Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„AZ”
olej na płycie, 132 x 98 cm
Wettmann – Auktionshaus an der Ruhr, Mülheim – Niemcy, 24 maja 2024, cena wywoławcza: 85.000 EUR
Kolejna istotna praca jednego z klasyków polskiej sztuki współczesnej w katalogu domu aukcyjnego Wettmann z Nadrenii Północnej-Westfalii. Spora formatowo (132 x 98 cm!) kompozycja z charakterystycznym, postapokaliptycznym (acz nie makabrycznym) krajobrazem. Warto dopytać dom aukcyjny o proweniencję pracy – być może będzie tak samo ciekawa lub zbieżna z proweniencją pracy Edwarda Krasińskiego którą opisywaliśmy przed tygodniem. Polecamy!
Maria Jarema (1908-1958)
„Bez tytułu” 1942 rok
technika mieszana na tekturze, 29 x 40 cm
Bozner Kunstauktionen, Bronzolo – Włochy, 30 maja 2024, cena wywoławcza: 6.000 EUR
Autentyczna, dwustronna kompozycja autorstwa genialnej artystki z Krakowa, członkini Grupy Krakowskiej – Marii Jaremy. Praca została namalowana w 1942 roku i nosi wszelkie cechy malarstwa tejże autorki ze wspomnianego okresu, dodatkowo ma znakomitą proweniencję – pierwotnie pochodziła od męża artystki, Kornela Filipowicza. Zdecydowanie polecamy!
Julian Fałat (1853-1929)
„Jesienny pejzaż z Bystrej”
akwarela na papierze, 43 x 61 cm
Doyle, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 8 maja 2024, estymacja: 4.000 – 6.000 USD
W naszej ocenie powyższa praca budzi bardzo wiele zastrzeżeń w kwestii autorstwa – zarówno pod kątem wielu aspektów malarskich jak i pisowni sygnatury. Jesteśmy w pełni świadomi, że praca mogła powstać nawet w pierwszej połowie XX wieku i towarzyszy jej opinia dr Stanisława Dąbrowskiego z 1967 roku. Zakładając nawet, że owa opinia jest autentyczna to znamy z praktyki niestety wiele przykładów w którym ów ekspert raczył się mylić, a sama opinia.z 1967 roku nie jest żadną rękojmią. Nie polecamy!
Edward Dwurnik (1943-2018)
„Czerwone tulipany”
akryl na tekturze, 40 x 29 cm
Auktionshaus Stahl, Hamburg – Niemcy, 25 maja 2024, cena wywoławcza: 4.000 EUR
Nigdy nie spotkaliśmy się z tulipanami Edwarda Dwurnika malowanymi w ten sposób – kontury i poszczególne barwy zlewają się, a same kwiaty bardziej przypominają pomidory. Na podstawie zdjęć wątpimy by mogła to być praca Edwarda Dwurnika z 2014 roku (co jest o tyle zastanawiające, że w tym samym katalogu aukcyjnym są dwie dalsze prace Dwurnika które takich wątpliwości nie wzbudzają).
Jan Stanisławski (1860-1907)
„Zakole Dniepru”
olej na desce, 20 x 26,5 cm
Kunst- und Auktionshaus Quedlinburg, Quedlinburg – Niemcy, 25 maja 2024, cena wywoławcza: 280 EUR
Czy są jakiekolwiek szanse by była to praca mistrza pejzażu, Jana Stanisławskiego? Nie, nie ma absolutnie żadnych szans – ta praca najniższej rangi falsyfikat, urągający jakimkolwiek zdolnościom malarskim. Odradzamy!
P.S. W naszych archiwach zauważyliśmy, że dokładnie ta praca wprowadzana jest na rynek po raz drugi – wcześniej była oferowana na aukcji w Lipsku w 2019 roku.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!