Jan Rosen (1854-1936) „Defilada", 1923 rok

Jan Rosen (1854-1936)
„Defilada”, 1923 rok
akwarela, gwasz na papierze, 25 x 34 cm
Chaville Encheres, Chaville – Francja, 21 listopada 2021, cena wywoławcza: 3.000 EUR, cena wylicytowana: 4.300 EUR

Ze względu na fakt zdecydowanie mniejszej ilości polskich dzieł sztuki oferowanych na zachodnich aukcjach w dzisiejszym felietonie postanowiliśmy pochwalić się w pierwszej kolejności wybitną pracą Jana Rosena, jaką udało się nam sprowadzić z Francji do jednej ze znakomitych, krakowskich kolekcji! 

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku polskich dzieł sztuki – losy tej pracy musiały być niezwykle zagmatwane – obraz sprzedawał mały, francuski dom aukcyjny mający siedzibę na paryskich przedmieściach, a sama praca wysyłana była z Kanady gdzie znajdowała się wedle przekazanych nam informacji od kilkudziesięciu lat.

Na żywo dzieło prezentuje się imponująco – czystą przyjemnością jest podziwianie kunsztu, z jakim Jan Rosen oddał najdrobniejsze detale: anatomię postaci i koni, detale uzbrojenia i umundurowania. 

Miłym dodatkiem, całkowicie pominiętym przez dom aukcyjny jest znajdująca się na odwrocie nalepka wystawowa z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie praca była wystawiana w lutym 1923 roku.

Jan Lenica (1928-2001) „Pandora”, źródło: Auktionshaus Demessieur

Jan Lenica (1928-2001)
„Pandora”
serigrafia na papierze, 70 x 50 cm
Auktionshaus Demessieur, Dusseldorf – Niemcy, 22 stycznia 2021, cena wywoławcza: 80 EUR

Bardzo efektowna i charakterystyczna praca autorstwa jednego z twórców polskiej szkoły plakatu – Jana Lenicy (nie mylić z malarzem Alfredem Lenicą, którego Jan był synem). Grafika ta opisywana jest w polskich katalogach jako wykonana techniką litografii, jest odręcznie sygnowana i numerowana (całkowity nakład to 120 egzemplarzy). Cena wywoławcza ustalona jest poniżej poziomu cen za wysokonakładowe, offsetowe plakaty kinowe autorstwa Jana Lenicy. Gorąco polecamy!

Stanisław Poraj Fabijański (1865-1947) „Kraków - widok z ulicy Floriańskiej na Kościół Mariacki", źródło: Auktionshaus Historia

Stanisław Poraj Fabijański (1865-1947)
„Kraków – widok z ulicy Floriańskiej na Kościół Mariacki”

olej na tekturze, 48 x 35 cm
Auktionshaus Historia, Berlin – Niemcy, 18 stycznia 2022, cena wywoławcza: 500 EUR

Praca niewątpliwie autentyczna i bardzo charakterystyczna dla oeuvre Stanisława Poraj Fabijańskiego, jej atutem jest również dość atrakcyjna cena wywoławcza (mając na uwadze, że jest to praca olejna). Duży minus należy się jednak za stan zachowania – prześwitujące połacie tektury to w tym przypadku nie celowy zabieg malarski, a efekt wielokrotnego przecierania obrazu (szmatką?). Opis z katalogu aukcyjnego sugeruje dodatkowo, że tektura jest nieco pofalowana. Reasumując – polecamy jedynie kolekcjonerom mającym dostęp do usług wykwalifikowanych konserwatorów malarstwa.

Maurycy Trębacz (1861-1941) „Ściana Płaczu”, źródło: Art Legacy Auction

Maurycy Trębacz (1861-1941)
„Ściana Płaczu”
olej na płótnie, 58 x 100 cm
Art Legacy Auction, Chicago – Stany Zjednoczone, 1 stycznia 2022, estymacja: 20.000 – 22.000 USD

Praca, która bardziej przypomina nam projekt muralu niż przykład wysmakowanego malarstwa sztalugowego z przełomu XIX i XX wieku. Maurycy Trębacz często podejmował tematykę związaną z wyznaniem mojżeszowym – w tym przypadku postacie są jednak w naszej ocenie całkowicie przesadzone i przeskalowane (wręcz karykaturalne jako cała kompozycja). My odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!