
Tamara Łempicka (1898-1980)
„Leżąca”
ołówek, akwarela na papierze, 14,4 x 17,9 cm
Millon, Paryż – Francja, 25 marca 2025, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR
Niewielka, horyzontalna kompozycja autorstwa Tamary Łempickiej, która ukazuje jej olbrzymią łatwość do kubizowania wszelkich, bardzo klasycznych układów kompozycyjnych. Powtórzymy jeszcze raz to co propagujemy od dawna – pomimo, że jest to jedynie monochromatyczny szkic to ma on zdecydowanie większą wartość kolekcjonerską niż wszelakie kolorowe i efektowne odbitki graficzne wykonywane już po śmierci artystki. Polecamy!
P.S. Jedyna informacja, o której naszym zdaniem nie wspomina opis w katalogu aukcyjnym – praca w naszej ocenie nie jest sygnowana odręcznie, a jedynie stemplem, którym oznaczane były prace ze spuścizny po artystce.

Halina Tymusz (ur. 1960)
„Huśtawka”
olej na płótnie, 104 x 84 cm
Stockholms Auktionsverk Hamburg, Hamburg – Niemcy, 24 marca 2025, cena wywoławcza: 25 EUR
Udana, spora formatowo kompozycja autorstwa śląskiej artystki – Haliny Tymusz. Praca została wystawiona za symboliczne 25 EUR – na 6 dni przed zakończeniem aukcji znajduje się na poziomie 434 EUR co i tak jest wartość zdecydowanie poniżej cen prac tej artystki na polskim rynku. Polecamy!

Ludwik Więcek (1911-1995)
„Na basenie”
olej na tekturze, 38 x 58 cm
Material Culture, Philadelphia – Stany Zjednoczone, 31 marca 2025, cena wywoławcza: 150 USD
Aż 14 prac pochodzącego spod Gorlic malarza nieprofesjonalnego – Ludwika Więcka, trafiło na aukcję pod koniec marca w Philadelphii. My z tego zbioru wybraliśmy pogodną, letnią scenę rozgrywającą się na odkrytym basenie. Art brut było w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijającą się kategorią kolekcjonerską na polskim rynku – powyższy zbiór może stać się początkiem ciekawej, nowej kolekcji. Polecamy!

Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„Twarz”
tusz na papierze, 27,5 x 21 cm
A&D Art Limited, Livingston – Szkocja, 26 marca 2025, cena wywoławcza: 1.200 – 6.000 USD
Pseudo-ekspresyjny szkic smutnej, męskiej twarzy nie mający absolutnie nic wspólnego z twórczością Zdzisława Beksińskiego. Dom aukcyjny zlokalizowany na dalekich przedmieściach Edynburga napisał co prawda w opisie, że praca jest jedynie „w stylu” Zdzisława Beksińskiego – kompozycję wieńczy jednak całkiem sprawnie sfałszowany podpis artysty – z tego powodu dzieło nie powinno być legalnie oferowane. Odradzamy!

Nikifor Krynicki (1895-1968)
„Scena we wnętrzu”
akwarela na papierze, 28,5 x 19,5 cm
Sarasota Estate Auction, Sarasota – Stany Zjednoczone, 30 marca 2025, cena wywoławcza: 500 USD
Wielopostaciowe sceny z kuchni i wnętrz krynickich pensjonatów należą do najrzadszych i najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów (tego typu kompozycje pochodzą w większości z przedwojennego okresu twórczości artysty). Wiedzą o tym dobrze fałszerze i starają się tworzyć tego typu naśladownictwa jak powyższa praca. Nie zgadza się w tym przypadku olbrzymia ilość detali, których nie będziemy wymieniać, aby nie ułatwiać roboty kolejnym adeptom fałszerskiej profesji. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!