Olga Boznańska (1865-1940) "Dziewczyna w czerni", źródło: Beaussant Lefèvre

Olga Boznańska (1865-1940)
„Dziewczyna w czerni”, przed 1901 rokiem
olej na tekturze, wysokość 69 x 48,5 cm
Beaussant Lefèvre, Paryż – Francja, 28 maja 2021, estymacja: 40.000 – 50.000 EUR

Jej wysokość Olga Boznańska w swojej zachwycającej, portretowej formie – praca ukazująca młodą damę w kapeluszu namalowana została na przełomie XIX i XX wieku i była wystawiana na Grosse Berliner Kunst-Austellung w 1901 roku. 28 maja to dzień, w którym kolekcjonerzy będą mieli szanse nabycia aż 3 prac Boznańskiej – każda jest nieco inna, każda zdecydowanie warta kolekcjonerskiej uwagi – wszystkie postaramy się opisać pojedynczo w cotygodniowych felietonach. Gorąco polecamy!

Józef Pankiewicz (1866-1940) „Bukiet anemonów”, źródło: Oger & Blanchet

Józef Pankiewicz (1866-1940)
„Bukiet anemonów”
olej na płótnie, 55 x 46 cm
Oger & Blanchet, Paryż – Francja, 18 maja 2021, estymacja: 14.000 – 16.000 EUR

Absolutna klasyka dojrzałego okresu twórczości Pankiewicza – bukiet kolorowych anemonów w glinianym, francuskim dzbanku. Autentyczność pracy nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń, sama praca będzie na pewno trafnym zakupem do własnej kolekcji – do spekulacji nadaje się dość słabo (przy uwzględnieniu kursu walut i dodatkowych opłat – zakup w obrębie estymacji będzie zakupem na poziomie cen z polskiego rynku). Polecamy!

Francois Stroobant (1819-1916) "Rynek Główny w Krakowie", źródło: Couton Veyrac Jamault

François Stroobant (1819-1916)
„Rynek Główny w Krakowie”
akwarela na papierze, 55,5 x 46,5 cm
Couton Veyrac Jamault, Nantes – Francja, 1 czerwca 2021, estymacja: 400 – 500 EUR

Bardzo ciekawe i unikatowe cracovianum z końca XIX wieku – weduta ukazująca spory fragment krakowskiego Rynku Głównego z widokiem na Kościół Mariacki oraz Sukiennice, wykonana w technice akwareli przez belgijskiego malarza i grafika Fracois Stroobanta. Co ciekawe sam budynek Sukiennic ukazany jest w nieistniejącej już formie, przed przebudową projektu Tomasza Prylińskiego z lat 70. XIX wieku. Autor prezentowanej pracy to również ciekawa postać – znana bardziej polskim kolekcjonerom grafik z cyklu litografii wykonanych w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XIX wieku, na których ukazane były najistotniejsze zabytki Krakowa. Proponowana estymacja jest w tym kontekście niezwykle okazyjna – gorąco polecamy!

Edward Dwurnik (1943-2018) “Sopot”, źródło: Affiliated Auctions

Edward Dwurnik (1943-2018)
“Sopot
gwasz na papierze, 30,5 x 33 cm
Affiliated Auctions, Tallahassee – USA, 19 maja 2021, estymacja: 1.000 – 2.000 USD

Olbrzymi popyt na prace Edwarda Dwurnika, jak nie trudno się domyślić, skutkuje na rynku sztuki powstawaniem coraz większej ilości falsyfikatów – zazwyczaj są to jednak produkty „Dwurnikopodobne”, jak praca z powyższej aukcji. Dla porównania zamieszczamy zdjęcie autentycznego pierwowzoru z aukcji z października 2020. Dodatkową kwestią, z którą fałszerz również sobie nie poradził to odwzorowanie autorskiej pieczątki na odwrocie oraz dość skomplikowanego autorskiego opisu i numeracji (tej kwestii wolelibyśmy nie rozkładać na czynniki pierwsze aby zbytnio nie ułatwiać pracy kolejnym fałszerzom). Zdecydowanie odradzamy!

Julian Fałat (1853-1929) „Dziedziniec z palmą”, źródło: Coral Gables Auction

Julian Fałat (1853-1929)
„Dziedziniec z palmą”
akwarela na papierze, 37,5 x 28 cm
Coral Gables Auction, Coral Gables – USA, 23 maja 2021, cena wywoławcza: 800 USD

Praca odległa od twórczości Fałata jak Lizbona od Władywostoku – fatalna jakość malarska (najbardziej koszmarne są krzywe schody w prawym, dolnym rogu kompozycji oraz towarzysząca im pogięta balustrada) okraszona koślawą sygnaturą. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!