Henryk Berlewi (1894-1967) "Krzesło z czerwoną draperią", źródło: Grisebach GmbH

Henryk Berlewi (1894-1967)
„Krzesło z czerwoną draperią”
olej na płótnie, 1950 rok, 73 x 54 cm, sygnowany i datowany w prawym dolnym rogu.
Grisebach GmbH, Berlin, estymacja: EUR 8.000 – 12.000 [zobacz]

Na początek naszego cyklu – pierwszy obiekt, któremu dajemy bardzo wyraźną rekomendację: „Krzesło z czerwoną draperią” autorstwa Henryka Berlewiego (1894-1967). Ta olejna praca, namalowana w 1950 roku będzie licytowana w berlińskim domu aukcyjnym Grisebach 30 listopada 2018. Naszym zdaniem estymacja ustalona przez dom aukcyjny w przedziale 8.000 – 12.000 EUR jest wysoce niedoszacowana i jest wielce prawdopodobne, że zostanie zdecydowanie przekroczona w toku licytacji. Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka – Berlewi jest bez wątpienia jednym z czołowych przedstawicieli przedwojennej awangardy i jednym z prekursorów abstrakcji geometrycznej w polskiej sztuce. Na wybitne prace z tych nurtów panuje w ostatnich latach na polskim rynku olbrzymi popyt, a omawiana praca (pomimo, że nie pochodzi z przedwojennego okresu twórczości artysty) jest dość charakterystyczna dla twórczości Berlewiego i ogólnie bardzo udana kompozycyjnie. A finalnym argumentem przemawiającym za śmiałym licytowaniem niech będzie fakt, że litograficzne odbitki tegoż obrazu, wykonane w 1953 roku pojawiały się na polskim rynku co najmniej ośmiokrotnie, osiągając ceny z przedziału 3.500 – 10.000 zł.

Roman Kramsztyk (1885-1942) "Martwa natura z jabłkami i croissantami", źródło: Sotheby's

Roman Kramsztyk (1885-1942)
„Martwa natura z jabłkami i croissantami”
olej na płótnie, 72 x 90 cm, sygnowana w lewym, górnym rogu
Sotheby’s, Londyn, estymacja: 20.000 – 30.000 GBP [zobacz]

Drugi obiekt i druga pozytywna rekomendacja – pojawiająca się już 13 listopada w londyńskim Sotheby’s „Martwa natura z jabłkami i croissantami” Romana Kramsztyka (1885-1942) jest znakomitym przykładem nowoczesnego jak na lata dwudzieste spojrzenia na klasyczny temat martwej natury. Z pewnością jest to godna polecenia praca autorstwa jednego z najzdolniejszych i najbardziej znanych polskich malarzy z kręgu Ecole de Paris.

Wlastimil Hofman (1881-1970) "Anioł i starzec", źródło: Düsseldorfer Auktionshaus

Wlastimil Hofman (1881-1970)
„Anioł i starzec”
olej na desce, 49 x 34,5 cm, sygnowany w lewym, dolnym rogu.
Düsseldorfer Auktionshaus, Düsseldorf, cena wywoławcza: EUR 300 [zobacz]

Ostatnia w tym wpisie pozytywna rekomendacja dla bardzo klasycznej kompozycji autorstwa Wlastimila Hofmana, która będzie licytowana 30 listopada w Niemczech, w Düsseldorfer Auktionshaus. Charakterystyczne zestawienie młodego anioła (lub nawet czarnowłosej „anielicy”) z postacią siedzącego starca zostało w tym przypadku dość kunsztownie dopracowane przez autora. Niska cena wywoławcza ma naszym zdaniem zachęcać do licytowania – my również przychylamy się do tej sugestii.

Juliusz Kossak (1824-1899) "Potyczka", źródło: Karl&Faber Kunstauktionen GmbH

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Potyczka”
akwarela na papierze, 20,6 x 26,7 cm, sygnowana w prawym dolnym rogu.
Karl&Faber Kunstauktionen GmbH, Monachium, estymacja: EUR 5.000 – 7.000 [zobacz]

W powyższym przypadku zalecalibyśmy daleko idącą ostrożność – po przyjrzeniu się i analizie detali widocznych w tej wielopostaciowej scenie dość wyraźnie widoczne są bardzo słabe malarsko fragmenty – dłonie, twarze, elementy uzbrojenia jeźdźców dość istotnie różnią się od jakości malarskiej cechującej Juliusza Kossaka. Po porównaniu analogicznych scen reprodukowanych np. monografii autorstwa Kazimierza Olszańskiego (lub też Stanisława Witkiewicza) podejrzewamy, że może to być naśladownictwo prac Juliusza Kossaka powstałe niedługo po jego śmierci, czyli z początku XX wieku.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!