Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) "Witkacy i Inka Turowska" źródło: Sotheby's

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
„Witkacy i Inka Turowska”, 1932 rok
fotografia czarno-biała (odbitka żelatynowo-srebrowa), 8,9 x 14 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 10 kwietnia 2024, estymacja: 8.000 – 12.000 USD

Artystyczne fotografie autorstwa Witkacego to ciekawy przykład jednego z wielu paradoksów na rynku sztuki – zdecydowanie mocniej są one doceniane na zachodzie niż na naszym rynku macierzystym. Fotografie te uznawane są za arcyciekawy fenomen w fotografii pierwszych dekad XX wieku i trafiają do najznamienitszych amerykańskich i europejskich kolekcji. Polecamy!

P.S. Wszystkim zainteresowanym możemy zarekomendować również inną fotografię Witkacego, oferowaną na współorganizowanej przez nas aukcji – pierwotnie pochodziła ona z tej samej kolekcji co praca z aukcji nowojorskiej, ma jednak diametralnie niższą estymację i cenę wywoławczą.

Rajmund Ziemski (1930-2005) "Pejzaż", źródło: Auktionshaus VS

Rajmund Ziemski (1930-2005)
„Pejzaż”
olej na płótnie, 130 x 80 cm
Auktionshaus VS, Bad Dürrheim – Niemcy, 12 kwietnia 2024, cena wywoławcza: 4.000 EUR

Pokaźnych rozmiarów praca wpisująca się w dość charakterystyczny okres twórczości Rajmunda Ziemskiego z końca lat siedemdziesiątych, posiadająca dobrą proweniencję (wystawa w warszawskiej Galerii Zapiecek). Poziom ceny wywoławczej należy uznać za dość atrakcyjny, polecamy!

Tamara Łempicka (1898-1980) "Putta", źródło: Christie's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Putta” 1924 rok
ołówek na papierze, 16,6 x 12 cm
Christie’s, Paryż – Francja, 10 kwietnia 2024, estymacja: 10.000 – 15.000 EUR

Niezmiennie i szczerze zachęcamy wszystkich miłośników twórczości Tamary Łempickiej by przy ograniczonym budżecie próbowali zakupić autorskie szkice artystki (na powyższej aukcji w Paryżu licytowane będzie ich aż 6 sztuk!) zamiast kupować pozornie limitowane serigrafie, inkografie czy „gouttelette” będące drukowanym powieleniem najsłynniejszych dzieł malarskich. Powód takiej rekomendacji jest jeden – nowego szkicu artystka nie stworzy już żadnego, natomiast jej spadkobiercy mogą wydrukować i wydać nieskończoną ilość serigrafii, inkografii, itd…

 

Jan Stanisławski (1860-1907) "Letni pejzaż z chatami", źródło: Dorotheum

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Letni pejzaż z chatami”
olej na kartonie, 24,5 x 30 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 25 kwietnia 2024, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR

Wiedeński dom aukcyjny Dorotheum darzymy z wielu względów dużą estymą – w tym przypadku mamy jednak potężne wątpliwości co do autorstwa powyższej pracy. Jan Stanisławski to prawdopodobnie najważniejszy polski pejzażysta i pojawienie się każdej nieznanej wcześniej kompozycji na rynku aukcyjnym jest dla wielu kolekcjonerów istotnym wydarzeniem. Porównując sposób malowania powyższej pracy z dziełami bezsprzecznie autentycznymi, znajdującymi się w polskich muzeach, zauważamy bardzo wiele niewytłumaczalnych różnic (polecamy porównanie z dziełami: „Słoneczniki i chaty” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie czy też „Chata w Popówce na Ukrainie” ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach) – dla nas całkowicie odmiennie niż na pracach Stanisławskiego namalowana jest partia nieba, a cała kompozycja jest w tym przypadku zbudowana za pomocą wielu, krótkich pociągnięć pędzla czego nie znajdujemy w znanych nam dziełach. Powyższa praca z pewnością jest dziełem powstałym w epoce – być może stworzył je któryś z uczniów mistrza Stanisławskiego? 

Józef Mehoffer (1869-1946) "Kwiaty doniczkowe", źródło: HannoVerum

Józef Mehoffer (1869-1946)
„Kwiaty doniczkowe”
olej na płótnie, 46 x 56 cm
HannoVerum, Mitte – Niemcy, 5 kwietnia 2024, cena wywoławcza: 3.500 EUR

Przypisanie autorstwa powyższej pracy Józefowi Mehofferowi to raczej kiepski żart, dom aukcyjny musiał być jednak całkiem przekonany co do swojego werdyktu ponieważ podjął się nawet datowania pracy, określając czas powstania na lata 1910-1920. My odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!