Wiktor Mazurowski (1859-1944) "Przejście przez rzekę", źródło: Shapiro Auctions

Wiktor Mazurowski (1859-1944)
„Przejście przez rzekę”
olej na płótnie, 71,5 x 111 cm
Shapiro Auctions, Mamaroneck – Stany Zjednoczone, 27 stycznia 2024, estymacja: 8.000 – 12.000 USD

Ciekawa i efektowna kompozycja batalistyczna autorstwa Wiktora Mazurowskiego – malarza wykształconego w Warszawie (Klasa Rysunkowa Gersona), a później w akademii petersburskiej. Śledząc tematykę prac Mazurowskiego można założyć, że ukazana scena odnosi się najpewniej do działań carskiej armii na początku XX wieku. Ze względu na rosyjską tematykę większości jego prac – dzieła Mazurowskiego osiągały swego czasu bardzo wysokie ceny na światowych aukcjach w czasach prosperity i popytu na sztukę rosyjską (talerze z Cesarskiej Manufaktury Porcelany w Petersburgu z militarnymi scenami autorstwa Wiktora Mazurowskiego sprzedawane były nawet po kilkanaście tysięcy funtów za sztukę!). Aktualnie trend ten z oczywistych powodów prawie całkowicie wygasł, a pracę będzie można wylicytować za ułamek dawnych cen.

Kolekcjonerom zainteresowanym tym obrazem polecamy wyjaśnienie z domem aukcyjnym kilku niejasnych wątków – w proweniencji pracy wspominana jest aukcja Sotheby’s w 2000 roku, podczas gdy nie figuruje on w tym okresie w notowaniach aukcyjnych i archiwalnych katalogach. Nietypowa jest również kwestia sygnowania tak dużej i rozbudowanej kompozycji jedynie monogramem (być może to efekt sporych zabiegów konserwatorskich?).

Tadeusz Makowski (1882-1932) "Bukiet białych róż", źródło: Ouest Enchères Publiques

Tadeusz Makowski (1882-1932)
„Bukiet białych róż”
olej na płótnie, 55 x 38 cm
Ouest Enchères Publiques, Rennes – Francja, 27 stycznia 2023, estymacja: 10.000 – 15.000 EUR

Bukiet białych róż w smukłym, porcelanowym wazonie to praca pochodząca najpewniej z lat 1916-1920. Jej autentyczność została potwierdzona przez Cabinet d’expertises Bobrowska-Mielniczuk, czyli parę rozpoznawalnych ekspertów. Estymacja ustalona została na bardzo przystępnym poziomie, choć nie trudno analizując notowania aukcyjne obrazów Tadeusza Makowskiego na polskim rynku dojść do wniosku, że kompozycje kwiatowe są jednymi z najmniej poszukiwanych tematycznie prac tegoż artysty.

[AKTUALIZACJA] W związku z kilkoma wiadomościami od czytelników, które otrzymaliśmy jeszcze przed rozpoczęciem aukcji – przychylamy się do poglądu, że m.in. sygnatura nie jest mocną stroną powyższej pracy. Porównując kilkadziesiąt sygnatur artysty z obrazów z kolekcji muzealnych lub reprodukowanych przez Władysławę Jaworską widzimy sporo rozbieżności. Z pewnością warto poprosić dom aukcyjny o przesłanie wspominanej w opisie ekspertyzy – jej zadaniem powinno być wyjaśnienie wszelkich wątpliwości.

Jerzy Kossak (1886-1955) "Przejście przez Berezynę", źródło: Shapiro Auctions

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Przejście przez Berezynę”
olej na płótnie, 179 x 140 cm
Shapiro Auctions, Mamaroneck – Stany Zjednoczone, 27 stycznia 2024, estymacja: 10.000 – 15.000 USD

Potężna formatowo praca, która niewątpliwie będzie wzbudzała sporo zainteresowania – opisana została jako dzieło Jerzego Kossaka ukazujące Napoleona w towarzystwie wyższego oficera kirasjerów. Wnikliwy obserwator może dopatrzyć się nietypowej sygnatury używanej nie przez Jerzego, a przez jego ojca – Wojciecha Kossaka (z tym, że głównie w niewielkich formatowo pracach). Może pojawić się również wniosek, że jest to ciekawy i unikatowy fragment Panoramy Berezyna namalowanej w 1896 roku, a pociętej przez jej autorów w 1907 roku.

W naszej ocenie będą to błędne wnioskowania, a praca jest jedynie średnio udanym naśladownictwem nie pochodzącym spod pędzla ani Wojciecha ani Jerzego Kossaków. Dla porównania zamieszczamy archiwalną fotografię wycinka wspomnianego fragmentu z „Panoramy Berezyna”. Nie polecamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) "Głowa konia", źródło: Sapphire Auction Gallery

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Głowa konia”
olej na tekturze, 29,2 x 21,6 cm
Sapphire Auction Gallery, Newark – Stany Zjednoczone, 13 stycznia 2024, estymacja: 600 – 1.200 USD

Praca mająca być efektem szybkiego, wręcz szkicowego namalowania końskiej głowy – niestety aby kunsztownie malować łeb tego zwierzęcia „alla prima” potrzebne są bardzo wysokie umiejętności malarskie, których definitywnie fałszerz nie posiadał. Z tego powodu ukazany koń posiada zamknięte oczy oraz dziwaczną wargę na końcu pyska. Nie podpowiadając zbyt wiele możemy zasugerować, że tego typu ukazania końskich łbów były również bardziej typowe dla Wojciecha Kossaka – jego syn Jerzy malował zazwyczaj końskie głowy na tle pełnego pejzażu. Nie polecamy!

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915) "Postój", źródło: Morgan Auctions

Alfred Wierusz Kowalski (1849-1915)
„Postój”
olej na płótnie, 39,4 x 55,9 cm 
Morgan Auctions, Egg Harbor Township – Stany Zjednoczone, cena wywoławcza: 500 USD

Zazwyczaj najlepszym sposobem zdemaskowania niskiej jakości falsyfikatu jest odnalezienie pierwowzoru – w tym przypadku, poniżej zamieszczamy zdjęcie pracy Alfreda Wierusza Kowalskiego „Odpoczynek jeźdźców kaukaskich”, która została sprzedana w londyńskim oddziale Sotheby’s w 2010 roku. Zdjęcie nie jest najlepszej jakości, ale całkowicie wystarcza by nawet przez sekundę nie rozważać zakupu pracy na aukcji w stanie New Jersey.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!