Jakub Michał Kasprowicz (1905-1975) „W haremie", źródło: Helmuth Stone Gallery

Jakub Michał Kasprowicz (1905-1975)
„W haremie”
olej na płótnie, 61 x 80 cm
Helmuth Stone Gallery, Sarasota – Stany Zjednoczone, 27 lutego 2022, cena wywoławcza: 2.000 USD

Pojawienie się na aukcjach dwóch olejnych prac Jakuba Michała Kasprowicza traktujemy jako dobrą okazję do sprostowania powielanego zarówno na aukcjach w Polsce jak i poza jej granicami. Już od wielu lat wszystkie prace obrazy sygnowane „J. M. Kasprowicz” są błędnie przypisywane innym artystom. Najczęściej opisywane są jako dzieła Jana Maksymiliana Kasprowicza, Jana Michała Kasprowicza, J. J. Kasprowicza, Jana J. Kasprowicza itd. Dzięki współpracy z wnuczką artysty wiemy, że są to prace Jakuba Michała Kasprowicza.

Poniżej zamieszczamy poprawny biogram tegoż artysty i zachęcamy do jego rozpowszechniania (my postaramy się przygotować niewielki artykuł, w którym opublikujemy również zdjęcia ze zbiorów rodzinnych).

Jakub Michał Kasprowicz (18 lipca 1905 – 2 kwietnia 1975) – malarz. Urodził się w rodzinie ziemiańskiej w majątku Zubrza pod Lwowem. Pomimo sprzeciwu rodziny postanowił zostać malarzem. Mając 17 lat opuścił dom rodzinny i udał się do Krakowa, głównego ówcześnie polskiego ośrodka kulturalnego, gdzie jako wolny słuchacz studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Nie mając wsparcia materialnego ze strony rodziny, podjął pracę w fabryce żyrandoli i kinkietów, gdzie odkryto jego uzdolnienia techniczne. Właściciel fabryki zaproponował mu kształcenie na studiach politechnicznych za granicą. Nie przyjął tej oferty, ponieważ malarstwo było jego jedynym, najważniejszym celem. W latach 30. przeniósł się do Warszawy, gdzie miał pracownię malarską, otworzył też salon sztuki i zakład oprawy i renowacji obrazów. Miesiące letnie spędzał nad Bałtykiem, tworząc pejzaże morskie. Po Powstaniu Warszawskim trafił do obozu pracy w Niemczech. Po wojnie osiedlił się w Wałbrzychu. Wykorzystując umiejętności plastyczne i techniczne otworzył zakład produkujący drewniane ozdoby i zabawki dla dzieci, wkrótce upaństwowiony. Do Warszawy wrócił na początku lat 50., pracował nad mechanizacją produkcji ram w firmie znajomego. W latach 60. rozpoczął współpracę z Desą, skąd jego dzieła trafiały między innymi do galerii sztuki w Wiedniu, a także do Stanów Zjednoczonych, Holandii i Niemiec. W tym czasie osiadł w Komorowie pod Warszawą, gdzie zmarł w 1975 roku. W swojej twórczości inspirował się malarstwem monachijczyków. Malował pejzaże morskie, konie, zaprzęgi, sceny rodzajowe, martwe natury, motywy orientalne oraz portrety. Swoje obrazy sygnował: „J. M. Kasprowicz”, niekiedy zestawieniem sylab któregoś z imion i z nazwiska np. „J. Kamich”.

Jakub Michał Kasprowicz (1905-1975) „Rybacy wyciągający sieci", źródło: Auktionshaus Wendl

Jakub Michał Kasprowicz (1905-1975)
„Rybacy wyciągający sieci”
olej na płótnie, 40 x 60 cm
Auktionshaus Wendl, Rudolstadt – Niemcy, 3 marca 2022, cena wywoławcza: 750 EUR

Zdecydowanie mniej udana malarsko praca Jakuba Michała Kasprowicza będąca dość oczywistym naśladownictwem twórczości Feliksa Michała Wygrzywalskiego. Z opublikowanych dzisiaj prac zdecydowanie bardziej polecamy pierwszą z prac! 

Cukiernica secesyjna, Norblin Buch Werner - Warszawa, źródło: Auktionshaus Kendzia

Cukiernica secesyjna
Norblin Buch Werner – Warszawa
stop verit – srebrzony, wysokość: 11 cm
Auktionshaus Kendzia, Hamburg – Niemcy, 25 lutego 2022, cena wywoławcza: 70 EUR

Przykład bardzo udanego secesyjnego projektu będącego wyrobem warszawskiej wytwórni Norblin, Bracia Buch i T. Werner (nie jest to zatem jak opisuje niemiecki dom aukcyjny przykład „rosyjskiego art nouveau”)

W 1893 roku zostało powołane Towarzystwo Akcyjne Fabryk Metalowych Norblin, Bracia Buch i T. Werner. Od 1908 roku wyroby ze stopu Verit oznaczano napisem VERIT / N.B.W. (inicjały nazwisk Norblin, Buch, Werner). Z nowego stopu korzystała również, współpracująca z Norblinem fabryka z Geislingen – Württembergische Metallwarenfabrik (WMF). Cena wywoławcza – bardzo okazyjna. Polecamy!

Henryk Siemiradzki (1843-1902) „Scena orientalna”, źródło: Renascimento

Henryk Siemiradzki (1843-1902)
„Scena orientalna”
technika mieszana na papierze, 31,5 x 31,5 cm
Renascimento, Lizbona – Portugalia, 21 lutego 2022, estymacja: 2.000 – 3.000 EUR

Autentyczna praca Henryka Siemiradzkiego na końcu Europy, na aukcji w Lizbonie? Niestety nie tym razem! Zdecydowanie jest to jedynie dość mierne naśladownictwo o bliskowschodniej tematyce o jakości malarskiej odległej o lata świetlne od kunsztu Henryka Siemiradzkiego. Odradzamy!

Iwan Trusz (1869-1941) „Pejzaż z kanałem", źródło: Auktionshaus Wendl

Iwan Trusz (1869-1941)
„Pejzaż z kanałem”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 24 x 28,5 cm
Auktionshaus Wendl, Rudolstadt – Niemcy, 3 marca 2022, cena wywoławcza: 240 EUR

Praca której głównym (a może bardziej – jedynym) atutem jest gruba, bogato zdobiona, złocona rama. Cała reszta to już dorabianie fikcyjnej historii poprzez nieudolny dopisek na odwrociu pracy mający wskazywać na autorstwo Iwana Trusza. Mały plusik dla domu aukcyjnego za dopisek „zugeschrieben” czyli „przypisywany” (co zazwyczaj w tego przypadkach jest jedynie synonimem alibi dla domu aukcyjnego pozwalającego uchylać się od jakiejkolwiek odpowiedzialności za podane autorstwo). Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!