Władysław Czachórski (1850-1911) „Dziewczyna w wieńcu”, źródło: Dorotheum

Władysław Czachórski (1850-1911)
„Dziewczyna w wieńcu”
olej na płótnie, 34 x 27,5 cm
Dorotheum, Austria, 8 czerwca 2020, estymacja: 40.000 – 60.000 EUR

Wyceniona wysoko, ale jak najbardziej godna polecenia praca jednego z czołowych polskich monachijczyków – Władysława Czachórskiego. Obraz ma proweniencję znaną od 1903 roku i generalnie jest bardzo atrakcyjny wizualnie – kompozycja jest dopracowana (wspaniale oddane rozmarzone spojrzenie modelki) i ma świetnie wyważoną kolorystykę. Polecamy!

Cukiernica zdobiona motywem irysów, Fabryka Wyrobów Srebrnych i Platerowanych Józef Fraget - Warszawa, źródło: Quittenbaum Kunstauktionen

Cukiernica zdobiona motywem irysów
Fabryka Wyrobów Srebrnych i Platerowanych Józef Fraget – Warszawa
10 x 15,5 x 11 cm
Quittenbaum Kunstauktionen, Niemcy, 27 maja 2020, cena wywoławcza: 750 EUR

Niezwykle rzadko wspominamy w naszym cyklu na temat rzemiosła artystycznego – tym razem jednak pragniemy polecić Państwu zakup jednego z najpiękniejszych polskich, secesyjnych projektów z początku XX wieku – cukiernicy wykonanej przez warszawską wytwórnię Józefa Frageta zdobionej motywem irysów (wzorem tym zdobione były również sztućce i inne elementy ze środa stołu). Pomimo, że był to popularny wzór, a obiektów nim zdobionych wykonywano relatywnie sporo to znalezienie cukiernicy zachowanej w tak dobrym stanie jest aktualnie niezwykle trudne. Inny egzemplarz w podobnie dobrym stanie zachowania znajduje się w zbiorach Muzeum Mazowieckiego w Płocku i wchodzi w skład jego imponującej kolekcji obiektów secesyjnych. Polecamy!

Jan Stanisławski (1860-1907) „Pejzaż z chmurami”, źródło: Simpson Galleries

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Pejzaż z chmurami”
olej na desce, 12 x 14,5 cm
Simpson Galleries, LLC., USA, 7 czerwca 2020, cena wywoławcza: 3.000 USD

Niewielkie kompozycje pejzażowe Jana Stanisławskiego wydają się być pozornie prostymi do sfałszowania – jak pokazuje praktyka i powyższy przykład jest to bardzo mylne przekonanie. Nawet sygnatura artysty pisana zawsze majuskułą jest niezwykle trudna do poprawnego przepisania. Chmury na powyższej pracy nie mają sobie nic z lekkości i ulotności, a trawy na łąkach przypominają bardziej wydmę lub błotnisty parking.

Zygmunt Menkes (1896-1986) „Portret dziewczyny”, źródło: 888 Auctions

Zygmunt Menkes (1896-1986)
„Portret dziewczyny”
gwasz na tekturze, 30 x 26 cm
888 Auctions, Kanada, 4 czerwca 2020, cena wywoławcza: 300 USD

Falsyfikat, którym można straszyć dzieci – autor próbował uzyskać efekt silnej ekspresji przy użyciu chaotycznego gąszczu kresek i przypadkowych plam barwnych. Efekt jest koszmarny.

Mela Muter (1876-1967) i Władysław Jahl (1886-1953) „Dziewczynka”, źródło: Ghent

Mela Muter (1876-1967) i Władysław Jahl (1886-1953)
„Dziewczynka”
olej na płótnie, 64,5 x 90,3 cm
Ghent, Belgia, 6 czerwca 2020, cena wywoławcza: 5.000 USD

Nie, nie, nie wierzymy w historię przytoczoną przez dom aukcyjny według którego ma to być praca wykonana wspólnie przez Melę Muter i Władysława Jahla w 1908 roku w Paryżu. Praca jest namalowana bardzo poprawnie, ma swój urok, ale nie ma w niej śladu ani stylu Meli Muter, ani Władysława Jahla. Przedziwna sygnatura (monogram MJ ma pochodzić od pierwszych liter nazwisk wspomnianych autorów) jest raczej wytworem czyjejś bujnej wyobraźni, tak samo jak stwierdzenie, że był to jeden z ulubionych obrazów Meli Muter, przez co trzymała go w swoich zbiorach przez prawie 60 lat.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!