Mojżesz Kisling (1891-1953) „Żaglówki”, źródło: Versailles Enchères

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Żaglówki”
olej na płótnie, 33 x 41 cm
Versailles Enchères, Francja, 6 czerwca 2020, estymacja: 18.000 – 25.000 EUR

Ciekawa kolekcjonersko praca – namalowana w 1942 roku, w czasie pobytu Kislinga w Nowym Jorku, reprodukowana w jednej z jego istotniejszych monografii. Wizualnie praca nie zachwyca tak jak podobne nadmorskie pejzaże malowane przed wojną przez Kislinga w Prowansji, ma jednak bardzo atrakcyjną cenę wywoławczą (porównując w szczególności ceny z polskiego rynku).

Wojciech Kossak (1856-1942) PRZYPISYWANY „Szarża kawalerii”, źródło: Hill Auction Gallery

Wojciech Kossak (1856-1942) PRZYPISYWANY [błędnie, naszym zdaniem]
„Szarża kawalerii”
olej na płótnie, 91 x 99 cm
Hill Auction Gallery, Floryda, USA, 27 maja 2020, cena wywoławcza: 150 USD

Ciekawa, bardzo sprawnie namalowana scena batalistyczna z okresu I Wojny Światowej – atrybucja dokonana przez dom aukcyjny jest jednak naszym zdaniem całkowicie chybiona. Zastanawiamy się czy aby nie jest to dzieło Stanisława Kaczora Batowskiego? Twórca ten często sięgał do kompozycji, w których jeźdźcy najeżdżają bezpośrednio na wprost widza, co z malarskiego punktu widzenia jest bardzo trudne i wymagające technicznie. Nasza atrybucja jest oczywiście subiektywnym przypuszczeniem – należałoby spróbować dowiedzieć się czegokolwiek więcej na temat proweniencji obrazu (dom aukcyjny z Florydy raczej sam nie wpadł na polski trop autorstwa Wojciecha Kossaka), później spróbować ustalić podłoże historyczne – konkretną szarżę, która została ukazana na obrazie. Z całą pewnością ekstremalnie niska cena wywoławcza bardzo zachęca do takich poszukiwań!

Tamara Łempicka (1898-1980) „Akt leżący”, źródło: Novartia Auctions

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Akt leżący”
węgiel na papierze, 21 x 29,7 cm
Novartia Auctions, Hiszpania, 3 maja 2020, cena wywoławcza: 250 EUR

Klasyczna okazja dla bardzo naiwnych – praca mająca być zapewne w zamyśle fałszerza szkicem do „La tunique rose” – obrazu olejnego Łempickiej sprzedanego w listopadzie 2019 za rekordowe wówczas 13,4 mln dolarów [przeczytaj]. Szkic to niestety nie jest, a jedynie nieudolne, współczesne naśladownictwo!

Henryk Siemiradzki (1843-1902) PRZYPISYWANY „Portret Fryderyka Chopina”, źródło: Dorotheum

Henryk Siemiradzki (1843-1902) PRZYPISYWANY
„Portret Fryderyka Chopina”
olej na płótnie, 22 x 18,5 cm
Dorotheum, Austria, 13 maja 2020, cena wywoławcza: 3.000 EUR

Praca mająca być olejnym szkicem wykonanym do dużej sceny „Fryderyk Chopin w salonie Księcia Antoniego Radziwiłła w 1829 roku” (koncert miał rzekomo odbyć się w pałacu Radziwiłła w Berlinie przy Wilhelmstrasse lub w Antoninie w dobrach przygodzickich) – nas malarsko całkowicie ta praca nie przekonuje, a biorąc pod uwagę fakt, że obraz nie ma żadnej sensownej proweniencji i na dodatek był już raz nieskutecznie sprzedawany (w czerwcu 2019 roku) to całkowicie nie wierzymy w tę atrybucję. Dla porównania zamieszczamy poniżej reprodukcję wspomnianego, dużego obrazu.

Henryk Siemiradzki (1843-1902) „Fryderyk Chopin w salonie Księcia Antoniego Radziwiłła w 1829 roku”, źródło: Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!