Mojżesz Kisling (1891-1953), "Portret kobiety", źródło: Shinwa Auction

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Portret kobiety”
olej na płótnie, 70,2 x 56,5 cm
Shinwa Auction, Tokio – Japonia, 25 marca 2023, estymacja 4.500.000 – 8.000.000 JPY

Od zawsze fascynuje nas fenomen, jakim cieszy się malarstwo pochodzącego z Krakowa Mojżesza Kislinga na rynku japońskim – w zbiorach prywatnych w tym kraju znajduje się bardzo wiele znakomitych prac „Księcia Montparnasse’u”, które regularnie w ostatnich latach trafiają z powrotem na rynek. Przykładem takiej pracy jest powyższy, namalowany w 1931 roku portret młodej kobiety (o nieco chłopięcej urodzie). Cena wywoławcza wynosi nieco ponad 120 tys. zł, zatem jest atrakcyjna z polskiego punktu widzenia. Polecamy!

Alfred Wierusz-Kowalski (1849-1915), "Poranna przejażdżka", źródło: Amero Auctions

Alfred Wierusz-Kowalski (1849-1915)
„Poranna przejażdżka”
olej na desce, 32,4 x 43,8 cm
Amero Auctions, Sarasota – Stany Zjednoczone, 26 marca 2023, estymacja 40.000 – 50.000 USD

[AKTUALIZACJA z dnia 30 marca 2023] Postanowiliśmy dołączyć dodatkowy akapit do naszej opinii na temat powyższego obrazu na skutek wątpliwości jakie zostały podniesione na portalu Polish Art Corner również opisującym powyższą pracę – otóż po aukcji pojawiło się zastrzeżenie jakoby praca była podmalowaną fotografią (reprodukcją). Kwestii tej niestety absolutnie nie da się jednoznacznie zweryfikować na podstawie zdjęcia, a jedynie przy oględzinach pracy na żywo. W takim jednak przypadku analiza stylistyki i maniery malarskiej pozostaje bezsilna ponieważ obraz powielony w ten sposób jest praktycznie identyczny z pierwowzorem. Tego typu podmalówki (popularne w szczególności na przełomie XIX i XX wieku w Monachium i Wiedniu) nie są praktycznie dopuszczane do sprzedaży w domach aukcyjnych i antykwariatach gdzie wystarczy aby przy kwalifikowaniu obiektu do sprzedaży głos zabrał konserwator malarstwa potrafiący od razu rozpoznać wtórne podmalowania na drukowanym podkładzie. W tym przypadku dom aukcyjny nie należy do zbytnio renomowanych i być może faktycznie dopuścił do sprzedaży obiekt bez żadnej bliższej jego analizy…

To co zastanawia nas w dalszym ciągu i czego w żaden sposób nie jesteśmy w stanie zweryfikować na podstawie zdjęć to np. bardzo szlachetna mahoniowa deska będąca podłożem pracy – w epoce tego typu podobrazia były bardzo kosztowne i do tej pory analizując np. wiedeńskie podmalowane reprodukcje nie spotykaliśmy się z tak szlachetnymi podłożami. Inną kwestią jest brak możliwości dokładnego zweryfikowania podanej proweniencji – być może została ona zmyślnie sfabrykowana aby wzbudzić zaufanie nabywców (za weryfikację tego typu informacji również zawsze odpowiada dom aukcyjny). Last but not least – to co zazwyczaj w dzisiejszych czasach pozwala demaskować powstałe wtórnie „podmalówki” to istnienie malowanego pierwowzoru, który można odnaleźć w bardzo obszernych już opracowaniach na temat autora oraz w łatwo dostępnych notowaniach aukcyjnych z całego świata z ostatnich 30 lat – w tym przypadku śladów takich brak…

—————————————————————————————————————————————————————————————-

Jedna z pierwszych od wielu lat polskich prac pojawiających się na Florydzie (gdzie każdego miesiąca w katalogach aukcyjnych widzimy co najmniej kilka falsyfikatów polskiego malarstwa), którą możemy szczerze zarekomendować. Praca ukazująca wyjazd z dworu na polowanie bliższa jest tematycznie pracom m.in. Maksymiliana Gierymskiego i różni się tym samym nieco od późniejszych kompozycji Wierusza Kowalskiego – nie mamy jednak absolutnie żadnych zastrzeżeń co do jej autentyczności.

