Miron Duda (1893-1950) "Gra w karty (Trzy gracje)", źródło: Millon & Associes

Miron Duda (1893-1950)
„Gra w karty (Trzy gracje)”

olej na płótnie, 46 x 55 cm
Millon & Associes, Paryż – Francja, 11 maja 2022, estymacja: 2.000 – 3.000 EUR

Niezwykle udana kompozycja autorstwa jednego z najzdolniejszych uczniów Wojciecha Weissa – Mirona Dudy. Artysta musiał niezwykle miło spędzać czas w Paryżu w towarzystwie owych trzech dam ukazanych na pracy ponieważ prezentowana praca nie była jedyną o tej samej tematyce w jego twórczości. Przed kilkoma laty na polskim rynku oferowana była inna kompozycja z tymi samymi paniami („Trzy gracje (Toaleta)” – sprzedana w 2019 roku za 22 tysiące złotych przez Desę Unicum). Gorąco polecamy!

Jerzy Ascher (1884-1943) „Martwa natura z porcelaną i butelkami”, źródło: Clarke Auction Gallery

Jerzy Ascher (1884-1943)
„Martwa natura z porcelaną i butelkami”
olej na płótnie, 66 x 55 cm
Clarke Auction Gallery, Larchmont – Stany Zjednoczone, 1 maja 2022, cena wywoławcza: 750 USD

Naszym zdaniem to niezwykle udana praca pochodzącego z Warszawy – Jerzego Aschera. Życiorys tego nieco zapomnianego artysty skrywa wiele ciekawych faktów – m.in. był on kuzynem Romana Kramsztyka, a przez większość zawodowej kariery zajmował się architekturą (studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz Politechnice Warszawskiej i Technische Hochschule w Berlinie-Charlottenburgu) – w 1909 roku osiadł w Krakowie i rozpoczął pracę w zawodzie architekta (pracował np. podczas prac rekonstrukcyjnych Zamku Królewskiego na Wawelu). Wracając myślami do powyższej pracy – zdecydowanie jest to jedna z lepszych martwych natur autorstwa Aschera jaka pojawia się na rynku, a cena wywoławcza ustalona jest na niezwykle atrakcyjnym poziomie. Polecamy!

Zygmunt Menkes (1896-1986) „Plac Wolności w Toulon", źródło: Millon & Associes

Zygmunt Menkes (1896-1986)
„Plac Wolności w Toulon”
olej na płótnie, 60 x 73 cm 
Millon & Associes, Paryż – Francja, 11 maja 2022, estymacja: 30.000 – 40.000 EUR

Subiektywnie (krakowsko) rzecz biorąc nie jesteśmy zbytnimi admiratorami twórczości Zygmunta Menkesa i aktualne ceny jego prac traktujemy w dużej mierze jako efekt bardzo sprawnych działań promocyjnych jeszcze z lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku. Gdybyśmy mieli jednak zarekomendować jego pracę np. do tworzonej kolekcji „École de Paris” to szczerze polecamy pracę z powyższej aukcji – w zestawieniu ze sztampowymi martwymi naturami i postaciami modelek w pracowni z amerykańskiego okresu twórczości Menkesa, jest niczym dzieło Józefa Chełmońskiego w starciu z pracami Adama Setkowicza. 

Leopold Gottlieb (1883-1934) “Portret kobiety", źródło: Art Legacy

Leopold Gottlieb (1883-1934)
“Portret kobiety”

olej na papierze, 36 x 29 cm
Art Legacy, Chicago – Stany Zjednoczone, 7 maja 2021, cena wywoławcza: 4.950 USD, estymacja: 25.000 – 28.000 USD

Falsyfikat z niezwykle buńczucznym poziomem estymacji – po długim zastanowieniu nie potrafimy wskazać absolutnie żadnej analogii powyższej pracy do prac portretowych Leopolda Gottlieba. Zielone plamy na twarzy modelki kojarzą się nam jedynie z postaciami kobiet – wodników lub „Nocą żywych trupów”. Odradzamy!

Franciszek Żmurko (1859-1910) “Portret kobiety”, źródło: Kunstauktionshaus Schloss Ahlden

Franciszek Żmurko (1859-1910)
“Portret kobiety

olej na tekturze, średnica 69,5 cm (tondo)
Kunstauktionshaus Schloss Ahlden, Ahlden – Niemcy, 7 maja 2021, cena wywoławcza: 9.500 EUR

W naszej ocenie nie jest to praca Franciszka Żmurki – pomimo dość dość zgrabnie powtórzonej sygnatury walory malarskie zdecydowanie odbiegają od jakości malarskiej znanej z autentycznych prac tego autora. Generalnie mamy spore zastrzeżenia do większości prac polskich artystów pojawiających się w katalogach tego domu aukcyjnego (vide praca Alfonsa Karpińskiego w tym samym katalogu aukcyjnym). Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!