Sebastian Norblin de La Gourdaine (1796-1884) „Ksenokrates opierający się pokusom Phryne”, źródło: Artcurial

Sebastian Norblin de La Gourdaine (1796-1884)
„Ksenokrates opierający się pokusom Phryne”
olej na desce, 101 x 81 cm
Artcurial, Francja, 12 lutego 2019, estymacja: 4.000 – 6.000 EUR

Praca urodzonego w Warszawie Sebastiana Norblina – syna jednego z twórców polskiej narodowej szkoły malarstwa czyli Jana Piotra Norblina (1745-1830). Pozycja dla miłośników XIX-wiecznego malarstwa akademickiego rangi muzealnej. Zaletą jest niewygórowana estymacja, powodowana faktem już jednej nieudanej próby sprzedaży tej pracy w przedziale 8.000 – 12.000 EUR pod koniec 2018 roku. Do wad zaliczyć należy poprzeczne pęknięcie deski w połowie kompozycji zdecydowanie wymagające interwencji konserwatora.

Igor Mitoraj (1944-2014) „Helios”, źródło: Hôtel des Ventes Giraudeau

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Helios”
brąz patynowany, wysokość: 40 cm
Hôtel des Ventes Giraudeau, Francja, 2 marca 2019, estymacja: 3.000 – 5.000 EUR

Bez wątpienia autentyczna rzeźba (odlew) autorstwa Igora Mitoraja. Prezentowany „Helios” nieczęsto pojawia się na polskim rynku, a jeśli to z cenami z przedziału 25 – 40 tys. zł. Tutaj wywołanie znacznie niższe, zatem warto spróbować.

Tytus Czyżewski (1880-1945) „Akt stojący”, źródło: Art Torg

Tytus Czyżewski (1880-1945)
„Akt stojący”
olej na sklejce, 52 x 40 cm
Art Torg, Czechy, 16 lutego 2019, estymacja: 6.000 – 9.000 USD

Okropny, współczesny falsyfikat nie mający nic wspólnego z twórczością Tytusa Czyżewskiego. Odradzamy!

Władysław Chmieliński (1911-1979) „Przejażdżka saniami”, źródło: William J. Jenack Auctioneers

Władysław Chmieliński (1911-1979)
„Przejażdżka saniami”
olej na tekturze, 24 x 29 cm
William J. Jenack Auctioneers, USA, 18 lutego 2018, estymacja: 500 – 700 USD

Jedna z metod oferowania falsyfikatu – opisanie pracy jako praca polskiego malarza o niewyraźnej lub nieczytelnej sygnaturze (dla poszukiwaczy okazji, którzy ucieszeni zidentyfikowaniem sygnatury zapomną o ocenie całej kompozycji). Tutaj współczesny, postarzany falsyfikat nie warty uwagi, ani tym bardziej 250 dolarów ceny wywoławczej.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!