Mojżesz Kisling (1891-1953) „Akt siedzący",  źródło: Christie's

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Akt siedzący”, 1925 rok
olej na płótnie, 55 x 46 cm
Christie’s, Paryż – Francja, 31 marca 2022, estymacja: 30.000 – 50.000 EUR

Pochodzący ze szczytowego – paryskiego okresu twórczości Mojżesza Kislinga siedzący akt rudowłosej, dość korpulentnej modelki. Patrząc na ceny analogicznych, olejnych prac na polskich aukcjach proponowany przez Christie’s poziom estymacji brzmi jak gorąca promocja. Z kolekcjonerskiego punktu widzenia najistotniejsza jest jednak znakomita proweniencja – praca do 1971 roku wchodziła w skład słynnej kolekcji Oscara Gheza. Polecamy!

Stanisław Bender (1882-1975) „U bram cmentarza", źródło: Stephan Welz & Co

Stanisław Bender (1882-1975)
„U bram cmentarza”
olej na płótnie, wymiarów nie podano
Stephan Welz & Co, Johannesburg – Republika Południowej Afryki, 23 marca 2022, cena wywoławcza: 8.000 ZAR

Praca pochodzącego z Łodzi artysty – Stanisława Bendera, którą prezentujemy jako pewnego rodzaju ciekawostkę pokazującą, że polskie dzieła sztuki można odnaleźć w każdym zakątku świata – w tym przypadku na aukcji w Republice Południowej Afryki. Praca niewątpliwie bardzo dobra warsztatowo ma jednak niełatwą – funeralną tematykę i z tego powodu zapewne ciężko będzie jej znaleźć nowy dom.

Cukiernica Norblin,  źródło: De Baecque et Associés

Cukiernica
Norblin – Warszawa
mosiądz posrebrzany, 13 x 17 cm
De Baecque et Associés, Villeurbanne – Francja, 23 marca 2022, estymacja: 30-50 EUR

Po raz kolejny na zachodnich aukcjach odnajdujemy efektowną, warszawską cukiernica skrzynkową z przełomu XIX i XX wieku – tym razem wykonaną w słynnych zakładach Norblin & Co. w Warszawie. Prezentowana cukiernica zachowana jest (z tego co widzimy na zdjęciach) w znakomitym stanie, pokryta jest jedynie grubą warstwą naturalnej patyny. Najpewniej (co ciekawe!) jest to jeden z modeli cukiernic w których mechanizm otwierania uruchamia się po wciśnięciu jednego z elementów dekoracji.

Inny egzemplarz niezwykle zbliżonego modelu (model 1652) był oferowany na 268 Aukcji Domu Aukcyjnego Rempex w Warszawie 20 listopada 2019 za kwotę 3.600 zł (plus opłaty aukcyjne). Polecamy!

Zofia Stryjeńska (1891-1976) 5 projektów ilustracji do „Gospody pod Królową Gęsią Nóżką" 1919 rok, źródło: Rouillac

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
5 projektów ilustracji do „Gospody pod Królową Gęsią Nóżką”, 1919 rok
akwarela, gwasz na papierze, wymiary każdej z prac ok. 30 x 36 cm
Rouillac, Vendome – Francja, 20 marca 2022, estymacja: 2.500 – 3.000 EUR, sprzedano za: 60.000 EUR

Zestaw 5 prac będących projektami ilustracji do mało znanej w Polsce powieści historycznej „Gospoda pod Królową Gęsią Nóżką” stworzonych przez Zofię Stryjeńską podczas pobytu we Francji w 1919 roku. 

Licytację powyższych prac można uznać za jedno z gorętszych wydarzeń pierwszego kwartału 2022 roku w kontekście polskich prac pojawiających się na zachodnich aukcjach – estymacja ustalona przez francuski dom aukcyjny wynosiła 2.500 – 3.000 EUR, natomiast licytacja zakończyła się na poziomie 60.000 EUR, co po doliczeniu opłat aukcyjnych i przeliczeniu ceny na polską walutę oznacza wynik w wysokości ok. 341 tysięcy złotych, czyli ok. 68 tysięcy złotych za każdą z prac. Analizując ten wynik na spokojnie – subiektywnie przypuszczamy, że tego rzędu cenę trudno byłoby uzyskać na polskim rynku… Mimo tego szczerze gratulujemy nowemu nabywcy!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Autoportret w zielonym Bugatti”, źródło: ATR Auctions

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Autoportret w zielonym Bugatti”
olej na płótnie, 73 x 53 cm 
ATR Auctions, Peru – Lima, 27 marca 2022, estymacja: 6.500 – 11.000 USD

Aktualny trend we współczesnym wnętrzarstwie połączony z niezbyt rozległą wiedzą na temat sztuki sporej części architektów wnętrz jest w naszej ocenie jedną z przyczyn olbrzymiego popytu na wszelkie przykłady twórczości najsłynniejszej artystki o polskich korzeniach, czyli urodzonej w Warszawie – Tamary Łempickiej. Efektem tego stanu są po pierwsze wysokie ceny różnego rodzaju odbitek z pracami Łempickiej, a po drugie potężna podaż malarskich falsyfikatów jej prac. I przykładem tego drugiego zjawiska jest bez wątpienia powyższa praca.

Pomimo, że zbliżamy się dopiero do końcówki pierwszego kwartału to w naszej ocenie jest to murowany faworyt do miana najgorszego falsyfikatu pracy Łempickiej A.D. 2022. Najbardziej urzeka potężnie przeskalowana twarz (o oczach niczym u Quasimodo – dzwonnika z Notre Dame) z trudem upchnięta we wnętrzu zielonego Bugatti. A jest to jedynie jedna z 13 prac „Łempickiej” oferowana na egzotycznej aukcji w peruwiańskiej Limie. Oczywiście odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!