Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Powrót do domu", źródło: Sotheby's

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Powrót do domu”
olej na płótnie, 112 x 150 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 13 lipca 2022, estymacja: 250.000 – 350.000 GBP

Znakomita, potężna formatowo kompozycja Alfreda Wierusza Kowalskiego, o której śmiało można napisać, że kolekcjonersko jest jedną z najciekawszych prac tegoż artysty jaka pojawiła się w ostatnich latach na całym rynku. Pomimo wielkiego formatu praca dopracowana jest w najdrobniejszych detalach, na wszystkich planach kompozycji. Atutem jest niewątpliwie również fakt, że praca ta pojawia się na rynku po raz pierwszy – wedle opisu katalogowego została zakupiona przez pradziadka obecnego właściciela ok. 1920 roku. Estymacja ustalona została na dość wysokim poziomie, ale po pierwsze nie jest to poziom przewyższający zbyt mocno ceny z polskiego rynku (na którym zresztą dawno nie było pracy Wierusza Kowalskiego tej klasy i w tym formacie), po drugie licytacja zacznie się poniżej dolnej granicy estymacji. Gorąco polecamy!

Józef Świrysz Ryszkiewicz (1888-1942) „Zimowy postój”, źródło: Gorringe’s

Józef Świrysz Ryszkiewicz (1888-1942)
„Zimowy postój”
olej na tekturze, 34 x 66 cm
Gorringe’s, Lewes – Wielka Brytania, 28 czerwca 2022, cena wywoławcza: 800 GBP

Dość nietypowa scena załadunku siana na sanie w środku mroźnej zimy. Istotną informacją w przypadku tej pracy jest błędne przypisanie autorstwa – naszym zdaniem autorem był Józef Świrysz Ryszkiewicz (1888-1942), czyli syn Józefa Ryszkiewicza (1856-1925) – błędne atrybucje w tym przypadku zdarzają się również w polskich katalogach aukcyjnych, ponieważ obydwaj Panowie posiadali podobą manierę malarską i w swej twórczości poruszali bardzo zbliżoną tematykę. W sygnaturach prac Józefa Świrysza pojawiała się jednak litera drugiego imienia („Józef M. Ryszkiewicz” – jak w przypadku tej pracy) lub dopisek „Józef Świrysz Ryszkiewicz”. Prezentowana praca ma bardzo umiarkowaną cenę, a na jej odwrociu znajdują się dwie pieczęcie – oryginalna pieczęć sprzedawcy tektury malarskiej „Iskra & Karmański” z Krakowa oraz pieczęć wywozowa z czasów PRL. Polecamy!

Stanisław Rembski (1896-1998) "Portret damy", źródło: Hunt and Peck Estate Services

Stanisław Rembski (1896-1998)
„Portret damy”
olej na płótnie, 51 x 40,6 cm
Hunt and Peck Estate Services, Luray – Stany Zjednoczone, 6 lipca 2022, cena wywoławcza: 200 USD

Portret pochodzącego z Sochaczewa, świetnie wykształconego malarza – Stanisława Rembskiego. Artysta jest praktycznie nieznany na naszym rynku ponieważ w 1922 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Cena wywoławcza powyższej pracy – wręcz symboliczna. Polecamy!

P.S. Proszę zwrócić uwagę na jeszcze jedną ciekawą informację – autor powyższej pracy (zapewne dzięki codziennemu obcowaniu ze sztuką) żył ponad 102 lata!

Igor Mitoraj (1944-2014) „Femina”, źródło: Casa d'Aste Capitolium

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Femina”
brąz patynowany, wysokość 67 cm
Casa d’Aste Capitolium, Brescia – Włochy, 14 lipca 2022, cena wywoławcza: 8.000 EUR

Niskonakładowa rzeźba (edycja wynosiła 25 sztuk) autorstwa Igora Mitoraja, która nigdy nie była oferowana na polskim rynku. Naszym zdaniem – jeśli decydować się na rzeźbę Mitoraja to jedynie na pracę możliwie najbardziej unikatową – w tym przypadku mamy pracę z bardzo niskonakładowej edycji w cenie wyjściowej poniżej polskich cen prac odlewanych masowo. Polecamy!

Wojciech Kossak (1856-1942) „Pejzaż jesienny”, źródło: Tiberius Auktionen

Wojciech Kossak (1856-1942)
„Pejzaż jesienny”
olej na tekturze, 16 x 21 cm
Tiberius Auktionen, Wiedeń – Austria, 5 lipca, cena wywoławcza: 750 EUR

Kolejna praca w katalogu wiedeńskiego domu aukcyjnego Tiberius, co do której mamy pełne przekonanie, że nie jest autorstwa wzmiankowanego autora, czyli Wojciecha Kossaka. Jedyne co zostało odpowiednio powtórzone przez fałszerza to paleta barwna – Wojciech Kossak malował podobne wprawki pejzażowe o zbliżonej palecie barwnej. Rzut oka na detale (np. sposób namalowania postaci) oraz całkowicie beznadziejne naśladownictwo rękopisu Wojciecha na odwrocie nie pozostawia już wątpliwości, że nie jest to autentyczna praca. Swoją drogą zastanawiamy się jak fałszerz chciał zatytułować tę pracę – „Zamek w Nieświeżu”? Poniżej zamieszczamy zdjęcie odwrocia pracy abyście i Państwo mogli spróbować odczytać ten zapis.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!