Henryk Stażewski (1894 – 1988)
„Relief nr 24”
akryl, drewno na płycie, 75 x 100 x 5 cm
Sotheby’s, Mediolan – Włochy, 22 listopada 2023, estymacja: 100.000 – 150.000 EUR
Jeśli umieszczać we własnej kolekcji pracę Henryka Stażewskiego to zdecydowanie pracę taką jak ta! Pochodzący z 1969 roku relief ma w sobie wszystko co najlepsze w twórczości Stażewskiego – dynamiczny, geometryczny układ (nie będący w żaden sposób repliką wcześniejszej pracy) oraz obiektywną, potężną efektowność wizualną. Dodatkowo praca ma pełną i pewną proweniencję – od czasu powstania w Polsce do znalezienia się w prywatnej kolekcji w Mediolanie, w której znajdowała się do teraz. Wszystkim zainteresowanym pragniemy jedynie przypomnieć, że inny (większy formatowo) relief został sprzedany w tym samym, mediolańskim oddziale Sotheby’s przed rokiem za ponad 1 milion EUR o czym pisaliśmy TUTAJ. Gorąco polecamy!
Wacław Szymanowski (1859-1930)
„Kosiarz”
brąz, 40,6 x 44,5 x 47 cm
South Bay Auctions, East Moriches – Stany Zjednoczone, 6 grudnia 2023, estymacja: 3.000 – 4.000 USD
Rzeźba będąca dla nas sporej rangi zagadką – z jednej strony motyw żniw i sianokosów pojawiał się wielokrotnie w twórczości Szymanowskiego – zawsze jednak były to prace malarskie. Kształt i forma rzeźby są spójne z twórczością rzeźbiarską artysty. Z drugiej jednak strony nigdzie w znanych nam kolekcjach prywatnych i muzealnych nie znaleźliśmy innego egzemplarza tej rzeźby. Autentyczność sygnatury na odlewie z brązu również dość trudno ocenić na podstawie zdjęcia. Z powyższych powodów będziemy bardzo ciekawi czy ktoś podejmie ryzyko i zakupi tę pracę?
AKTUALIZACJA – 21.11.2023
Wszystkie nasze znaki zapytania zostały rozwiane i wyjaśnione dzięki informacjom od nieocenionej Pani kustosz Urszuli Kozakowskiej – Zauchy z Muzeum Narodowego w Krakowie w którego zbiorach znajduje się identyczny odlew (z tym, że bez kosy) z daru z 1909 roku. Szymanowski w 1901 roku wspominał, że było jedynie 5 odlewów – na powyższej aukcji mamy zatem do czynienia z bardzo unikatową rzeźbą! Gorąco polecamy!
Magdalena Abakanowicz (1930-2017)
„Anatomia”
6-częściowa instalacja rzeźbiarska, żelazo, juta, żywica, drewno, 112 x 180 x 115 cm
Van Ham, Kolonia – Niemcy, 29 listopada 2023, cena wywoławcza: 80.000 EUR
Dość symptomatyczny sygnał dla rynku klasyków polskiej sztuki współczesnej – 6-częściowa kompozycja autorstwa Magdaleny Abakanowicz, która w przeciągu roku trafia na rynek aukcyjny po raz trzeci (wcześniej nie znajdując nabywcy w Polsce za cenę 750.000 zł oraz w Düsseldorfie za 90.000 EUR). Czy najgorętszy okres na rynku sztuki jakim jest czwarty kwartał roku pozwoli tej pracy na znalezienie nowego właściciela? Wszystkim spekulującym dziełami sztuki możemy podpowiedzieć, że instalację można podzielić na poszczególne elementy i sprzedawać pojedynczo 😉
Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Łodzie w Sanary”, 1952 rok
olej na płótnie, 33 x 41 cm
Auction.fr, Paryż – Francja, 24 listopada 2023, estymacja: 30.000 – 40.000 EUR
Bez cienia wątpliwości autentyczna praca autorstwa Mojżesza Kislinga, o której chcemy wspomnieć w kontekście cenowym – potężna i nieustająca podaż prac „Księcia Montparnasse’u” powoduje, że na europejskim rynku ceny jego prac zaczynają być zbliżone np. do cen prac Józefa Pankiewicza (którego niezwykle cenimy pod wieloma względami, ale obiektywnie musimy stwierdzić, że jego sława i rozpoznawalność poza Polską była nieporównywalnie niższa od sławy Kislinga). Powyższa praca to dzieło ze schyłkowego już okresu twórczości (rok przed śmiercią) – mamy wrażenie, że tafla wody i same łódki są ukazane już bardzo sztywno i schematycznie.
Henryk Siemiradzki (1843 – 1902)
„Utopia”
olej na płótnie, 66,4 x 100 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 2 grudnia 2023, estymacja: 100 – 150 USD
Przedziwny przypadek – praca szalenie efektowna i na bardzo wysokim poziomie malarskim (chyba, że jest to rodzaj podmalowanego wydruku?) z pewnością nie mająca nic wspólnego z twórczością Henryka Siemiradzkiego. Mamy niewątpliwy problem z przypisaniem tej pracy do konkretnego artysty ponieważ całość kompozycji prezentuje się nieco jako zlepek kadrów z co najmniej kilku prac. Proponowana estymacja jest oczywiście i celowo bardzo kusząca (150 dolarów to mniej niż warta jest rama). Ciekawi jesteśmy jaką kwotę zaryzykuje zwycięzca aukcji (bo to, że praca zostanie sprzedana jest więcej niż pewne).
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
*małe sprostowanie – w poprzednim domu aukcyjnym, 1 kwitenia br ta praca w stanie podniszczonym sprzedała sie za blisko 5000 USD. Teraz wróciła po konserwacji z wywoławczą ceną ok. 100 dolarów 😀
Tak ta praca wyglądała przed odnowieniem:
https://www.invaluable.com/auction-lot/attrib-henryk-siemiradzki-nine-women-painting-530-c-2e94b43938?objectID=178297677&algIndex=undefined&queryID=dc01614d8f433fe53e5b3901d6500645
Praca przypisywana Siemiradzkiemu jego raczej nie jest – inny styl. Praca znajduje sie w domu aukcyjnym, gdzie zwykle można się natknąć na dość oczywiste falsy. Ale ta akurat na fals nie wygląda… Była już na aukcji w stanie mocno podniszczonym, z pół roku temu, wtedy spadła. Teraz jest znów, odnowiona, odczyszczona, z restauracjami, które z pewnością przewyższyły kosztem tą estymację, którą teraz ma.
Na moje oko ta praca wygląda trochę jak ucięty fragment jakiegoś większego działa malarskiego (stąd może brak sygnatury)?
Co więcej na tej pracy jest po lewej stronie postać jakiegoś wąsacza – kim on jest ??? – czy to przypadkiem nie portret jakiegoś malarza polskiego z tego okresu? (mi osobiście przypomina on Wojciecha Kossaka – ale naturalnie nie jest to też dzieło tegoż).
Czy ktoś może pomóc w identyfikacji tej pracy i jej autora 🙂 ???
Dziękujemy za merytoryczny komentarz! Dawno nie analizowaliśmy tak ciekawego obrazu w dziale negatywnych rekomendacji. My na tym etapie (wiedząc już o wspomnianej, wykonanej renowacji) skłaniamy się do wniosku, że jest to praca zachodnioeuropejskiego malarza, której na siłę przypisano autorstwo wybitnego polskiego twórcy.
P.S. Nam postać wspomnianego wąsacza bardziej kojarzy się z aparycją Wlastimila Hofmana!