Jacek Yerka (ur. 1952)
„Metropolis II”
akryl na płótnie, 80 x 89 cm
Helmuth Stone Gallery, Sarasota – Stany Zjednoczone, 18 sierpnia 2024, cena wywoławcza: 30.000 USD
W naszej ocenie autentyczność powyższej pracy Jacka Yerki nie budzi żadnych zastrzeżeń. Co prawda, w dobie sporych spadków cen na malarstwo z kategorii (niezbyt kochanego przez nas) „realizmu magicznego” obraz ten oferowany jest w mało okazyjnej cenie – z drugiej strony jest to jednak klasyk wspomnianego nurtu, który jest niezwykle ceniony na polskim rynku.
Wiesław Wałkuski (ur. 1956)
„Pogrzeb kartofla”
technika mieszana na tekturze (?), 68 x 58 cm (zapewne jest to wymiar ramy)
Rapid Estate Liquidators and Auction Gallery, Orlando – Stany Zjednoczone, 3 września 2024, cena wywoławcza: 1 USD
Ciekawa praca będąca projektem plakatu autorstwa warszawskiego malarza, ilustratora i plakacisty – Wiesława Wałkuskiego. Kompozycja z powyższej pracy znajdowała się na plakacie promującym w 1991 roku film Jana Jakuba Kolskiego „Pogrzeb kartofla” i ma spore szanse być autentycznym dziełem Wiesława Wałkuskiego – niestety niezwykle lakoniczny opis autorstwa dość przypadkowego domu aukcyjnego (jak wskazuje jego nazwa specjalizującego się w szybkich „Estate Liquidations”) oraz fatalnej jakości zdjęcia nie pozwalają na dokładniejszą analizę bez oględzin na żywo. Wszystkim mającym możliwość obejrzenia pracy na żywo polecamy takie rozwiązanie – dodatkowo cena wywoławcza w wysokości 1 dolara minimalizuje potencjalne ryzyko!
Jan Stanisławski (1860-1907)
„Pejzaż letni”
olej na desce, 21,5 x 17,8 cm
Atlanta Auction Gallery, Atlanta – Stany Zjednoczone, 24 sierpnia 2024, cena wywoławcza: 2.500 USD
Pozycja Jana Stanisławskiego w rankingu najchętniej fałszowanych autorów polskiego, dawnego malarstwa jest od lat niezwykle wysoka – być może to pozorne złudzenie, że obrazek w niewielkim formacie wymaga mniejszego malarskiego wysiłku? Kolejny negatywny przykład prezentujemy powyżej. Czym na pierwszy rzut oka odróżnia się powyższa praca od autentycznych dzieł mistrza Stanisławskiego? Kontrastowość zimnych barw, krótkie – wręcz impastowe pociągnięcia pędzla i koślawa sygnatura. Zdecydowanie odradzamy!
Rafał Malczewski (1892-1965)
„Krajobraz górski”
akwarela na papierze, 48 x 33 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 17 sierpnia 2024, estymacja: 100 – 150 USD
Tropiąc falsyfikaty uwielbiamy odnajdywać pierwowzory, na podstawie których działali fałszerze – nie da się ukryć, że nadal najczęstszym typem fałszerstw są obrazy odwzorowujące autentyczny pierwowzór (jest to technicznie znacznie prostsze niż namalowanie nowego dzieła w manierze danego twórcy). W tym przypadku jak na dłoni widać, że fałszerz podjął się powielenia dzieła z kolekcji Muzeum Podlaskiego w Białymstoku (którego zdjęcie zamieszczamy poniżej). Zestawienie tych dwóch prac samoistnie kończy wszelkie dywagacje na temat autentyczności akwareli z sierpniowej aukcji w USA.
P.S. Przy okazji mamy jednak drobne zastrzeżenie do opisu katalogowego pracy z białostockiego Muzeum – owa praca Rafała Malczewskiego jest tamże opisywana jako powstała ok. 1920 roku – naszym zdaniem, z bardzo wielu powodów, jest to praca już z kanadyjskiego okresu jego twórczości i nie ma naszym zdaniem najmniejszych szans by był to pejzaż tatrzański z tak wczesnych lat.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!