Władysław Ślewiński (1856-1918) „Bukiet kwiatów w smukłym dzbanie”, źródło: Gros & Delletrez

Władysław Ślewiński (1856-1918)
„Bukiet kwiatów w smukłym dzbanie” ok. 1916 roku
olej na płótnie, 65 x 48 cm
Gros & Delletrez, Paryż (Drouot) – Francja, 5 grudnia 2023, estymacja: 25.000 – 35.000 EUR

Po raz wtóry pojawia się szansa do nabycia pracy Władysława Ślewińskiego ze słynnej kolekcji rodziny Primel-Buffetaud z Paryża, w skład której wchodziło łącznie kilkadziesiąt obrazów artysty (poprzednio kilka prac z tego źródła było dostępnych do zakupu w 2021 roku, o czym pisaliśmy w naszych artykułach). Sama praca pomimo, że powstała pod koniec życia artysty ma w sobie wszystkie elementy jego wyjątkowego stylu – płynne, miękkie linie i doskonałe wyczucie kolorystyki. W przypadku prac Ślewińskiego brak sygnatury (tak jak w przypadku tej pracy) nie jest niczym niepokojącym, a raczej dość często spotykanym – niepodważalność autorstwa gwarantuje proweniencja (Primel-Buffetaud) oraz obecność pracy w najważniejszym katalogu monograficznym artysty, autorstwa Władysławy Jaworskiej, który towarzyszył wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1983 roku. Gorąco polecamy!

Marcin Maciejowski (ur. 1974) "7:15", źródło: VAN HAM Kunstauktionen

Marcin Maciejowski (ur. 1974)
„7:15 (wg „Dwanaście” M. Świetlickiego)”
olej na płótnie, 170 x 130 cm
VAN HAM Kunstauktionen, Kolonia – Niemcy, 30 listopada 2023, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR

Praca będąca w naszej ocenie kwintesencją klimatu wieczornego Krakowa początku XXI wieku – imponująca formatowo scena z krakowskiego klubu „Piękny Pies” namalowana przez Marcina Maciejowskiego. W kompozycji inspirowanej (wedle autorskiego tytułu) książką „Dwanaście” Marcina Świetlickiego widoczne są realni bywalcy „Pięknego Psa” – my dostrzegamy krakowską artystkę Rozalię Malik / Negradonnę oraz współwłaściciela klubu – Krzysztofa „Kiwi” Chwedczuka. Polecamy wszystkim kochającym klimat ówczesnego Krakowa!

Roman Opałka (1931-2011) "Detal 4739782-4742554" z cyklu "1965/1-∞", źródło:  Karl & Faber Kunstauktionen

Roman Opałka (1931-2011)
„Detal 4739782-4742554” z cyklu „1965/1-∞”
tusz na papierze welinowym, 33 x 24 cm
Karl & Faber Kunstauktionen, Monachium – Niemcy, 7 grudnia 2023, cena wywoławcza: 48.000 EUR

Szansa do nabycia pracy z zapoczątkowanego w 1965 roku, najsłynniejszego cyklu prac Romana Opałki, który wszedł do kanonu światowej sztuki współczesnej. Pomysł Opałki by dokumentować upływający czas poprzez zapisywanie kolejnych liczb i jednoczesne fotografowanie swojej osoby i rejestrowanie swojego głosu uznawany jest do dzisiaj za jedną z najciekawszych koncepcji artystycznych drugiej połowy XX wieku jako utopijne dążenie do niemożliwego czyli liczenia do nieskończoności (dokumentując jednocześnie własne przemijanie).

Powyższa praca z grudniowej aukcji w Monachium powstała na papierze i ma dość niewielki format w stosunku do analogicznych prac jakie artysta tworzył na płótnie (miały zwykle ok. 200 x 130 cm). Cena z punktu widzenia polskiego rynku wydaje się wyważona, nie widzimy również racjonalnych przesłanek, aby prace z tego cyklu mogły w przyszłości tanieć – polecamy zakup!

Jerzy Kossak (1886-1955) "Zimowy zwiad ułański", źródło: BOISGIRARD - ANTONINI

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Zimowy zwiad ułański”
olej na tekturze, 50 x 73 cm
BOISGIRARD – ANTONINI, Paryż – Francja, 1 grudnia 2023, estymacja: 2.500 – 3.000 EUR

Bardzo typowa i z pewnością autentyczna kompozycja autorstwa Jerzego Kossaka, namalowana w 1928 roku. Zakup w pobliżu dolnej estymacji będzie z pewnością dobrą decyzją dla wszystkich admiratorów twórczości Rodu Kossaków. Polecamy!

Karol Kossak (1896-1975) "Port w Bahia", źródło: Hotel Drouot

Karol Kossak (1896-1975)
„Port w Bahia”
olej na płótnie, 70 x 101 cm
Hotel Drouot, Paryż – Francja, 1 grudnia 2023, estymacja: 1.200-1.500 EUR

Kolejny odcinek, trwającej już od kilku lat sagi pojawiania się na zachodnich aukcjach prac olejnych (Karol Kossak praktycznie nie stosował tej techniki malarskiej) sygnowanych „K. KOSSAK”. Zawsze są to pejzaże z bardzo odległych zakątków świata (Ameryka Południowa, kraje arabskie, rejon Alp) – w tym przypadku jest to port w brazylijskim regionie Bahia. Wszystkie te rejony świata charakteryzuje jedna cecha – nigdy nie stanęła tam stopa wnuka Juliusza Kossaka, czyli Karola Kossaka (czego można dowiedzieć się ze wstępu do książki jego córki Teresy Kossak “Kossak nieznany”). Nie polecamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!