Powrót Edwarda Okunia [część II]

Studiował sztuki piękne w pracowniach dobrych malarzy pedagogów w Warszawie, Krakowie, w Monachium i w Paryżu; wszędzie nie dłużej niż rok. Rozsadzał go temperament, śpieszno mu było do pracy na własny rachunek…

czytaj dalej

Po orbicie Kossaków [część II]

„Jerzy stał się więźniem pracowni, z której już nie mogło nic wyjść, jak sam mówił, prócz knotów przeznaczonych na długi, wydatki domowe i zobowiązania” – a jednak, co widać po owocach, gleba Kossakówki nawet w złym czasie nie była jałowa.

czytaj dalej

Kopia czy replika?

Tych kilka pojęć, przyda się nie tylko w ocenie autentyczności i unikatowości obiektów, ale także w zrozumieniu procesu twórczego i realiów codzienności artystów.

czytaj dalej

Zagadka Unierzyskiego

Odważna kompozycja, świetnie wyczute pasmo srebra między niebem a horyzontem, mistyczne oświetlenie – wszystko to w dziele, powiedzmy dziś, prekursora hiperrealizmu pociągało niezwykłością klimatu.

czytaj dalej

Muzy Stanisława Wyspiańskiego

W czasie pozowania do portretu (po lewej) zainteresowała Wyspiańskiego zmiana rysów, jaka nastąpiła u dziewczynki pod wpływem zmęczenia. Zamiast jej dać wypocząć, zrobił jej portret w tym stanie drugi raz, na tym samym kartonie. Rysy na drugim portrecie (po prawej) są jakby nieco zgrubiałe, wstążka osunęła się, włosy rozplotły.

czytaj dalej

Kurtyny Teatru Słowackiego w Krakowie

Wbrew oczekiwaniom organizatorów konkursu na kurtynę dla teatru miejskiego przedsięwzięcie to nie wzbudziło większego zainteresowania wśród artystów, a szczególnie tych „wielkich nazwisk”, na których najbardziej zależało pomysłodawcom.

czytaj dalej

Dlaczego ten obraz jest taki drogi?

Wycena obrazu to określenie jego wartości rynkowej, czyli mówiąc wprost kwoty, jaką na dany moment można za dzieło uzyskać. Wartość ta wykracza jednak poza zwykłe koszty materiałów i czas pracy. Wycena dzieła sztuki określa aspekty ponadmaterialne, niekiedy wręcz niemierzalne, abstrakcyjne.

czytaj dalej

Firma portretowa S. I. Witkiewicz

„Firma podejmuje się wykonania portretów poza lokalem firmowym jedynie w wypadkach wyjątkowych (choroba, podeszły wiek itp.), przy czym zagwarantowana musi być firmie skrytka, w której można by pod kluczem przechowywać nieukończony portret”.

czytaj dalej