Mojżesz Kisling (1891-1953) „Bukiet kwiatów w białym wazonie", źródło: Mainichi Auction

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Bukiet kwiatów w białym wazonie”
olej na płótnie, 56 x 39 cm
Mainichi Auction, Tokio – Japonia, 22 stycznia 2022, estymacja: 5.000.000 – 8.000.000 JPY

Klasyczna kompozycja kwiatowa, namalowana w latach trzydziestych XX wieku przez pochodzącego z Krakowa, nazywanego księciem Montparnasse’u – Mojżesza Kislinga. Praca z dobrze udokumentowanym pochodzeniem, nie budząca najmniejszych zastrzeżeń w kwestii autentyczności jest dobrym dowodem na fakt olbrzymiej, światowej popularności twórczości Kislinga, sięgającej Kraju Kwitnącej Wiśni. Polecamy!

P.S. Poziom estymacji w przeliczeniu na złotówki mieści się w przedziale 170-270 tysięcy złotych.

Henryk Berlewi (1894-1967) „Prospekt Biura Reklama Mechano" 1924 rok, źródło: Christian Hesse Auktionen

Henryk Berlewi (1894-1967)
„Prospekt Biura Reklama Mechano” 1924 rok
Christian Hesse Auktionen, Hamburg – Niemcy, 29 stycznia 2021, cena wywoławcza: 7.500 EUR

Niewielka broszura z 1924 roku której cena wywoławcza może początkowo szokować – jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że w tym czasie twórcy polskiej awangardy książkowej należeli do ścisłej, europejskiej czołówki na tym obszarze, a Polska była jedynym krajem w Europie Wschodniej, w którym konstruktywizm, suprematyzm zostały udostępnione szerokiej publiczności to znacznie łatwiej będzie zrozumieć tę wycenę. 

Henryk Berlewi zaprojektował broszurę dla agencji reklamowej „Mechano” w Warszawie, która była prowadzona wspólnie ze Stanisławem Bruczem i Aleksandrem Watem i istniała w latach 1924-1926. Magazyn służył autopromocji i jest przykładem twórczego podejścia Berlewiego. Książeczka zawiera teksty i hasła autorstwa Brucza i Wata w typografii Berlewiego. W ten sposób kierował się zasadami swojej „Mechano-Faktury”, opracowanego przez siebie systemu polegała na komponowaniu obrazów poprzez mechaniczne powielanie płaskich, geometrycznych form ułożonych względem siebie pod kątem prostym. Zmechanizowanie procesu tworzenia na zasadzie matematycznego wyliczania proporcji poszczególnych elementów, miało wykluczać wszelki indywidualizm artystyczny i doprowadzić do maksymalnej obiektywizacji dzieła.

Biorąc pod uwagę, że wszystkich egzemplarzy powyższej broszury zachowało się maksymalnie kilkadziesiąt sztuk (a ostatnia z nich dostępna do sprzedaży, oferowana w 2019 roku na aukcji w Christie’s sprzedała się za 13.750 EUR) możemy uznać, że powyższa oferta jest w atrakcyjnej cenie!

Bronisława Rychter Janowska (1868-1953) „Jesienny pejzaż z kapliczką”, źródło: Antiquariat Peter Kiefer

Bronisława Rychter Janowska (1868-1953)
„Jesienny pejzaż z kapliczką”
olej na płótnie naklejonym na deskę, 21 x 31 cm
Antiquariat Peter Kiefer, Pforzheim – Niemcy, 18 stycznia 2022, cena wywoławcza: 2.400 EUR

Naszym, krakowskim zdaniem nie jest to praca Bronisławy Rychter Janowskiej – poza zbieżnym z twórczością artystki tematem, definitywnie odmienna w naszej ocenie jest zastosowana paleta barw oraz sposób w jaki malowane jest bardzo wiele detali (liście, drzewa), również widoczna na obrazie sygnatura nie wzbudza naszego zaufania. Odradzamy!

Julian Fałat (1853-1929) „Zimowy pejzaż z Polesia”, źródło: Roland NY

Julian Fałat (1853-1929)
„Zimowy pejzaż z Polesia”
gwasz na papierze, 21 x 31 cm
Roland NY, Glen Cove – Stany Zjednoczone, 29 stycznia 2022, cena wywoławcza: 150 USD

Po świąteczno – noworocznej posusze na rynku aukcyjnym również podaż falsyfikatów zaczyna nadrabiać wcześniejsze przestoje – pod koniec stycznia nadarza się okazja by w okazyjnej cenie 150 dolarów wylicytować falsyfikat pracy Juliana Fałata, który oprócz niskiej ceny nie ma absolutnie żadnej pozytywnej cechy – nawet ramka wykonana z dębiny jest tak marna, że nie sposób użyć jej do niczego innego. 

Olga Boznańska (1865-1940) „Portret kobiecy”, źródło: Antique Arena Inc.

Olga Boznańska (1865-1940)
„Portret kobiecy”
olej na tekturze, 30,5 x 25,5 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 5 lutego 2022, cena wywoławcza: 10 USD

Już na początku roku mamy silnego faworyta do miana najgorszego falsyfikatu polskiego malarstwa jaki pojawia się na zagranicznych aukcjach – do tego miana pretenduje unikatowy w twórczości  Olgi Boznańskiej portret klauna z ostrym zezem zbieżnym. Odradzamy tę pracę pomimo adekwatnej do poziomu ceny wynoszącej 10 dolarów!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!