Magdalena Abakanowicz (1930-2017) "NANA (Czerwony z Czarnym)", źródło: Hindman

Magdalena Abakanowicz (1930-2017)
„NANA (Czerwony z Czarnym)”
technika mieszana, barwiony i tkany sizal, 306 x 160 cm
Hindman, Chicago – Stany Zjednoczone, 19 kwietnia 2023, estymacja: 30.000 – 50.000 USD

Klasyczny, potężny rozmiarowo abakan, czyli tkanina artystyczna przypominająca płaskorzeźbę będąca wręcz kwintesencją twórczości genialnej Magdaleny Abakanowicz (docenianej również szeroko poza Polską – vide ostatnia wystawa jej twórczości w Tate Modern w Londynie). Ze względu na cenę wywoławczą i estymację jesteśmy więcej niż pewni, że w przypadku powyższej aukcji zainteresowanie ze strony kolekcjonerów zderzy się z ofertami wielu osób chcących spekulacyjnie wykorzystać zdecydowanie wyższe ceny prac Abakanowicz na rynku polskim i europejskim. Mimo tego polecamy!

Andrzej Jerzy Filip Mniszech (1823-1905) "Portret krawca Hendricka Clootensa" olej na desce, źródło: Millon & Associes

Andrzej Jerzy Filip Mniszech (1823-1905)
„Portret krawca Hendricka Clootensa”
olej na desce, 150 x 112 cm oraz 150 x 57 cm (2 boczne części)
Millon & Associes, Paryż – Francja, 21 kwietnia 2023, estymacja: 8.000 – 12.000 EUR

Naszym zdaniem jest to jeden z najlepszych portretów autorstwa polskiego artysty jaki pojawił się na rynku w tym roku – w naszej ocenie jest to praca klasy muzealnej. Praca ukazuje krawca Hendricka Clootensa – dumnie pozujący i bogato ubrany na modłę holenderską z XVII wieku, zajmuje centralny panel, otoczony z obu stron narzędziami i atrybutami swojej krawieckiej profesji. 

Praca jest niezwykle charakterystyczna dla twórczości polskiego hrabiego i malarza Andrzeja Mniszcha, wielkiego wielbiciela XVII-wiecznych holenderskich portrecistów. Sam artysta był pasjonatem inscenizacji, kostiumów i rozbudowanej scenografii –  nie wahał się ubierać portretowanych postaci na modłę holenderską z XVII wieku, a także otaczać swoje kompozycje motywami zdobniczymi. Tutaj użył tryptyku, nietypowego już w XIX wieku formatu (zarezerwowanego raczej dla malarstwa religijnego), co pozwoliło mu najlepiej oddać osobowość i status społeczny portretowanego. Gorąco polecamy!

Roman Kochanowski (1857-1945) "Zbieranie chrustu", źródło: Auktionscontor Frank Peege

Roman Kochanowski (1857-1945)
„Zbieranie chrustu”
olej na tekturze, 12,5 x 18,5 cm
Auktionscontor Frank Peege, Freiburg – Niemcy, 28 kwietnia 2023, cena wywoławcza: 800 EUR

Niewielkich rozmiarów kompozycja pejzażowa autorstwa Romana Kochanowskiego przepełniona jesiennymi barwami i nieco przygasłym, jesiennym słońcem. Praca ta jest kolejnym przykładem na to, że prac tegoż artysty warto poszukiwać nadal na rynku niemieckim, gdzie w dalszym ciągu mamy do czynienia z podażą z pierwotnych rąk, co daje szanse na korzystną cenę zakupu (prace pojawiające się na polskim rynku najczęściej są wcześniej kupowane na rynku niemieckim). Polecamy!

Julian Stańczak (1928-2017) "Modular", źródło: Dr. Lehr Kunstauktionen GmbH

Julian Stańczak (1928-2017)
„Modular”
akryl na płótnie, 92 x 61,5 cm
Dr. Lehr Kunstauktionen GmbH, Berlin – Niemcy, 29 kwietnia 2023, estymacja: 25.000 EUR

Julian Stańczak to jeden z klasyków polskiego op artu, którego twórczość w ostatnich latach była bardzo intensywnie lansowana na polskim rynku i czego wynikiem jest olbrzymi wzrost cen jego prac. Sam artysta miał szalenie ciekawy życiorys, a jego prace zawsze są perfekcyjnie dopracowane zarówno pod względem szczegółowości jak i doboru kolorystyki. Powyższa praca składa się z charakterystycznych dla Stańczaka kwadratowych „modułów” których barwa zmienia się od promiennej żółci do mieniącej się zieleni i kończy na intensywnym błękicie przy krawędziach obrazu. Gęsto ułożone, różnokolorowe struktury tworzą wrażenie wibrującej poświaty.

Praca ma rzetelną i pewną proweniencję (była zakupiona przez poprzedniego właściciela bezpośrednio od artysty), a cena wywoławcza z polskiego punktu widzenia ustalona jest na atrakcyjnym poziomie. Polecamy!

Zdzisław Beksiński (1929-2005) "Bez tytułu", źródło: Lima Art Gallery

Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„Bez tytułu”
technika mieszana na tekturze, 21 x 29,5 cm
Lima Art Gallery, Lima – Peru, 6 kwietnia 2023, estymacja: 500 – 1.000 USD

Falsyfikat na poziomie artystycznym zbliżonym do poziomu zajęć plastycznych w szkole podstawowej – precyzyjny i kunsztowny warsztat malarski Zdzisława Beksińskiego jest w praktyce głównym czynnikiem dyskwalifikującym olbrzymią większość falsyfikatów jego prac (dla porównania poniżej prezentujemy autentyczny pierwowzór). Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!