Jan Czesław Moniuszko (1853-1908) „Scena w karczmie", źródło: Doyle New York

Jan Czesław Moniuszko (1853-1908)
„Scena w karczmie”
olej na płótnie, 43,8 x 63,5 cm
Doyle New York, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 30 czerwca 2021, estymacja: 800 – 1.200 USD

Bardzo typowa i bez cienia wątpliwości autentyczna kompozycja autorstwa warszawskiego malarza Jana Czesława Moniuszki (będącego synem kompozytora Stanisława Moniuszki). Wielopostaciowa scena z czasów polski szlacheckiej to jeden z najczęściej poruszanych przez tego malarza tematów – w tym przypadku cena ustalona została na więcej niż atrakcyjnym poziomie. Gorąco polecamy!

"Filiżanka z herbami Marii Leszczyńskiej i Ludwika XV Burbona" Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, źródło: Maîtres BAILLEUL & NENTAS

„Filiżanka z herbami Marii Leszczyńskiej i Ludwika XV Burbona”
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, średnica filiżanki: 4,8 cm, średnica spodka: 12,8 cm.
Maîtres BAILLEUL & NENTAS, Bayeux – Francja, 14 lipca 2021, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR

Obiekt klasy muzealnej mogący być wspaniałą, żywą lekcją historii Polski – filiżanka wykonana przez najsłynniejszą, europejską wytwórnię porcelany założoną w Miśni (na mocy dekretu króla Polski i elektora Saksonii Augusta II Mocnego). Jej unikatowość wynika z faktu, że wchodziła ona w skład serwisu należącego do Marii Leszczyńskiej (1703-1768) – córki polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego i królowej Francji w latach 1725-1768 (Maria była żoną Ludwika XV i co ciekawe, najdłużej panującą królową w historii Francji). Sam serwis herbaciano-czekoladowy w którego skład wchodziła powyższa filiżanka został podarowany Marii Leszczyńskiej w 1737 roku przez Augusta III, króla Polski i elektora saskiego. Gorąco polecamy!

"Panorama Krakowa", źródło: Eric Caudron

„Panorama Krakowa” XVII wiek
miedzioryt – akwaforta na papierze, 40,5 x 212 cm
Eric Caudron, Paryż – Francja, 12 lipca 2021, estymacja: 50.000 – 65.000 EUR

Unikatowy, XVII-wieczny, miedziorytniczy widok Krakowa, którego nie znaleźliśmy nigdzie wcześniej w notowaniach aukcyjnych, ani w polskich kolekcjach (nie ma go nawet w najsłynniejszej polskiej kolekcji kartograficznej Tomasza Niewodniczańskiego). Ta niezwykle rzadka panorama Krakowa jest prawdziwym świadectwem znaczenia tego miasta w XVII wieku jako rezydencji królewskiej, siedziby biskupiej i miasta uniwersyteckiego (z czego zawsze jesteśmy bardzo dumni!). Sam widok inspirowany jest panoramą wykonaną przez Matheusa Meriana – ze względu na precyzję i ukazane detale może być nieoceniona jako źródło ikonograficzne. Pomimo unikatowości i potężnych rozmiarów nieco przytłaczająca jest oczekiwana, estymowana cena – mimo tego polecamy!

Ludwik Gędłek (1847-1904) Para obrazów: "Orszak weselny" i "Trudna przeprawa", źródło: Auktionshaus Doebritz

Ludwik Gędłek (1847-1904)
Para obrazów: „Orszak weselny” i „Trudna przeprawa”
olej na desce, 31 x 63 cm (każda z prac)
Auktionshaus Doebritz, Frankfurt – Niemcy, 10 lipca 2021, cena wywoławcza: 9.000 EUR

Nie są to prace klasy muzealnej, ale rzetelne XIX-wieczne malarstwo o polskim rodowodzie. Propozycja ta ma jednak potencjał spekulacyjny – jako, że w ramach jednej pozycji oferowana jest para obrazów. Przyrównując powyższą cenę do poziomu cen z polskiego rynku można stwierdzić, że na polskim rynku aukcyjnym ceny osiągane przez pojedyncze prace Gędłka w tym formacie są na poziomie ceny wywoławczej dwóch prac z powyższej aukcji.

Jerzy Kossak (1886-1955) “Polowanie par force”, źródło: Freemans

Jerzy Kossak (1886-1955)
“Polowanie par force

olej na tekturze, 34,9 x 49,5 cm
Freemans, Philadelphia – Stany Zjednoczone, 14 lipca 2021, estymacja: 2.000 – 3.000 USD

Praca nie będąca ani dziełem Jerzego Kossaka, ani żadnego z jego uczniów z Kossakówki (warto pamiętać, że podmalówki wykonywane przez uczniów zawsze były wykańczane i poprawiane przez Jerzego Kossaka, a na samym końcu otrzymywały jego sygnaturę). W tym przypadku już na podstawie zdjęcia widać całkowicie odmienną kolorystykę, nieudolnie przepisaną sygnaturę i wiele detali kompozycji malowanych całkowicie w innym stylu (i z rażącymi błędami). Odradzamy!

Srebrna balsaminka, Warszawa 1878 rok, źródło: Auktionshaus Schwab

Srebrna balsaminka, Warszawa 1878 rok
srebro próby 84 zołotniki, 7,5 x 7 cm, waga 112 gramów
Auktionshaus Schwab, Mannheim – Niemcy, 17 lipca 2021, cena wywoławcza: 360 EUR

Przykład bardzo ordynarnego, współczesnego falsyfikatu rzemiosła artystycznego oferowany przez niewielki, niemiecki dom aukcyjny. Styl, a przede wszystkim dramatyczna jakość wykonania (proszę zwrócić uwagę na „precyzję” wykonania wszelkich detali) ewidentnie wskazują na współczesną produkcję znaną z najgorszych straganów na targach staroci. Tej ofercie domu aukcyjnego Schwab mówimy stanowcze NIE!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!