksiński (1929-2005) "Bez tytułu", źródło: Swan Fine Art

Zdzisław Beksiński (1929 – 2005)
„Bez tytułu”
olej na płycie, 120 x 98 cm
Swan Fine Art, Oxfordshire – Anglia, 5 kwietnia 2023, estymacja: 25.000 – 45.000 GBP

Niewątpliwie autentyczna praca Zdzisława Beksińskiego, czyli artysty, którego twórczość jest beneficjentem potężnego wzrostu zainteresowania rynkowego oraz, co za tym idzie, kolosalnego wzrostu jej cen. Powyższa praca nie trafia aż tak silnie w nasze gusta (postapokaliptyczny czołg jest nieco zbyt dosłowny, wręcz wyglądający na zabawkowy) – nie zmienia to faktu, że cena wyjściowa jest bardzo okazyjna z perspektywy polskiego rynku. Dodatkowym, ciekawym szczegółem jest fakt, że praca trafia na licytację po raz drugi – na aukcji zakończonej pod koniec listopada została wylicytowana za nieznaną nam kwotę (dom aukcyjny nie opublikował wyników) i nie została wykupiona. Być może jest to szansa na spekulacyjny zakup w okazyjnej cenie?

Julian Fałat (1853-1929) "Widok z Wenecji", źródło: Affiliated Auctions

Julian Fałat (1853 – 1929)
„Widok z Wenecji”
akwarela na papierze, wymiarów nie podano (!?)
Affiliated Auctions, Tallahassee – Stany Zjednoczone, 19 kwietnia 2023, estymacja: 800 – 1.200 USD

Naszym skromnym zdaniem ukazany na obrazie most to Ponte Vecchio, który znajduje się jednak we Florencji, a nie jak głosi katalog aukcyjny, w Wenecji. Jest to jednak sprawa wtórna, ponieważ sama praca jest ewidentnym falsyfikatem mającym tyle samo wspólnego z twórczością Fałata, co rzeka Arno z Canale Grande. Odradzamy!

Bogdan Kleczyński (1851-1916) "Wyjazd na polowanie", źródło:  Jackson's International Auctioneers

Bogdan Kleczyński (1851 – 1916)
„Wyjazd na polowanie”
olej na płótnie, 50,8 x 40,6 cm
Jackson’s International Auctioneers, Cedar Falls – Stany Zjednoczone, 25 kwietnia 2023, estymacja: 800 – 1.200 USD

Praca dość miernie imitująca dzieło polskiego monachijczyka – Bogdana Kleczyńskiego (1851 – 1916) powraca na amerykański rynek po 9 latach, od kiedy ostatni raz została sprzedana – tym razem w domu aukcyjnym w Iowa. Od czasu ostatniej sprzedaży praca zyskała przebogato zdobioną i złoconą ramę, która w tej chwili stanowi jedyny atut tegoż „dzieła”. Jako, że uwielbiamy przeszukiwać notowania aukcyjne – poniżej zamieszczamy zdjęcie z poprzedniej aukcji oraz dla porównania fotografię autentycznego pierwowzoru, na którym opierał się fałszerz (zderzenie jakości tych prac jest bardzo brutalne i niewymagające dalszego komentarza!).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!