Franciszek Starowieyski (1930-2009) "Wieczność", źródło: Weschler's Auctioneers & Appraisers

Franciszek Starowieyski (1930-2009)
„Wieczność”
pastel na czerwonym papierze, 170 x 142 cm
Weschler’s Auctioneers & Appraisers, Rockville – Stany Zjednoczone, 22 września 2023, cena wywoławcza: 2.400 USD

Znakomita, wielkoformatowa praca Franciszka Starowieyskiego ze szczytowego okresu jego twórczości – dość kiepskiej jakości zdjęcie z katalogu aukcyjnego z pewnością w żadnym stopniu nie oddaje efektu wizualnego jaki ta praca musi wywoływać na żywo. Gorąco polecamy!
P.S. Zastanawiając się nad zakupem proszę koniecznie wziąć pod uwagę, że transport tak dużej pracy z Maryland w Stanach Zjednoczonych do Polski będzie niezwykle kosztowny!

Tadeusz Brzozowski (1918-1987) "Kuranty", źródło: Weschler's Auctioneers & Appraisers

Tadeusz Brzozowski (1918-1987)
„Kuranty” 1967 rok
olej na płótnie, 140 x 110,5 cm
Weschler’s Auctioneers & Appraisers, Rockville – Stany Zjednoczone, 22 września 2023, cena wywoławcza: 15.000 USD

Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że jest to jedna z najciekawszych propozycji z kategorii polskich klasyków współczesności pojawiających się w 2023 roku – wybitna, olejna praca Tadeusza Brzozowskiego z 1967 roku, która była prezentowana na wystawie monograficznej artysty w Muzeum Narodowym w Poznianiu w 1974 roku. Zarówno cena wywoławcza w wysokości 15 tysięcy dolarów, jak i proponowana estymacja na poziomie 30.000 – 50.000 USD brzmią w tym przypadku jak szalona promocja – jesteśmy jednak w pełni przekonani, że te poziomy zostaną kilkukrotnie przekroczone. Gorąco polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) "Corazza media", źródło: Amero Auctions

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Corazza media”
brąz patynowany, wysokość 60 cm
Amero Auctions, Sarasota – Stany Zjednoczone, 10 września 2023, cena sprzedaży: 13.000 USD (plus opłaty aukcyjne)

Pisząc o wynikach aukcyjnych z ostatniego tygodnia nie sposób nie wspomnieć o aukcji jaka miała miejsce w zeszłą niedzielę na Florydzie, gdzie licytowane było aż 18 (!) prac Igora Mitoraja (16 rzeźb i 2 rysunki). Wyjątkowość tego zbioru wynikała najpewniej z faktu osobistej znajomości lub przyjaźni kolekcjonera z samym artystą – z tego powodu praktycznie wszystkie prace były dziełami niskonakładowymi, wręcz unikatowymi (prawie wszystkie brązy odlewane były w Pietrasanta we Włoszech gdzie artysta miał swą pracownię / dla odróżnienia wszystkie wysokonakładowe prace tak często spotykane na naszym rynku pochodzą z edycji odlewanych przez paryski Artcurial).

Dla naszych czytelników postanowiliśmy przybliżyć jedną z prac: „Corazza media” (czyli „Pancerz średni”), pochodzący z edycji 30 odlanych egzemplarzy i sprzedany za 13.000 dolarów. Praca ta budzi nieuniknione skojarzenia z pracą „Cuirasse II” wykonaną w typowo biurkowym formacie i odlaną w kilkunastu tysiącach egzemplarzy przez wspomniany wcześniej Artcurial z Paryża. Rzeźby te oferowane są na polskim rynku zazwyczaj za ceny w okolicach 4 tysięcy złotych – ich kolekcjonerska unikatowość w porównaniu z powyższą pracą jest praktycznie żadna…

 

Izrael Szekman (czynny w Warszawie w latach 1886-1919) "Kasetka z Warszawską Syrenką", źródło: Baltic Auction Group

Izrael Szekman (czynny w Warszawie w latach 1886-1919)
„Kasetka z Warszawską Syrenką”
srebro próby 84, 10 x 15 x 4 cm
Baltic Auction Group, Tallinn – Estonia, 27 września 2023, estymacja: 4.000 – 6.000 USD

Sfałszowany obiekt na którego uwagę zwrócił nam jeden z czujnych czytelników (za co serdecznie jeszcze raz dziękujemy!) – kasetka oferowana przez estoński dom aukcyjny jako wyrób znanego, warszawskiego złotnika z przełomu XIX i XX wieku – Izraela Szekmana w rzeczywistości jest bardzo znanym wyrobem Spółdzielni ORNO, zaprojektowanym przez Zdzisława Łęckiego w 1954 roku i wytwarzanym w latach 1954-1962 (jeden z egzemplarzy jest eksponatem w Muzeum Warszawy). Kasetka ta często bywała upominkiem ze strony polskiego korpusu dyplomatycznego i być może po tym jak znalazła się na terenie Estonii to udało się jej cofnąć w czasie i odnaleźć swe korzenie w pracowni Izraela Szekmana i ukazać światu punce (całkiem nieźle sfabrykowane) stosowane na przełomie XIX i XX wieku. My definitywnie odradzamy!

Nikifor Krynicki (1895-1968) "Stacja kolejowa Warszawa", źródło:  Ledbetter Folk Art

Nikifor Krynicki (1895-1968)
„Stacja kolejowa Warszawa”
akwarela na papierze, 35 x 42 cm (z oprawą)
Ledbetter Folk Art, Gibsonville – Stany Zjednoczone, 23 września 2023, estymacja: 2.000 – 4.000 USD

Zazwyczaj niezwykle cieszy nas kiedy prace Nikifora włączane są do katalogów światowych aukcji sztuki prymitywistycznej – w tym przypadku powodów do zadowolenia nie ma ponieważ w katalogu aukcji „Folk Art Event” organizowanej w Północnej Karolinie znajdują się 3 ewidentne falsyfikaty prac Nikifora. Powyżej prezentujemy pracę ze stacją kolejową (to bardzo unikatowy i poszukiwany temat przez kolekcjonerów prac Nikifora), nie polecamy jednak żadnej z trzech prezentowanych tamże prac – wszystkie są falsyfikatami!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!