Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Mimozy”
olej na płótnie, 75 x 59 cm
Piasa, Paryż – Francja, 6 czerwca 2024, estymacja: 60.000 – 90.000 EUR
Spora formatowo i niezwykle efektowna kompozycja z bukietem mimoz – autorstwa polskiego Księcia Montparnasse czyli Mojżesza Kislinga. Pomimo powstania już w okresie powojennym praca ta należy naszym zdaniem do najefektowniejszych kompozycji kwiatowych autorstwa Kislinga jakie pojawiły się ostatnimi czasy na rynku aukcyjnym. Praca posiada wszelkie istotne elementy gwarantujące autentyczność (w tym opinię autorstwa Marca Ottavi uznawanego aktualnie za najważniejszy autorytet w kwestii prac artysty). Polecamy!
Co ciekawe i warte odnotowania – inny bukiet mimoz autorstwa Mojżesza Kislinga został sprzedany za bardzo okazałą kwotę 260.000 EUR (plus opłaty aukcyjne) ledwie tydzień temu – 26 maja na aukcji Farran Enchères w Montpellier.
Oskar Laske (1874-1951)
„Warszawa – ulica Wierzbowa”
akwarela, gwasz na papierze, 41,2 x 33,8 cm
AIC Gallery, Wiedeń – Austria, 23 czerwca 2024, cena wywoławcza: 3.000 EUR
Godna polecenia praca autorstwa urodzonego w Czerniowcach, austriackiego malarza – Oskara Laske ukazująca przedwojenny widok ulicy Wierzbowej w Warszawie (z widocznym na dalszym planie zarysem cerkwii św. Marii Magdaleny na Pradze).
Jan Peszke (Jean Peske) (1870-1949)
„Wieczorna lektura”
olej na płótnie, 81 x 65 cm
OVV Emmanuel Farrando, Paryż – Francja, 29 maja 2024, estymacja: 10.000 – 15.000 EUR, cena sprzedaży: 61.000 EUR (plus opłaty aukcyjne)
Ciekawy i godny odnotowania wynik zeszłotygodniowej aukcji w paryskim domu aukcyjnym Farrando będący jednocześnie rekordem cenowym dla pracy Jana Peszke (Jean Peske) – dotychczasowa najwyższa cena uzyskana za jego pracę wynosiła nieco ponad 34.000 EUR (uzyskana w 2020 roku w Desie Unicum) – powyższa praca prawie dwukrotnie przebiła ten wynik. Czy to początek jakiegoś dalszego trendu czy też pojedyncze docenienie bardzo udanej pracy artysty z wczesnego okresu jego twórczości?
Henryk Siemiradzki (1843-1902)
„Przed kąpielą”
olej na sklejce, 41.9 x 31.8 cm
Abell Auction, Los Angeles – Stany Zjednoczone, 9 czerwca 2024, estymacja: 10.000 – 20.000 USD
Ocenę powyższej pracy należałoby rozpocząć od zwrócenia uwagi na bardzo istotny detal – pracę namalowano na sklejce, która była podłożem malarskim jakiego nigdy spotkaliśmy w przypadku autentycznych prac Siemiradzkiego. Dalszą kwestią są już walory malarskie – wystarczy przyjrzeć się bliżej detalom takim jak fałdy materiału, listki krzewu czy faktura kamiennych elementów by dojść do wniosku, że autorem powyższej pracy nie mógł być Henryk Siemiradzki. Odradzamy!
Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Zaloty”
tempera na płótnie naklejonym na płytę, 69 x 48 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 16 czerwca 2024, cena wywoławcza: 100 USD
Ciekawy przykład, w którym fałszerz teoretycznie sam ujawnił pierwowzór na bazie którego powstała powyższa praca – do katalogu aukcyjnego dołączona jest reprodukcja pocztówki w teorii wydanej przez Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie. Nie mamy żadnych wątpliwości, że sam obraz nie jest autentyczny – zastanawiamy się jednak czy również pocztówka nie została sfabrykowana?
Finalny efekt malarski jest dość efektowny i już trzy osoby zdecydowały się na złożenie ofert w powyższej aukcji. Pomimo, że dzieło to mogłoby funkcjonować jako kopia (po usunięciu podrobionej sygnatury malarski) lub pastisz pracy Stryjeńskiej – my odradzamy zakup po jakiejkolwiek cenie.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
O fałszywości pocztówki świadczy błędny numer 215/8 bo takim numerem przez Wydawnictwo Salon Malarzy Polskich w Krakowie została ponumerowana inna pocztówka z obrazem Zofii Stryjeńskiej „Wianki”
https://www.postcard-shop.de/en/kuenstler-ak-z-stryjenska?a=2772491
Bardzo dziękujemy za precyzyjne i dogłębne zbadanie źródeł na których bazował fałszerz. To niezwykle cenne w kontekście edukacyjnym!
Ad. Zofia Stryjeńska „Zaloty” Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone to oryginalny obraz „Zaloty” Zofii Stryjeńskiej z 1940 r. wygląda zupełnie inaczej i z tego obrazu skopiowano zalotnika z gitarą.
https://rempex.com.pl/events/53-150-aukcja-sztuki-dawnej/lots/6745-zaloty-ok1940
Natomiast dziewczyna, poruszająca charakterystycznie ramionami została skopiowana z obrazu „Zaloty przy studni z 1938 r. (lustrzane odbicie) oraz „SCENA Z WĘDROWCEM PRZY STUDNI, ok 1950 r.”
https://sztuka.agraart.pl/licytacja/323/21298
– tylko z drewnianym czerpakiem na wodę ten ruch ramionami przy wylewaniu wody ma jakikolwiek sens. Analogicznie na dwóch ww. obrazach znajduje się zarys drewnianej chaty, który również został skopiowany.Według mnie Łempicka multipikowała na wielu obrazach te same sceny i motywy, ale nie kopiowała nigdy tych samych dokładnie postaci. Pocztówka Salonu Malarstwa Polskiego w Krakowie występuje na rewersie z takim uproszczonym wzorem
https://allegro.pl/oferta/malarstwo-polskie-zofia-stryjenska-przy-zrodle-przedwojenna-2252-a-15780960886
ale edycja ich i obieg najpóźniejszy to rok 1942 r. a obraz „Scena z wędrowcem przy studni” pochodzi z 1950 r.