Władysław Ślewiński (1856-1918) „Martwa natura z zielonym dzbanem” ok. 1902 roku, źródło: Gros & Delletrez

Władysław Ślewiński (1856-1918)
„Martwa natura z zielonym dzbanem” ok. 1902 roku
olej na płótnie, 45 x 55 cm
Gros & Delletrez, Paryż (Drouot) – Francja, 22 października 2021, estymacja: 20.000 – 30.000 EUR

Wspaniały zbiór kilku prac Władysława Ślewińskiego na jednej aukcji we Francji pod koniec października – na początek znakomita martwa natura, o której znawczyni twórczości Ślewińskiego – Władysława Jaworska napisała w najważniejszym katalogu jego twórczości: „Kompozycja jakby świadomie pomyślana w duchu Cezanne’a”. O klasie malarskiej tej pracy można długo rozprawiać, dodatkowym atutem jest również znakomita proweniencja – obraz pochodzi ze słynnej kolekcji rodziny Primel-Buffetaud z Paryża (a wcześniej ze zbiorów żony artysty), w skład której wchodziło łącznie kilkadziesiąt obrazów Ślewińskiego. 

Na odwrociu kolejna ciekawostka – olejny „Pejzaż bretoński z domami i widokiem na morze”. Gorąco polecamy, mając świadomość, że wynik aukcji na pewno przekroczy poziom estymacji!

Jadwiga Rybarska (z domu Jastrzębska) (1890-1975) „Portret Władysława Ślewińskiego w kapeluszu", źródło: Gros & Delletrez

Jadwiga Rybarska (z domu Jastrzębska) (1890-1975)
„Portret Władysława Ślewińskiego w kapeluszu”
olej na płótnie, 62 x 42 cm
Gros & Delletrez, Paryż (Drouot) – Francja, 22 października 2021, estymacja: 4.000 – 6.000 EUR

Kolejna niezwykle ciekawa pozycja z paryskiej aukcji związana bezpośrednio z Władysławem Ślewińskim – i to nie tylko za sprawą tematu jakim jest jego portret. Autorką pracy jest Jadwiga Rybarska będąca uczennicą w 1910 roku w jego prywatnej pracowni przy ul. Polnej w Warszawie. Brała również udział, wraz z innymi uczniami, w 6-tygodniowym plenerze zorganizowanym przez malarza w Kazimierzu nad Wisłą, której efektem była poplenerowa wystawa prac w warszawskiej Zachęcie.

Prezentowany portret (również zaprezentowany na wystawie w Warszawie w 1910 roku), towarzyszył Ślewińskim w ich powrocie do Francji i zdobił jedną ze ścian zameczku w Doelan. W 1911-12 roku, Rybarska, na zaproszenie Ślewińskich, odwiedza ich w Bretanii, co świadczy o bliskiej więzi między malarzem i byłą uczennicą. Całość tworzy wyjątkowy splot okoliczności i historii splatający się w jedyną i niepowtarzalną proweniencję pracy którą gorąco polecamy każdemu kolekcjonerowi posiadającemu prace Ślewińskiego w swojej kolekcji. 

Pomimo, że na rynku aukcyjnym w ostatnich 2-3 dekadach nie pojawiła się żadna praca Jadwigi Rybarskiej to proponowana, estymowana cena ze względu na historię pracy i jej obiektywnie bardzo wysoką jakość malarską nie wydaje się nam wygórowana.

Historię prywatnej szkoły artystycznej Ślewińskiego oraz kilka dalszych ciekawostek znajdą Państwo w artykule który publikowaliśmy na łamach Sztuk Pięknych w sierpniu 2020 roku – odnośnik TUTAJ.

Władysław Ślewiński (1856-1918) „Mały port w Doelan” ok. 1916 roku, źródło: Gros & Delletrez

Władysław Ślewiński (1856-1918)
„Mały port w Doelan” ok. 1916 roku
olej na płótnie, 55 x 73 cm
Gros & Delletrez, Paryż (Drouot) – Francja, 22 października 2021, estymacja: 25.000 – 35.000 EUR

Druga z prac Władysława Ślewińskiego z tej samej aukcji, którą gorąco chcielibyśmy zarekomendować naszym czytelnikom – tak samo jak poprzednio pochodzi ze spuścizny pośmiertnej po artyście, wchodziła w skład kolekcji Eugenii Ślewińskiej, a następnie znanej rodziny Primel – Buffetaud.

Jak pisała znawczyni ouvre artysty – Władysława Jaworska o tej pracy: „Obraz wyjątkowo rozbudowany, koloryt dość ostry, przeciążenie pierwszego planu” – jest to jedno z najpóźniejszych dzieł artysty, możliwe że ostatnie. Według Władysławy Jaworskiej został namalowany w 1916 i de facto figuruje w jej katalogu dzieł wszystkich artysty jako ostatni. Naszym zdaniem jest to duża gratka dla kolekcjonera!

Igor Mitoraj (1944-2014) „Argos”, źródło: Aguttes

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Argos”
brąz patynowany na kamiennej podstawie, 22 x 25 cm (plus podstawa).
Aguttes, Neuilly-sur-Seine – Francja, 25 października 2021, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR

W kontekście szaleńczo wzrastających cen prac Igora Mitoraja na polskim rynku aukcyjnym polecamy bardzo efektowną rzeźbę z mniej licznej, jak na Mitoraja, serii 250 odlewów. Praca pochodzi z edycji odlewanej przez paryski Artcurial i co bardzo ciekawe – do tej pory na polskich aukcjach nie pojawił się żaden inny egzemplarz tej pracy. Polecamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) „Na straży polskich granic - patrol Korpusu Ochrony Pogranicza”, źródło: Auktionshaus Owl

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Na straży polskich granic – patrol Korpusu Ochrony Pogranicza”
olej na tekturze, 36 x 50 cm
Auktionshaus Owl, Bielefeld – Niemcy, 23 października 2021, cena wywoławcza: 1.000 EUR

Naszym zdaniem definitywnie nie jest to praca autorstwa Jerzego Kossaka, a jedynie dzieło jednego z wielu jego naśladowców z epoki (co może nastręczać wielu problemów, jeśli oceniamy pracę jedynie pod względem czasu powstania czy użytych materiałów ponieważ powyższa praca mogła powstać w czasach życia Jerzego Kossaka). To co dyskwalifikuje ją w naszych oczach to sposób malowania wielu detali oraz definitywnie pisana całkowicie innym charakterem pisma sygnatura.

Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy (1885-1939) „Autoportret - Dr Jeckyll”, źródło: Auktionshaus Owl

Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy (1885-1939)
„Autoportret – Dr Jeckyll”
pastel na papierze, 60 x 45 cm
Auktionshaus Owl, Bielefeld – Niemcy, 23 października 2021, cena wywoławcza: 25.000 EUR

Śmiemy twierdzić, że jest to aktualnie najdrożej oferowany falsyfikat polskiego dzieła sztuki na całym światowym rynku! Rzut oka na oryginalny pierwowzór ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, który zamieszczamy poniżej pozwala nam nie rozpisywać się na temat tragicznego kunsztu fałszerza w zderzeniu z Witkacym…

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!