![](https://sztukipiekne.pl/wp-content/uploads/2018/11/trop_ok.jpg)
Tamara Łempicka (1898-1980)
„Róże”
olej na sklejce, 22 x 27 cm
Sotheby’s, Londyn – Anglia, 3 marca 2022, estymacja: 80.000 – 120.000 GBP
Pochodząca z przedwojennego okresu twórczości praca Tamary Łempickiej, posiadająca rzetelną proweniencję i historię wystawienniczą. Nie urzeka nas zbytnio (dość nietypowe) ciemne tło dla kompozycji kwiatowej – nie da się jednak ukryć, że pojawienie się na rynku każdej pracy olejnej autorstwa naszej słynnej rodaczki jest swego rodzaju wydarzeniem. Poziom estymacji oceniamy na umiarkowanie rozsądny, polecamy!
![](https://sztukipiekne.pl/wp-content/uploads/2018/11/trop_ok.jpg)
Cukiernica neorenesansowa
Fraget – Warszawa
mosiądz posrebrzany, 16 x 12,5 cm
Auktionshaus Sieglin, Gundelfingen – Niemcy, 5 marca 2022, cena wywoławcza: 20 EUR
Bardzo efektowna i dekoracyjna cukiernica skrzynkowa z przełomu XIX i XX wieku wykonana w słynnych zakładach Józefa Frageta w Warszawie.
Jako sporą ciekawostkę możemy dodać, że inny egzemplarz tego samego modelu (nr 2793) został sprzedany na 209 Aukcji Domu Aukcyjnego Ostoya w Warszawie 29 stycznia tego roku za kwotę 3.600 zł (plus opłaty aukcyjne). Polecamy!
![](https://sztukipiekne.pl/wp-content/uploads/2018/11/trop_ok.jpg)
Szabla wz. 1934 (tzw. „Ludwikówka”)
Huta Ludwików – Kielce
długość 83 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 23 lutego 2022, cena wywoławcza: 800 EUR
Zazwyczaj nie rozglądamy się na rynkach zachodnich za wywodzącą się z Polski białą bronią – aktualna, mniejsza ilość ciekawych obiektów z dziedziny malarstwa skłoniła nas do zarekomendowania Państwu bardzo dobrego egzemplarza jednego z ostatnich, legendarnych modeli szabli polskiego żołnierza – szabli wz. 1934, popularnie nazywanej „ludwikówką”. Była to szabla bojowa produkowana w Hucie Ludwików w Kielcach i egzemplarze w bardzo dobrych stanach zachowania są niezwykle mocno poszukiwane na rynku kolekcjonerskim. Egzemplarz wystawiony na aukcji w Wiedniu zdecydowanie należy do tej grupy, ze względu na doskonały wręcz stan. Polecamy!
A jako ciekawostkę dodamy regulaminowy opis testów jakie każda szabla wzoru 1934 musiała przejść przed dopuszczeniem do wydania:
1. Przebić sztychem blachę grubości 2 mm -przez spuszczenie głowni z wysokości 2 m.
2. Pięciokrotnie przeciąć pręt stalowy o średnicy 5 mm na podkładzie ołowianym bez uszkodzenia ostrza.
3. Przejść próbę uderzenia płazem i grzbietem głowni w pień drzewa bez pęknięć okładzin i uszkodzenia głowni.
4. Głownia oparta na drewnie i poddana ręcznemu naciskowi (strzałka ugięcia 150 mm w każdą stronę) nie mogła się odkształcić.
5. Pochwa płasko ułożona na dwóch podkładkach (przy szyjce i ostrodze) obciążona ciężarem 120 kg nie mogła wykazać odkształceń ani pęknięć.
![](https://sztukipiekne.pl/wp-content/uploads/2018/11/trop_no.jpg)
Zdzisław Beksiński (1929-2011)
„Bez tytułu”
technika mieszana na papierze, 28,5 x 21 cm
International Art Auction Gallery, Miami – Stany Zjednoczone, 28 lutego 2022, estymacja: 18.000 – 25.000 USD
Koszmarny potworek – i nie chodzi w tym przypadku o tematykę lecz o jakość i sposób wykonania, nie mający nic wspólnego z twórczością Zdzisława Beksińskiego. Zapewne ze względu, aby było łatwiej – mało zdolny naśladowca wykonał pracę na arkuszu papieru zamiast męczyć się z farbami olejnymi czy akrylem. I ostatni smaczek – praca ma estymację ustaloną na poziomie 18.000 – 25.000 dolarów, przy czym cena wywoławcza to jedynie 300 dolarów – takie okazje tylko na Florydzie. Odradzamy!
![](https://sztukipiekne.pl/wp-content/uploads/2018/11/trop_no.jpg)
Jan Stanisławski (1860-1907)
„Przed wiejską chatą”
olej na płótnie naklejonym na tekturę, 17,5 x 27,5 cm
Auktionshaus Rotherbaum, Hamburg – Niemcy, 26 lutego 2022, cena wywoławcza: 800 EUR
Jan Stanisławski to gigant swojej epoki i faktyczny „ojciec” nowoczesnej szkoły polskiego pejzażu – z tego powodu fałszowany był już z początkiem XX wieku i fałszowany jest do dnia dzisiejszego. W tym przypadku naszym zdaniem do czynienia mamy z niesygnowanym obrazem z epoki, który trochę na siłę przypisany został mistrzowi Stanisławskiemu – całkowicie odmienny jest sposób malowania oraz ukazania fragmentu wiejskiego krajobrazu. Bardzo ładna i prawdziwa jest przedwojenna etykieta galeryjna na odwrociu obrazu – nie uwiarygadnia to jednak w żaden sposób przypisanego autorstwa. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!