Wacław Szymanowski (1859-1930) „Uśmiechnięta fala", źródło: Ader

Wacław Szymanowski (1859-1930)
„Uśmiechnięta fala”, 1902 rok
kamionka szkliwiona, 48 x 55 cm
Ader, Paryż – Francja, 3 grudnia 2021, estymacja: 3.000 – 5.000 EUR

Wybitna, secesyjna praca jednego z najistotniejszych polskich rzeźbiarzy tworzących w duchu secesji – „Uśmiechnięta fala” (a z wielkim prawdopodobieństwem dokładnie ten egzemplarz który jest oferowany na aukcji) prezentowany był podczas wiedeńskiego Salonu Secesji w 1902 roku oraz na wystawie monograficznej Szymanowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1981 roku. Praca o rzetelnej proweniencji i historii wystawienniczej. Gorąco polecamy!

„Dzbanuszek do herbaty i czekolady serwisu Marii Leszczyńskiej (1703-1768)”, źródło: Boscher

„Dzbanuszek do herbaty i czekolady serwisu Marii Leszczyńskiej (1703-1768)”
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, wysokość: 11 cm, szerokość: 14 cm.
Boscher, Cherbourg – Francja, 5 grudnia 2021, estymacja: 15.000 – 20.000 EUR

Kolejny element ze słynnego serwisu – należącego do Marii Leszczyńskiej (1703-1768) – córki polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego i królowej Francji w latach 1725-1768 (Maria była żoną Ludwika XV i co ciekawe, najdłużej panującą królową w historii Francji). Pod koniec czerwca polecaliśmy Państwu filiżankę z tego samego serwisu oferowaną wówczas na aukcji w Bayeux. Sam serwis herbaciano-czekoladowy w którego skład wchodziły powyższy dzbanuszek został wykonany przez najsłynniejszą, europejską wytwórnię porcelany założoną w Miśni (na mocy dekretu króla Polski i elektora Saksonii Augusta II Mocnego) podarowany Marii Leszczyńskiej w 1737 roku przez Augusta III, króla Polski i elektora saskiego. Serwis liczył początkowo 56 elementów i był opisany w inwentarzu sporządzonym po śmierci królowej w 1768 roku w Wersalu. Gorąco polecamy!

J. Konarski (XIX - XX wiek) „Wesoła sanna”, źródło: Auktionshaus Ruetten

J. Konarski (XIX – XX wiek)
„Wesoła sanna”
olej na desce, 13,5 x 20 cm
Auktionshaus Ruetten, Monachium – Niemcy, 11 grudnia 2021, cena wywoławcza: 600 EUR

Praca lubianego na polskim rynku, bliżej nieidentyfikowalnego malarza o prawdopodobnym monachijskim rodowodzie, który bez wątpienia był jedynie epigonem Alfreda Wierusza Kowalskiego. W przypadku powyższej pracy za jedyne atuty uznajemy niską cenę wyjściową oraz szlachetną ramę z epoki. Poza tym dość wyraźnie widzimy wiele mankamentów takich jak bardzo wyraźne krakelury, a przede wszystkim tęgość konia, który jest gruby jak hipopotam nilowy…

Maurycy Trębacz (1861-1941) „Portret starego Żyda”, źródło: Auktionshaus Schloss

Maurycy Trębacz (1861-1941)
„Portret starego Żyda”
ołówek na papierze, 26,5 x 17 cm
Auktionshaus Schloss, Ahlden – Niemcy, 3 grudnia 2021, cena wywoławcza: 280 EUR

W przypadku tej pracy wystarczy rzut oka do katalogu wystawy monograficznej Trębacza (zorganizowanej przez Żydowski Instytut Historyczny oraz Muzeum Historii Miasta Łodzi w 1993 roku) – poza semickim tematem nie ma absolutnie żadnego podobieństwa tegoż falsyfikatu z autentycznymi pracami. Maurycy Trębacz szkicował w całkowicie innej manierze i sygnował prace całkowicie odmiennie. Odradzamy!

Julian Fałat (1853-1929) „Bystra - krajobraz zimowy z rzeką”, źródło: Kunstauktionshaus Schloss

Julian Fałat (1853-1929)
„Bystra – krajobraz zimowy z rzeką”

olej na tekturze, 52 x 120 cm
Kunstauktionshaus Schloss, Ahlden – Niemcy, 3 grudnia 2021, cena wywoławcza: 16.500 EUR

W naszej ocenie jest to dość ewidentny falsyfikat stworzony na podstawie pracy ze zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego – wszystkich sądzących inaczej odsyłamy do porównania tych 2 prac których zdjęcia zamieszczamy obok i poniżej. Nieprzekonanym polecamy również zerknięcie na olejne, zimowe krajobrazy Fałata znajdujące się w kolekcjach polskich muzeów oraz maestrię z jaką Julian Fałat potrafił w tej technice oddać światło oraz kolorystykę śniegu – w pracy z powyższej aukcji niczego takiego zaobserwować się nie da…

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!