Magnus Rommel (1678-1735) „Widok płonącego Gdańska z Góry Gradowej”, źródło: Bukowski's

Magnus Rommel (1678-1735)
„Widok płonącego Gdańska z Góry Gradowej”
tusz lawowany, 19,4 x 30,2 cm
Bukowski’s, Szwecja, 9 czerwca 2022, estymacja: 15.000 – 20.000 SEK

Unikatowy i niezwykle ciekawy polonik z pierwszych lat XVIII wieku, a dokładnie z lat 1701-1706, kiedy to trwała polska kampania króla Szwecji – Karola XII w ramach wielkiej wojny północnej. Magnus Rommel będący autorem powyższej pracy był uzdolnionym artystycznie szwedzkim żołnierzem w stopniu porucznika dragonów, a sama praca została namalowana z Góry Gradowej (z niem. Hagelsberg), która do dnia dzisiejszego pozostaje najlepszym punktem widokowym w Śródmieściu (pomimo dość lilipuciej jak na wzniesienie wysokości – 46 m n.p.m).

Praca jest drugim dziełem z tego samego cyklu jaka trafia w ostatnich latach na rynek aukcyjny – poprzednio w grudniu 2019 roku rekomendowaliśmy Państwu widok Sandomierza wystawiony w tym samym domu aukcyjnym z podobną estymacją (znaczna większość prac z tego cyklu znajduje się w zbiorach bibliotecznych i muzealnych – m.in. w zbiorów biblioteki w Upssali). Gorąco polecamy!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Twarz kobiety", źródło: Artcurial

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Twarz kobiety”
kredka na papierze, 24 x 15,4 cm
Artcurial, Paryż – Francja, 9 czerwca 2022, estymacja: 3.000 – 4.000 EUR

Rekomendacja powyższej pracy to sugestia z naszej strony by przy budowaniu kolekcji stawiać na obiekty unikatowe i niepowtarzalne – jest wielce prawdopodobne, że powyższy rysunek (z około 1937 roku) będzie dało się zakupić w granicach estymacji, co oznacza potencjalnie wydatek mniejszy niż większość odbitek na polskim rynku (powielających w technikach wysokonakładowych najbardziej znane dzieła malarskie Łempickiej). Oczywiście tego typu szkic nie jest tak efektowny jak „Autoportret w zielonym Bugatti” – my skłaniamy się jednak zawsze do konkluzji, że jeśli kolekcjonera, któremu doradzamy nie stać na olejną wersję tego typu pracy to zawsze zasugerujemy mu wykonany w pojedynczym egzemplarzu szkic.

Roman Kochanowski (1857-1945) "Wiejska dziewczyna z sierpem", źródło: Scheublein Art & Auktionen

Roman Kochanowski (1857-1945)
„Wiejska dziewczyna z sierpem”
olej na desce, 23,2 x 19 cm
Scheublein Art & Auktionen, Monachium – Niemcy, 1 lipca 2022, cena wywoławcza: 600 EUR

Praca dość nietypowa, ale nie wzbudzająca zastrzeżeń na podstawie zdjęć. Temat portretu znacznie rzadziej pojawiał się w twórczości Romana Kochanowskiego – były to jednak często dość analogiczne, wąsko kadrowane twarze wiejskich dziewczyn. Nieco nietypowa jest sygnatura – bez litery „R” poprzedzającej nazwisko (charakter pisma jest jednak analogiczny do tego jakim sygnował prace Roman Kochanowski) – powodem może być fakt, że artysta w momencie powstawania tej pracy miał jedynie 25 lat.

Jerzy Kossak (1886-1955) „Kowboje”, źródło: Garpenhus Auktioner

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Kowboje”
akwarela na papierze, 28 x 22,5 cm
Garpenhus Auktioner, Malmö – Szwecja, 9 czerwca 2022, estymacja: 765 EUR

Ewidentny falsyfikat pracy Jerzego Kossaka inspirowany jedynie amerykańskim wątkiem jego twórczości. W tym miejscu warto wspomnieć ciekawostkę – Jerzy Kossak w przeciwieństwie do swego ojca Wojciecha nigdy nie wybrał się w podróż do Stanów Zjednoczonych. Wszystkie „kowbojskie” tematy obecne w jego twórczości były jedynie mniej lub bardziej udanymi naśladownictwami kompozycji ojca. 

Inną kwestią jest również technika wykonania – Jerzy Kossak niezwykle rzadko stosował technikę akwareli (znane jest jedynie kilka / kilkanaście autentycznych jego prac w tej technice). Przypuszczamy, że powyższa praca namalowana została akwarelą ze względu na znacznie prostsze możliwości wtórnego postarzania prac w tej technice.

Olga Boznańska (1865-1940) „Autoportret”, źródło: Aspire Auctions

Olga Boznańska (1865-1940)
„Autoportret”
ołówek na papierze, 31,1 x 22,2 cm
Aspire Auctions, Cleveland – Stany Zjednoczone, 9 czerwca 2022, estymacja: 200-400 USD

Nie jest to ani autoportret Olgi Boznańskiej, ani również jej autentyczny rysunek – na podstawie zdjęć praca wydaje się być dość współczesnym naśladownictwem wykonanym na starym, mocno zakwaszonym arkuszu papieru. Licytacja odbywa się elektronicznie i cieszy się sporym zainteresowaniem – my odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!