Sporą ciekawostką jest proweniencja – praca została zakupiona 20 stycznia 1899 roku w American Art Association za kwotę 250 dolarów – odnosząc tę wartość do ówczesnych cen nie był to wydatek tak duży, jakim będzie zakup tej pracy w dniu dzisiejszym. Dla porównania średnie roczne zarobki niewykwalifikowanego robotnika fizycznego wynosiły wówczas ok. 150 dolarów na rok, a zakup automobilu wiązał się z wydatkiem ok. 1000 dolarów. Polecamy!

Otto Eduard Pippel (1878-1960) "Plac św. Marka w Wenecji o zachodzie słońca", źródło: New Orleans Auction Galleries

Otto Eduard Pippel (1878-1960)
„Plac św. Marka w Wenecji o zachodzie słońca”
olej na płótnie, 66 x 85 cm
New Orleans Auction Galleries, Nowy Orlean – Stany Zjednoczone, 25 marca 2023, estymacja: 3.000 – 5.000 USD

Praca urodzonego w Łodzi Otto Pippela, o którym już kiedyś wspominaliśmy w naszym felietonie – niezaprzeczalnym faktem jest, że poza urodzinami w Łodzi raczej trudno odnaleźć jakiekolwiek związki tegoż artysty z Polską, ale mimo tego jego prace są często i chętnie prezentowane w polskich katalogach aukcyjnych. Powyższa praca w odróżnieniu do typowych w jego twórczości pejzaży alpejskich i szwarcwaldzkich ukazuje niezwykle przyjemny widok Plac Św. Marka w Wenecji – naszym zdaniem to najciekawsza praca Pippela, jaka pojawiła się na rynku w ostatnich kilkunastu latach. Polecamy!

Anna Güntner  (1933-2013), "Zaręczyny", źródło: Sotheby's

Anna Güntner (1933-2013)
„Zaręczyny”
olej na płótnie, 100 x 130,5 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 16 marca 2023, estymacja: 20.000 – 30.000 GBP

To już trzecia godna polecenia pracy autorstwa Anny Güntner, jaka pojawia się na rynku aukcyjnym w przeciągu pół roku – co jest to o tyle niebywałe, gdyż artystka ta stworzyła nie więcej niż 150-160 prac olejnych przez cały okres twórczości. Powyższa praca jest naszym zdaniem murowanym kandydatem do ustanowienia rekordu cenowego dla prac Güntner (dotychczasowy rekord należy do pracy „Spotkanie z narzeczoną” sprzedanej w 2021 roku w Nowym Jorku za ok. 76.000 USD). Gorąco polecamy!

Henryk Stażewski  (1894-1988), "Relief IX", źródło: Sotheby's

Henryk Stażewski (1894-1988)
„Relief IX”
akryl na płycie, 60 x 100 cm
Sotheby’s, Kolonia – Niemcy, 29 marca 2023, estymacja: 40.000 – 60.000 EUR

Praca będąca gotowym kandydatem na zyskowną spekulację – jeśli tylko udałoby się ją kupić w granicach podanej estymacji to mogą być Państwo pewni, że na polskich aukcjach sztuki współczesnej tego typu relief z lat sześćdziesiątych będzie miał cenę wywoławczą dwukrotnie wyższą. Praca ta ma rzetelną proweniencję, historię wystawienniczą i jak na relief z tego czasu dość spory format – w naszej ocenie może wzbogacić większość krajowych kolekcji skupionych wokół abstrakcji geometrycznej. Polecamy!

Zofia Stryjeńska (1891-1976) „Polski strój ludowy”, źródło: Unicorn Antique

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Polski strój ludowy”
akwarela, tusz na papierze, 33 x 24,1 cm
Unicorn Antique, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 19 marca 2023, estymacja: 8.000 – 12.400 USD

Zwiększenie podaży prac Zofii Stryjeńskiej na rynkach aukcyjnych wynika wprost proporcjonalnie z potężnego wzrostu ich cen – prawidłowość ta odnosi się oczywiście również do podaży falsyfikatów, czego znakomitym przykładem jest prezentowana praca. W zamyśle fałszerza miał to być zapewne projekt stroju ludowego w stylistyce znanej z teki „Polish peasants costumes” z 1939 roku. Czy fałszerzowi udało się wiernie naśladować mistrzynię Stryjeńską? Naszym zdaniem kategorycznie NIE – proszę zerknąć na załączone poniżej zbliżenie twarzy tańczącej dziewczyny. Dalszy komentarz jest zbędny… Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!