Mojżesz Kisling (1891-1953) „Bukiet letnich kwiatów", źródło: Mainichi Auction

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Bukiet letnich kwiatów”
olej na płótnie, 50,5 x 40 cm
Mainichi Auction, Tokio – Japonia, 16 lipca 2022, estymacja: 5.000.000 – 8.000.000 JPY (ok. 36.000 – 57.500 EUR)

Kontynuujemy cykl letnich rekomendacji autentycznych prac olejnych autorstwa Mojżesza Kislinga – podobnie jak przed tygodniem polecamy kolejną pracę dostępną na aukcji odbywającej się 16 lipca w Tokio. Praca posiada rzetelną proweniencję, była reprodukowana i wystawiana na sensownych wystawach. Polecamy!

Leonard Tomaszewski (1913-2002) "Bukiet kwiatów w dzbanku", źródło: Dresdner Kunstauktionshaus

Leonard Tomaszewski (1913-2002)
„Bukiet kwiatów w dzbanku”
olej na tekturze, 43 x 48 cm
Dresdner Kunstauktionshaus, Drezno – Niemcy, 13 lipca 2022, cena wywoławcza: 120 EUR

Nie jest to oczywiście kompozycja na miarę bukietów malowanych przez Władysława Ślewińskiego a jedynie udana i dekoracyjna praca autorstwa polskiego artysty związanego z Trójmiastem – Leonarda Tomaszewskiego. W szczycie wakacyjnej posuchy każdy polonik na zachodnich aukcjach wydaje się być jednak znacznie bardziej interesujący, ponadto cena wywoławcza jest niezwykle promocyjna. Polecamy!

Cyprian Godebski (1835-1909) „Mały kowal”, źródło: Antiques Online Auctions

Cyprian Godebski (1835-1909)
„Mały kowal”
brąz patynowany na marmurowej podstawie, wysokość 51 cm
Antiques Online Auctions, Hallandale – Stany Zjednoczone, 28 lipca 2022, cena wywoławcza: 1 USD

Rzeźba z brązu patynowanego na szlachetnej, marmurowej podstawie, której autorstwo dom aukcyjny z Florydy przypisuje jednemu z gigantów polskiej rzeźby w XIX wieku – Cyprianowi Godebskiemu. Z jednej strony niepokoją nas nieco barokowe proporcje postaci oraz dość niechlujnie pisana sygnatura (co mogłoby sugerować wtórne sygnowanie anonimowej wcześniej rzeźby), z drugiej jednak strony odnaleźliśmy analogiczną rzeźbę Godebskiego w katalogu jednego z angielskich domów aukcyjnych (Hutchinson Scott, aukcja z maja 2019 gdzie była oferowana w parze z drugim puttem trzymającym w rękach miech kowalski). Skłaniamy się do pozytywnej oceny powyższej pracy, co przy tak niskiej cenie wywoławczej oznaczało będzie wyjściowo sporą okazję.

Marian Mokwa (1889-1987) „Morskie wybrzeże”, źródło: Bukowskis

Marian Mokwa (1889-1987)
„Morskie wybrzeże”
olej na płótnie, 99 x 137 cm
Bukowskis, Sztokholm – Szwecja, 2 lipca 2022, cena wywoławcza: 1.500 EUR, cena sprzedaży: 3.300 EUR

Potężny formatowo nadmorski pejzaż autorstwa jednego z czołowych, polskich marynistów, który został sprzedany przed 10 dniami na sztokholmskiej aukcji – porównując osiągniętą cenę (nawet po doliczeniu wszystkich opłat aukcyjnych) z cenami z polskiego rynku aukcyjnego uważamy, że nabywca kupił powyższą pracę na bardzo rozsądnym poziomie cenowym. Zresztą być może praca pojawi się na polskim rynku już niebawem?

Józef Chełmoński (1849-1914) „Miejski zaułek”, źródło: Antique Arena Inc.

Józef Chełmoński (1849-1914)
„Miejski zaułek”
olej na tekturze, 51 x 32 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 16 lipca 2022, cena wywoławcza: 100 USD

Dość ciekawy przypadek – praca sygnowana końcówką pędzla w mokrej masie malarskiej (co jest wykonalne tylko świeżo po ukończeniu malowania, a niewykonalne wtórnie w późniejszym czasie) przypisana przez dom aukcyjny Józefowi Chełmońskiemu. Sposób malowania oraz charakter pisma nie są jednak w żaden sposób zbieżne z twórczością artysty. Naszym zdaniem błędnie przypisano autorstwo tego wiedeńskiego widoku i jest to w rzeczywistości praca córki malarza – Wandy Chełmońskiej (1889 lub 1891-1971), datowana nie na 1901 rok, a na 1921. W tym czasie Wanda była już wykształconą malarką, ukończyła studia na paryskiej uczelni École des Beaux-Arts, wystawiała swoje prace zarówno w kraju jak i za granicą. Obrazy uzdolnionej córki wielkiego Malarza rzadko pojawiają się na rynku, jednak nie osiągają zbyt wysokich cen. Zakup nieco powyżej estymacji jak najbardziej do rozważenia.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!