Antoni Piotrowski (1853-1923) „Manewry w lesie Fontainebleau”, źródło: Guery Encheres

Antoni Piotrowski (1853-1923)
„Manewry w lesie Fontainebleau”
olej na płótnie, 54 x 100 cm
Guery Encheres, Francja, 13 grudnia 2020, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR

Przykład twórczości Antoniego Piotrowskiego z absolutnie szczytowego okresu twórczości – praca malowana w Paryżu w 1882 roku, w której widać zarówno wpływ studiów u Jana Matejki w Krakowie jak i efekty studiów w Monachium. Wspaniałe, akademickie oddanie wszelkich detali – mundurów, uzbrojenia i mimiki poszczególnych postaci. Całość wieńczy znakomicie malowany dym unoszący się po oddanej salwie. Z polskiego punktu widzenia narzekać można na historycznie niepolski temat. Mimo tego gorąco polecamy!

Magdalena Abakanowicz (1930-2017) „Brun”, źródło: Christie's

Magdalena Abakanowicz (1930-2017)
„Brun”, 1971 rok
sizal, 121 x 90 cm
Christie’s, Wielka Brytania, 23 października 2020, estymacja 18.000 – 25.000 GBP

Klasyczny abakan z początku lat siedemdziesiątych – praca efektowna, z rzetelną proweniencją. Po tegorocznej, dużej monograficznej wystawie Magdaleny Abakanowicz w Spectra Art Space w Warszawie praca na pewno ma spory potencjał inwestycyjny – estymacja została ustalona nieco poniżej cen na rynku polskim.

Alina Szapocznikow (1926-1973) „Kompozycja”, źródło: Osenat

Alina Szapocznikow (1926-1973)
„Kompozycja”
monotypia na papierze, 19,5 x 16,7 cm
Osenat, Francja, 6 grudnia 2020, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR

Praca bez cienia wątpliwości autentyczna i atrakcyjna wizualnie – problematyczna jest jednak zaproponowana wycena przez francuski dom aukcyjny. Tego typu monotypii artystka wykonała dla Galerii Krzywe Koło w Warszawie w 1960 roku co najmniej kilkadziesiąt i na polskim sprzedawały się one do tej pory w cenach od 2.000 do 6.000 zł (ten konkretny, oferowany egzemplarz został zakupiony na aukcji Agra-Art w 2011 roku za 6.100 zł) – płacenie ceny 5 krotnie wyższej nie wydaje się być racjonalne naszym zdaniem.

Zdzisław Beksiński (1929-2005) „Krzyż”, źródło: Auktionshaus Owl

Zdzisław Beksiński (1929-2005)
„Krzyż”
brąz, 40,5 x 34,5 cm
Auktionshaus Owl, Niemcy, 31 października 2020, cena wywoławcza: 2.500 EUR

Dość nietypowy rodzaj niewątpliwego falsyfikatu pracy Zdzisława Beksińskiego – rzeźba powtarzająca motyw znany z obrazów artysty, a najprawdopodobniej konkretnie z pracy, której zdjęcie zamieszczamy poniżej. Problem w tym, że Beksiński tworzył rzeźby w bardzo wczesnym okresie twórczości (w latach sześćdziesiątych), a oferowana praca powiela motyw obrazu z 1985 roku. Sam odlew datowany jest co prawda na 1969 rok, ale jest to fantazja fałszerza, gdyż tematycznie praca całkowicie nie pasuje do ówczesnej twórczości Beksińskiego. A tego typu odlewy muszą powstawać współcześnie na terenie Polski, gdyż już kilkukrotnie mieliśmy okazje na takowe natrafić na rodzimym rynku w tym roku.

Jerzy Kossak (1886-1955) „Bitwa pod Stoczkiem”, źródło: Black River Auction

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Bitwa pod Stoczkiem”
olej na płótnie, 56 x 81 cm
Black River Auction, USA, 31 października 2020, cena wywoławcza: 500 USD

Praca wykonana w oparciu o autentyczną kompozycję ze sceną z bitwy pod Stoczkiem wielokrotnie powielaną przez Wojciecha Kossaka – w twórczości Jerzego nigdy nie spotkaliśmy się z przedstawieniem tego tematu. W tym przypadku nie ma również na to szans – kompozycja malowana jest dramatycznie słabo w kwestii detali (zarówno postaci jak i koni), a całość wieńczy bardzo nieudolnie powielana sygnatura. Odradzamy!

Jacek Malczewski (1854-1929) „Autoportret”, źródło: Auktionshaus Owl

Jacek Malczewski (1854-1929)
„Autoportret”
olej na tekturze, 64,5 x 95,5 cm
Auktionshaus Owl, Niemcy, 31 października 2020, cena wywoławcza: 15.000 EUR

Karykaturalne wręcz naśladownictwo autoportretu Jacka Malczewskiego – postać artysty wygląda jakby wykonywała papieski gest błogosławieństwa, na dodatek w oczy rzuca się bardzo wyraźny zez rozbieżny. Artystyczne paskudztwo!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!