Erna Rosenstein (1913-2004) "Twarde... Czerwone...", źródło: Néo Enchères

Erna Rosenstein (1913-2004)
„Twarde… Czerwone…”, 1990 rok
olej na panelu, 32 x 26 cm
Néo Enchères, Paryż (Drouot) – Francja, 11 grudnia 2023, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR

W naszej ocenie jest to udana i efektowna praca, choć pochodząca z późnego okresu twórczości. Z pewnością nie wzbudza żadnych zastrzeżeń co do autentyczności (a w kwestii prac tej artystki na polskim rynku bywało niestety różnie).

Prace Erny Rosenstein stały się bardzo poszukiwane i wysoko wyceniane przez kolekcjonerów po wystawach – w galerii Hauser & Wirth w Nowym Jorku i Zurychu oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi. W przypadku powyższej pracy poziom estymacji został ustalony na bardzo rozsądnym poziomie. Polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) "Ikaria", źródło: Christie's

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Ikaria”
brąz patynowany, 249 x 61 x 67 cm
Christie’s, Paryż – Francja, 6 grudnia 2023, estymacja: 80.000 – 120.000 EUR

Imponująca, potężna rzeźba Igora Mitoraja będąca kwintesencją jego stylu i kunsztu. Co ważne praca pochodzi z bardzo krótkiej serii, która została odlana jedynie w 3 egzemplarzach.

Ciekawym smaczkiem dotyczącej tej pracy jest fakt, że analogiczna praca z tego samego cyklu „Ikaria” (z zieloną patyną) została sprzedana na aukcji rzeźby DESY Unicum w 2020 roku za kwotę 2.350.000 zł (plus opłaty aukcyjne) – jak widać na powyższym przykładzie zakupy w Paryżu nie zawsze muszą wiązać się z przepłacaniem! My gorąco polecamy!

Władysław Chmieliński (1911-1979) „Rynek Starego Miasta w Warszawie”, źródło: Schuler Auktionen AG

Władysław Chmieliński (1911-1979)
„Rynek Starego Miasta w Warszawie”
akwarela na papierze, 24,5 x 33 cm
Schuler Auktionen AG, Zurich – Szwajcaria, 13 grudnia 2023, cena wywoławcza: 500 CHF

Zimowa, miejska klasyka w wydaniu Władysława Chmielińskiego (w tym przypadku w technice akwareli): zimowy widok z warszawskiej starówki z przejeżdżającymi saniami i przechodniami na bliższym i dalszym planie. Autor ukazał widok na Rynek Starego Miasta w Warszawie od strony ul. Świętojańskiej – na którym widać po prawej Kamienicę pod Lwem, a po lewej kamienicę Simonettich. 

Ciekawostką pracy oferowanej w Szwajcarii pracy jest nietypowa oprawa – z dodanymi na passe partout dwoma ryngrafami (zdecydowanie nie wyglądającymi na srebrne) z Matką Bożą Częstochowską. Pomimo dość wysokiej wyjściowej ceny, polecamy!

Michał Gorstkin-Wywiórski (1861-1926) "Wesele krakowskie", źródło: Locati, LLC

Michał Gorstkin-Wywiórski (1861-1926)
„Wesele krakowskie”
olej na płótnie, 58,5 x 89 cm
Locati, LLC, Pineville – Stany Zjednoczone, 17 grudnia 2023, estymacja: 1.500 – 2.500 USD

Alfred Wierusz Kowalski był malarzem popularnym i cenionym już za swojego życia – doczekał się również wielu naśladowców i epigonów, którzy kalkując jego ulubione motywy starali się dorównać jego kunsztowi i sławie. Do grupy tego typu malarzy z pewnością nie należał Michał Gorstkin Wywiórski – który pomimo, że był przez pewien czas uczniem w pracowni Wierusza Kowalskiego i Józefa Brandta w Monachium to nigdy nie kopiował bezrefleksyjnie prac swoich mistrzów tylko szedł swoją artystyczną drogą. Reasumując – kiepski był to pomysł ze strony fałszerza aby do całkiem udanej kopii pracy Alfreda Wierusza Kowalskiego dodać sygnaturę Wywiórskiego. Sugerowane trafniejsze typy zachowamy już dla siebie!

Piotr Michałowski (1800-1855) "Głowa kasztanowego konia", źródło: Capitol City Auction

Piotr Michałowski (1800-1855) (sic!)
„Głowa kasztanowego konia”
akwarela na papierze, 29 x 21,5 cm
Capitol City Auction, Sacramento – Stany Zjednoczone, cena wywoławcza: 400 USD

Nie do końca wiemy czy intencją nieuczciwego domu aukcyjnego była wola pobudzenia do działania każdego kolekcjonera, który zmyślnie zauważy, że głowa kasztanowego konia z podpisem Wojciech Kossak raczej nie została namalowana przez Piotra Michałowskiego. Fundamentalnym problemem jest jednak fakt, że nie została namalowana również przez Wojciecha Kossaka, choć jego styl malarski nieco bardziej przypomina. Odradzamy!

 

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!