Józef Pankiewicz (1866-1940) "Anemony w wazonie", źródło: Drouot

Józef Pankiewicz (1866-1940)
„Anemony w wazonie”
olej na tekturze, 35 x 27 cm
Millon, Paryż – Francja, 31 maja 2023, estymacja: 15.000 – 20.000 EUR

Olejnych prac Józefa Pankiewicza pojawia się w ostatnich latach na rynku coraz mniej, nad czym mocno ubolewamy. Pankiewicz to bez wątpienia jeden z wybitniejszych polskich artystów początku XX wieku, który oprócz własnej twórczości wykształcił wielu znakomitych uczniów, którzy wnieśli dużo świeżości do polskiego malarstwa. Niewielka kompozycja z bukietem anemonów (prawdopodobnie jednych z ulubionych i najczęściej malowanych przez niego kwiatów) to praca bardzo typowa dla Pankiewicza – wąski, ciasny kadr oraz żywe, mocne barwy są typowe dla jego dojrzałej twórczości z lat 1920-1925. Cena wywoławcza poniżej 15.000 EUR jest również atutem. Gorąco polecamy!

Magdalena Abakanowicz (1930-2017) "Anatomia", źródło: Hargesheimer Kunstauktionen Düsseldorf

Magdalena Abakanowicz (1930-2017)
„Anatomia”
6-częściowa instalacja rzeźbiarska, żelazo, juta, żywica, drewno, 112 x 180 x 115 cm
Hargesheimer Kunstauktionen Düsseldorf, Düsseldorf – Niemcy, 3 czerwca 2023, cena wywoławcza: 90.000 EUR

Niezwykle interesujący przypadek z punktu widzenia rynkowego – powyższa praca nie znalazła nabywcy w Polsce w grudniu 2022 roku (była wystawiona z ceną wywoławczą 750.000 zł na aukcji w Gdańsku) i powędrowała za naszą zachodnią granicę, gdzie oferowana jest wyjściowo za cenę o 40% niższą. Bardzo jesteśmy ciekawi powodzenia takiego ruchu, który realnie pozwoli ocenić trend cenowy prac Magdaleny Abakanowicz.

Tamara Łempicka (1898-1980) "La Porte de l'atelier", źródło: Sotheby's

Tamara Łempicka (1898-1980)
„La Porte de l’atelier”
olej na płótnie, 30,5 x 23 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 17 maja 2023, estymacja: 50.000 – 70.000 USD

W przypadku polskiego rynku sztuki i Tamary Łempickiej można zaryzykować wnioskowanie, że rekordowa frekwencja na wystawach monograficznych jej twórczości (jakie odbyły się w krakowskim i lubelskim Muzeum Narodowym) powinna przełożyć się na wzmożone zainteresowanie jej pracami na rynku. Sprawa oczywiście nie jest prosta, ponieważ prace artystki o muzealnym poziomie są całkowicie poza zasięgiem zdecydowanej większości rodzimych kolekcjonerów – w tym przypadku mamy jednak pracę niewielką formatowo, z nie najlepszego okresu twórczości (1941 rok – czyli apogeum niemieckich triumfów w trakcie II Wojny Światowej). Atutem jest osobisty, unikatowy temat ukazujący drzwi do ówczesnej pracowni artystki oraz bardzo atrakcyjna cena jak na pracę w technice olejnej. Dodając do wnioskowania szalone wyniki osiągane na polskim rynku przez limitowane (acz odbijane w dużych nakładach) druki artystyczne z pracami artystki sądzimy, że może być to bardzo dobry zakup dla każdego racjonalnego kolekcjonera. Polecamy!

Maksymilian Antoni Piotrowski (1813-1875) "Portret Neftalego w gabinecie", źródło: Dusseldorfer Auktionshaus

Maksymilian Antoni Piotrowski (1813-1875)
„Portret Neftalego w gabinecie”
olej na płótnie, 30 x 35 cm
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf – Niemcy, 13 maja 2023, cena wywoławcza: 500 EUR, cena uzyskana (bez opłaty aukcyjnej): 20.000 EUR

Jedna z najgorętszych licytacji, jaka odbyła się podczas ostatniej aukcji (13 maja) w Düsseldorfer Auktionshaus. Obraz enigmatycznie opisany jako praca „M. Piotrowskiego” i sygnowana „M. Pietrowski 1841” okazała się być dziełem znakomitego malarza, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu – Maksymiliana Antoniego Piotrowskiego. Domysły czy tak lakoniczny opis aukcyjny był niedopatrzeniem domu aukcyjnego czy też celowym jego zabiegiem nie mają już w tej chwili znaczenia – istotny jest jedynie fakt, że tego typu potencjalne okazje raczej nigdy nie przechodzą już niezauważone przez rynek. Dom aukcyjny z Düsseldorfu słynie ze współpracy z osobami pośredniczącymi w sprzedaży dzieł sztuki na bardzo rozmaitych rynkach (nigdy nie publikując oficjalnych wyników swoich aukcji) – jest więc wielce prawdopodobne, że pracę tę zobaczymy jeszcze kolejny raz na większej aukcji, z jeszcze wyższą ceną wywoławczą.

Henryk Stażewski  (1894-1988) "Relief", źródło: Antique Arena Inc.

Henryk Stażewski (1894-1988)
„Relief”
akryl na płycie, 46,7 x 46,7 cm
Antique Arena Inc., Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 27 maja 2023, estymacja: 100 – 150 USD

Kolejny już przykład falsyfikatu sztuki współczesnej będący wręcz kwintesencją zasady, że w przypadku gdy trudno ocenić kunszt malarski (w tym przypadku nawet bardziej stolarski) najistotniejsze są kwestie pochodzenia i proweniencji. W tym przypadku fałszerz postarał się praktycznie o naśladownictwo wszystkich charakterystycznych cech prac Stażewskiego z tego okresu (wygląd odwrocia, sposób sygnowania, pieczątki itd.) – praca jednak pochodzi całkowicie znikąd, a nalepka galeryjna z „Galerii Challette” z Nowego Jorku nie wzbudza żadnego zaufania. Estymacja na poziomie 100 – 150 USD to w tym przypadku również jednoznaczna podpowiedź! Definitywnie odradzamy!

Tamara Łempicka (1898-1980) "Portret kobiety", źródło: Wooden Ridge Art, Antiques & Collectibles

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Portret kobiety”
olej na płótnie, 85 x 65 cm
Wooden Ridge Art, Antiques & Collectibles, Bridgeport – Stany Zjednoczone, 20 maja 2023, estymacja: 8.000 – 18.000 USD

Falsyfikat, który publikujemy głównie po to by ukazać jak trudno jest właściwie naśladować manierę malarską Tamary Łempickiej – w tym przypadku oprócz najtrudniejszych do odtworzenia malarsko fałd materiału dramatycznie wyszły autorowi partie anatomiczne modelki. Tęgość jej ramienia z urzędu kwalifikowałaby ją do lekkoatletycznej kadry NRD!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!