Eugeniusz Geppert (1890-1979) "Jeźdźcy" źródło: Dorotheum

Eugeniusz Geppert (1890-1979)
„Jeźdźcy”
olej na  płótnie, 65 x 90 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 4 maja 2021, cena wywoławcza: 2.000 EUR

Polecamy okazałą, przedwojenną kompozycję autorstwa Eugeniusza Gepperta – jej niewątpliwym atutem jest uczestnictwo w jednej z wystaw Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, które istniało w Krakowie w latach 1929-1939 i którego Geppert był jednym z podstawowych członków. W samej kompozycji widać olbrzymią łatwość, z jaką Eugeniusz Geppert potrafił malować konie, a temat pomimo bycia niezwykle klasycznym, ujęty jest w nowoczesnej, jak na swoje czasy, postimpresjonistycznej manierze. Polecamy!

Igor Mitoraj (1944-2014) "Tindaro con piede", źródło: Dobiaschofsky Auktionen

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Tindaro con piede”
brąz patynowany, wysokość 37 cm
Dobiaschofsky Auktionen, Berno – Szwajcaria, 7 maja 2021, cena wywoławcza: 6.300 CHF

Znakomita, niskonakładowa rzeźba Igora Mitoraja – odlana w zacnej odlewni w Pietrasanta (czyli zapewne pod okiem samego mistrza). Cena wywoławcza poniżej cen osiąganych przez wielkonakładowe odlewy „Asklepiosów” i „Perseuszy”, a klasa kolekcjonerska wielokrotnie wyższa! Gorąco polecamy!

Jan Karwot (ur. 1936) „Kompozycja fantastyczna”, źródło: Auktionshaus Zeitgenossen

Jan Karwot (ur. 1936)
„Kompozycja fantastyczna”
akwarela na papierze, 99,5 x 69,5 cm
Auktionshaus Zeitgenossen, Muenster – Niemcy, 24 kwietnia 2021, cena wywoławcza: 240 USD

Baaardzo daleko jest nam do chwalenia czy podziwiania aktualnie eksplodującego na polskim rynku nurtu realizmu magicznego – patrząc jednak pod kątem inwestycyjnym, w momencie kiedy (prawie) każdy autor malujący surrealistyczne kompozycje z lokomotywami w chmurach lub rybami na nieboskłonie notuje rekordowe wyniki aukcyjne może warto sięgnąć po autorów tworzących podobne kompozycje w poprzednich dekadach. Stąd pomysł na nieco zapatrzonego w kompozycje Zdzisława Beksińskiego – Jana Karwota. W kategorii jakość / cena jest to pozycja warta rozważenia.

Antoni Gramatyka (1841-1922) „Widok na Klasztor w Tyńcu przez Wisłę”, źródło: Auktionshaus Schloss Ahlden

Antoni Gramatyka (1841-1922)
„Widok na Klasztor w Tyńcu przez Wisłę”
olej na tekturze, 24,5 x 33,5 cm
Auktionshaus Schloss Ahlden, Ahlden – Niemcy, 8 maja 2021, cena wywoławcza: 1.200 EUR

Udany, pełen letniego światła podkrakowski pejzaż z widokiem klasztoru w Tyńcu widzianego z drugiego brzegu Wisły. W momencie, w którym mieliśmy napisać, że jest to bardzo udana i niepowtarzalna kompozycja, w dorobku artystycznym Antoniego Gramatyki znaleźliśmy autorską replikę sprzedaną w 2011 roku przez dom aukcyjny Rempex w Warszawie. Zamieszczamy reprodukcje obydwóch prac – zapraszamy do szukania różnic!

Wojciech Weiss (1875-1950) „Pejzaż tyrolski”, źródło: 888 Auction

Wojciech Weiss (1875-1950)
„Pejzaż tyrolski”
olej na płótnie, 67 x 95 cm
888 Auction, Richmond Hill – Kanada, 6 maja 2021, cena wywoławcza: 500 USD

Dawno nie goszczący na naszych łamach dom aukcyjny 888 z Kanady, specjalizujący się w szerokim wachlarzu falsyfikatów malarstwa polskiego, tym razem przygotował pejzaż tyrolski lub też alpejski z wtórnie dodaną, bardzo koślawą sygnaturą imitującą podpis Wojciecha Weissa. Odradzamy!

Teodor Axentowicz (1859-1938) „Portret kobiecy”, źródło: Carstens Galleries

Teodor Axentowicz (1859-1938)
„Portret kobiecy”
kredki na papierze, 33 x 25,4 cm
Carstens Galleries, Boca Raton – USA, 24 kwietnia 2021, estymacja: 1.000 – 1.400 USD.

To, że jest to wizualny i artystyczny koszmar może zauważyć każdy, ale intryguje nas czemu fałszerz postanowił dodać akurat sygnaturę Teodora Axentowicza? Może wiarygodniej byłoby dopisać nazwisko Mai Berezowskiej lub monogram Antoniego Uniechowskiego? Bardzo współczujemy każdemu kto zdecyduje się zalicytować tę pozycję i będzie musiał patrzeć na tego artystycznego potworka dłużej niż kilka sekund. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!