Magdalena Abakanowicz (1930-2017) "Anatomia", źródło: VAN HAM Kunstauktionen

Magdalena Abakanowicz (1930-2017)
„Anatomia”
żywica syntetyczna na drewnie, metalowa podstawa, 95 x 30 x 19 cm
VAN HAM Kunstauktionen, Kolonia – Niemcy, 6 czerwca 2023, estymacja: 15.000 – 20.000 EUR

Idealna propozycja dla kolekcjonerów, którzy chcieliby posiadać unikatową kompozycję (nie będącą odlewem) autorstwa Magdaleny Abakanowicz, a nie posiadają budżetu pozwalającego na zakup grupy kroczących figur czy innych tego typu spektakularnych realizacji. Oczywiście powyższa praca to po odliczeniu wymiarów metalowego postumentu rzeźba kameralna (rozmiaru naturalnej stopy), przekonuje nas jednak bardzo rozsądny poziom estymacji. Polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) "Le Grepol", źródło: Christie's

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Le Grepol”
marmur, 46 x 31 x 15 cm
Christie’s, Mediolan – Włochy, 31 maja 2023, estymacja: 40.000 – 60.000 EUR

Po raz wtóry w tym miesiącu pragniemy polecić rzeźbę Igora Mitoraja wykonaną w najszlachetniejszym, włoskim marmurze. Na polskim rynku co najmniej dziesięciokrotnie pojawiał się w obrocie „Grepol”, ale były to zawsze odlewy z brązu, wykonane w nakładzie 250 egzemplarzy – w tym przypadku mamy do czynienia z egzemplarzem unikatowym i niepowtarzalnym. Dla nas to jasne, że kolekcjonerski potencjał powyższej pracy jest niemalże 250 razy większy niż multiplikowalnych odlewów. Polecamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) "Cud nad Wisłą", źródło: Hindman

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Cud nad Wisłą”
olej na płótnie, 80 x 149 cm
Hindman, Chicago – Stany Zjednoczone, 19 maja 2023, cena sprzedaży: 35.000 USD

Niezwykle cieszą nas rekordowe wyniki prac wybitnych – w tym przypadku mowa o jednej z najciekawszych i najlepszych kompozycji autorstwa Jerzego Kossaka (co niezwykle istotne jest to jedna z niewielu rozbudowanych kompozycji, którą Jerzy stworzył całkowicie samodzielnie, nie wzorując się na twórczości swego ojca – Wojciecha). Literatura tematu odnotowuje trzy autorskie wersje / repliki „Cudu nad Wisłą” (dwie w rękach prywatnych, jedna w kolekcji Klubu Lotników Polskich w Nottingham). Znając jednak twórczość Jerzego Kossaka i jego słabość do przyjmowania dobrze płatnych zamówień na wskazane przez klienta tematy, można przypuszczać, że egzemplarzy tego dzieła mogło być więcej. Nie zmienia to faktu, że wszystkie te kompozycje (jak i z pewnością ta licytowana na powyższej aukcji) powstały w najlepszym okresie jego twórczości (ok. 1930 roku) i wszystkie były rzetelnie i kunsztownie dopracowane. Sama kompozycja została także doceniona przez najsłynniejszego kossakologa – Kazimierza Olszańskiego, który jedną z wersji dzieła umieścił na okładce monografii Jerzego Kossaka. Gratulujemy nabywcy powyższej pracy – pomimo ciągłej sporej podaży prac Jerzego Kossaka na rynku, ten obraz wybija się zdecydowanie ponad średni poziom i jest dowodem na bardzo dobry warsztat malarski Jerzego Kossaka. 

Juliusz Kossak (1824-1899) "Skrzetuski i Podbipięta" źródło: ARS VIA aukcionas

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Skrzetuski i Podbipięta”, ilustracja do powiesci Henryka Sienkiewicza „Ogniem i mieczem”
olej na płótnie, 29,5 x 23,2 cm
ARS VIA aukcionas, Wilno – Litwa, 25 maja 2023, cena wywoławcza: 4.800 EUR

Olejna praca będąca jedynie wykonanym w epoce (tzn. pod koniec XIX lub na początku XX wieku) powtórzeniem czy naśladownictwem namalowanej w 1884 roku, bardzo znanej kompozycji Juliusza Kossaka stanowiącej ilustrację do „Ogniem i Mieczem” Henryka Sienkiewicza (praca ta była szeroko reprodukowana w literaturze, prasie i na przedwojennych pocztówkach). Już pierwszy rzut oka na sygnaturę pozwala niezbicie stwierdzić, że to jedynie kopia, którą autora rzetelnie oznaczył „z Juliusza Kossaka”. Nie polecamy!

Zofia Stryjeńska (1891-1976) "Dziewczyna z mazurkiem", źródło: Antique Arena Inc.

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Dziewczyna z mazurkiem”
gwasz na tekturze, 69,8 cm x 50,2 cm
Antique Arena Inc., Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 3 czerwca 2023, estymacja: 100 – 150 USD

Falsyfikat pracy Stryjeńskiej stworzony na bazie jednej z grafik wchodzących w skład teki „Polish Peasants Costumes” z 1939 roku – w tym przypadku fałszerz wykorzystał planszę ukazującą dziewczynę w stroju ludowym z Lubelszczyzny i umieścił ją na tle skalistych szczytów Tatr. Wyszło nieco groteskowo i na pewno bardzo mało wiarygodnie!

Zofia Stryjeńska (1891-1976) "Góralka", źródło: Rhyton Gallery

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Góralka”
olej na płótnie, 68,6 x 43,8 cm
Rhyton Gallery, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 31 maja 2023, estymacja: 8.000 – 12.000 USD

Praca olejna – tym razem będąca falsyfikatem opartym na dziele „Góralka z dzbanem” sprzedanym przez DESĘ Unicum w grudniu 2021 roku (za 220 tys. zł plus opłaty aukcyjne). Porównanie zdjęć obydwóch tych prac powinno wystarczyć za jakikolwiek dalszy komentarz. Jest to kolejny dowód potwierdzający, że współczesne powtórzenie kunsztu i techniki malarskiej Zofii Stryjeńskiej jest (szczęśliwie) poza zasięgiem zdecydowanej większości współczesnych fałszerzy (znacznie łatwiej jest fałszować jest dzieła abstrakcyjne). Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!