Leon Wyczółkowski (1852-1932) "Portret Teodora Grotta", źródło: Düsseldorfer Auktionshaus

Leon Wyczółkowski (1852-1932)
„Portret Teodora Grotta”
litografia na papierze, 24 x 37 cm
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 4 maja 2024, cena wywoławcza: 150 EUR

Niezwykle ciekawa pod kątem kolekcjonerskim litografia autorstwa Leona Wyczółkowskiego, będąca świadectwem relacji mistrz-uczeń pomiędzy autorem pracy a Teodorem Grottem. Szalenie interesująca musi być również własnościowa droga powyższej grafiki – do tej pory jest to jedyny egzemplarz tejże litografii jaki pojawił się na rynku sztuki (a pierwotnie odbite mogło zostać zapewne kilka – kilkanaście egzemplarzy), a sam egzemplarz oferowany w Duesseldorfie był poprzednio sprzedany na aukcji w Krakowie w 2004 roku. Polecamy!

P.S. Wszystkim zainteresowanym postacią Teodora Grotta zachęcamy do zapoznania się z artykułem autorstwa Katarzyny Łomnickiej, który publikowaliśmy na naszych łamach w kwietniu 2022 roku: 5 ciekawostek o… Teodorze Grottcie.

Jakub Zucker (1900-1981) "Portret Ann Chidsey", źródło: Barridoff Auctions

Jakub Zucker (1900-1981)
„Portret Ann Chidsey”
olej na płótnie, 66 x 51 cm
Barridoff Auctions, South Portland – Stany Zjednoczone, 13 kwietnia 2024, estymacja: 2.500 – 3.500 USD

Naszym zdaniem jest to jeden z najatrakcyjniejszych wizualnie portretów autorstwa urodzonego w Radomiu Jakuba Cukiera, znanego na rynku sztuki jako Jacques Zucker. Portret małej, rudowłosej złośnicy wyceniony jest dość wysoko w porównaniu z innymi pracami pojawiającymi się na rynku – naszym zdaniem różnica ta odzwierciedla jednak znacznie wyższą jakość malarską prezentowanej pracy. Polecamy!

Leszek Piasecki (1928-1990) "Szarża", źródło: GIMAU

Leszek Piasecki (1928-1990)
„Szarża”
olej na płótnie, 80 x 120 cm
GIMAU, San Pedro Garza García – Meksyk, 17 kwietnia 2024, estymacja: 8.000 – 14.000 USD

Praca mająca być kompozycją autorstwa Leszka Piaseckiego, która zafascynowała nas z powodu bycia najważniejszym obiektem licytowanym na aukcji organizowanej w San Pedro Garza García w Meksyku. Obraz reklamowany przez dom aukcyjny jako dzieło „wiedeńskiego Kossaka” miałby pochodzić z powojennego, wiedeńskiego okresu twórczości Leszka Piaseckiego. Pod kątem artystycznym jest ona znacznie słabsza niż typowe prace artysty z tego okresu – dziwi dość duża sztywność postaci, a przede wszystkim koni, twarze postaci mają znacząco inny charakter niż zwykłe fizjonomie z dzieł Piaseckiego, kolorystyka także odbiega od innych, autentycznych prac. Z pozytywnych stron – bardzo dobrze napisana jest sygnatura. Proponowana estymacja jest dość mocno ponadrynkowa, szczególnie biorąc pod uwagę wątpliwości co do jakości malarskiej. Nie mamy jednak nic na przeciwko, aby rynek meksykański pokochał prace Leszka Piaseckiego – z pewnością jest ich jeszcze bardzo wiele i wszystkie można bezproblemowo eksportować poza Europę.

Julian Fałat (1853-1929) "Zimowy pejzaż", źródło: Lux-Auction

Julian Fałat (1853-1929)
„Zimowy pejzaż”
akwarela na papierze, 23,7 x 34,3 cm
Lux-Auction, Stadtbredimus – Luksemburg, 28 kwietnia 2024, estymacja: 3.000 – 5.000 EUR

Powyższa akwarela ukazująca urokliwe, zapewne alpejskie miasteczko jest dziełem powstałym w epoce (być może nawet w okresie w którym żył i tworzył Julian Fałat). Generalnym problemem jest jednak sygnatura, którą ktoś wtórnie (i bardzo nieudolnie) dodał do anonimowej pracy wykonanej w ulubionej technice malarskiej Fałata by spróbować otrzymać finalnie dzieło niby jego autorstwa. Odradzamy!

Juliusz Kossak (1824-1899) "Jeździec z luzakiem", źródło: Antique Arena Inc.

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Jeździec z luzakiem”
akwarela na papierze, 38,7 x 31 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 13 kwietnia 2024, estymacja: 100-150 USD

Brookliński dom aukcyjny Antique Arena lubuje się w cyklicznym oferowaniu bardzo mizernej jakości prac naśladujących dzieła klasyków polskiej sztuki – w tym przypadku mamy przykład bardzo nieporadnego naśladownictwa jednego z typowych motywów w twórczości Juliusza Kossaka czyli XVII wiecznego jeźdźca z luzakiem. Elementów nieudanych i niepoprawnych w powyższej kompozycji jest tak wiele, że szkoda na to słów – polecamy dokonanie własnych porównań z analogicznymi, autentycznymi pracami z rynku polskiego lub ze zbiorów muzealnych.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!