Mojżesz Kisling (1891-1953) „Portret Jane Allison Barnes”, źródło: Besch Cannes Auction

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Portret Jane Allison Barnes”
olej na płótnie, 41 x 33 cm
Besch Cannes Auction, Cannes – Francja, 15 sierpnia 2023, estymacja: 48.000 – 50.000 EUR

W trakcie szczytu letniego sezonu urlopowego jest to jeden z nielicznych, autentycznych poloników na zachodnich rynkach aukcyjnych – piszemy o nim pomimo, że nie jesteśmy zachwyceniu sposobem ujęcia przez artystę twarzy i urody modelki (dość dziwnie zachwiane są proporcje twarzy w tym ujęciu). Z drugiej strony jest to bez wątpienia autentyczna praca, z niepodważalną proweniencją i historią właścicielską. 

Tamara Łempicka (1898-1980) "Kobieta z mandoliną", źródło: Antique Arena Inc.

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Kobieta z mandoliną”
akwatinta, 61 x 38,1 cm
Antique Arena Inc., Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 12 sierpnia 2023, estymacja: 100 – 150 USD

Falsyfikowanie prac wykonanych w szlachetnych technikach graficznych jest znacznie prostsze niż falsyfikowanie prac malarskich – zazwyczaj sprowadza się do powielenia i wykonania odbitki w bardziej masowej technice. W powyższym przypadku oferowana jest jedna z najrzadszych prac graficznych autorstwa Tamary Łempickiej – wykonana za jej życia, w niezwykle wymagającej i trudnej technice akwatinty i odbitej w nakładzie zaledwie 100 egzemplarzy (plus ewentualnie kilku dodatkowych egzemplarzy autorskich).

Ocena autentyczności tego typu pracy na podstawie zdjęcia jest niezwykle trudna, ponieważ zazwyczaj powtórki wykonywane są przez powielenie w masowej technice (np. serigrafii) co na pierwszy rzut oka na zdjęciu wygląda tak samo. To co nas niepokoi w powyższej pracy to po pierwsze podane wymiary (autentyczna praca miała wymiar kompozycji wynoszący dokładnie 56,8 x 35,9 cm i tutaj różnic być nie może – ponieważ płyta z której wykonywane były odbitki była tylko i wyłącznie jedna), a po drugie sposób sygnowania ołówkiem (zdecydowana większość znanych odbitek była sygnowana u dołu, po lewej stronie) – w naszej ocenie powyższa sygnatura nosi wiele różnic w stosunku do charakteru pisma Łempickiej na sygnaturach wykonywanych ołówkiem. And last but not least – dom aukcyjny estymuje tę pracę na 100 – 150 USD (choć w prelicytacji internetowej cena osiągnęła dzisiaj już pułap 1.700 USD), podczas gdy autentyczne odbitki tej pracy w ostatnich 3 latach nigdy nie sprzedawały się na europejskich aukcjach za ceny poniżej 20.000 EUR. My nie polecamy!

Tadeusz Kantor (1915-1990) "Informel", źródło: Time Auction

Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Informel”
olej na tekturze, 38 x 56 cm
Time Auction, Little Neck – Stany Zjednoczone, 13 sierpnia 2023, cena wywoławcza: 200 USD

Kolejna, pozorna okazja – olejna praca Tadeusza Kantora za jedyne 200 dolarów? Niestety wyglądem dzieło to przypomina bardziej zużytą paletę malarską i nie ma nic wspólnego z twórczością Kantora z lat sześćdziesiątych. Odradzamy!

Henryk Hayden (1883-1970) "Kubistyczna martwa natura", źródło: Auktionshaus Satow

Henryk Hayden (1883-1970)
„Kubistyczna martwa natura”
technika mieszana, 29,5 x 28 cm
Auktionshaus Satow, Satow – Niemcy, 12 sierpnia 2023, cena wywoławcza: 1.200 EUR

Praca Henryka Haydena z najbardziej poszukiwanego przez kolekcjonerów, kubistycznego okresu twórczości w cenie 1.200 EUR? My nie wierzymy w tę piękną historię – powyższa praca wygląda na średniej jakości naśladownictwo z dość dziwaczną sygnaturą. Nie polecamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!