Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) „Polskie wesele", źródło: Kunst & Auktionshaus Ruef

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Polskie wesele”
olej na płótnie, 39,5 x 49,5 cm
Kunst & Auktionshaus Ruef, Landshut – Niemcy, 24 lipca 2021, cena wywoławcza: 40.000 EUR

Praca, która na podstawie zdjęć nie wzbudza najmniejszych wątpliwości co do autentyczności. Jedyne na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o licytacji to stan zachowania – w opisie zakamuflowany jest dopisek „Res.” co oznacza, że praca poddawana była konserwacji. Jeśli jej zakres nie był rozległy to jest to pozycja w bardzo atrakcyjnej cenie, poniżej poziomów cenowych analogicznych prac na polskim rynku. Gorąco polecamy!

Stanisław Poraj Fabijański (1865-1947) "Plac Mariacki w Krakowie", źródło: Dorotheum

Stanisław Poraj Fabijański (1865-1947)
„Plac Mariacki w Krakowie”
akwarela na papierze, 40 x 27 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 27 lipca 2021, cena wywoławcza: 140 EUR

Bardzo udana i wczesna kompozycja autorstwa krakowskiego akwarelisty – Stanisława Poraj Fabijańskiego. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w późniejszym okresie artysta wykonując analogiczne kompozycje (Plac Mariacki i Kościół Św. Barbary były jednym z jego ulubionych motywów malarskich) nie umieszczał na nich postaci jak na powyższej pracy. Gorąco polecamy!

Jan Dymicz (1877-1945) "Chłopiec nad książką", źródło: Millea Bros. Ltd.

Jan Dymicz (1877-1945)
„Chłopiec nad książką”
olej na płótnie, 49,5 x 39 cm
Millea Bros. Ltd., Boonton – Stany Zjednoczone, 21 lipca 2021, estymacja: 200 – 300 USD

Bardzo kunsztownie namalowany portret młodego ucznia skupionego na lekturze, autorstwa malarza tworzącego w dwudziestoleciu miedzywojennym na terenie Galicji. Praca z pewnością warta zakupu w przedziale estymacji. Polecamy!

Józef Brandt (1841-1915) “Kozak na koniu”, źródło:  Hutchinson Scott Auctioneers

Józef Brandt (1841-1915)
“Kozak na koniu

olej na płótnie, 49,5 x 33,5 cm
Hutchinson Scott Auctioneers, Embsay – Anglia, 29 lipca 2021, estymacja: 1.500 – 2.500 GBP

Praca wyglądająca dobrze jedynie na niewielkich rozmiarów miniaturce – po powiększeniu czar pryska i naszym oczom ukazują się słabo dopracowane detale i bardzo kontrastowa kolorystyka. Sama praca jest falsyfikatem namalowanym na podstawie obrazu Józefa Brandta który został sprzedany na aukcji w Polswiss Art w Warszawie w maju 2017 roku – jego zdjęcie zamieszczamy poniżej dla porównania. Niestety jeden z najstarszych rynków sztuki, czyli rynek angielski również nie jest wolny od ewidentnych falsyfikatów, zdecydowanie odradzamy!

Henryk Berlewi (1894-1967) "Krzesło z czerwoną draperią", źródło: Affiliated Auctions

Henryk Berlewi (1894-1967)
„Krzesło z czerwoną draperią”
litografia na papierze, 38 x 27,6 cm
Affiliated Auctions, Tallahassee – Stany Zjednoczone, 21 lipca 2021, cena wywoławcza: 130 USD

Fałszerstwa technik graficznych dokonać jest znacznie łatwiej niż prac w technikach malarskich – a na dodatek jeszcze trudniej tę kwestię wykryć na podstawie zdjęcia (ponieważ przy słabej jakości zdjęcia nawet wprawne oko nie wychwyci czy praca mająca być litografią nie jest odbitką w technice masowego druku). W tym przypadku mamy pełne przekonanie, że podpis znajdujący się pod grafiką nie był pisany ręką Henryka Berlewiego. Dodatkowo seria numeracji użyta w tym egzemplarzu (20 odbitek z numeracją rzymską) miała autorskie dedykacje ołówkiem, której tu nie widzimy. Odradzamy!

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Pejzaż z południowej Francji”, źródło: Roland NY

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Pejzaż z południowej Francji”
olej na tekturze, 24 x 34 cm
Roland NY, Glen Cove – Stany Zjednoczone, 17 lipca 2021, estymacja: 10.000 – 15.000 USD

Tegoroczne, światowe aukcje wręcz przepełnione były znakomitej klasy pracami olejnymi Mojżesza Kislinga (nie da się ukryć, że był on niezwykle płodnym artystycznie malarzem) – w tym przypadku prezentowana praca jest bardzo, bardzo nieudanym naśladownictwem z kulfonowatymi drzewami nad zielonofioletowym ciekiem wodnym. Namalowanie i zdrapanie przez fałszerza martwej natury na odwrociu pracy również nie poprawia całej sytuacji. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!