Roman Kramsztyk (1885-1942) „Pejzaż z Górą Świętej Wiktorii w Prowansji", źródło: Bonhams

Roman Kramsztyk (1885-1942)
„Pejzaż z Górą Świętej Wiktorii w Prowansji”
olej na płótnie, 93 x 73 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 3 marca 2021, estymacja: 20.000 – 25.000 EUR.

Niezwykle udana i efektowna kompozycja pejzażowa autorstwa Romana Kramsztyka. Ukazane miejsce jest poza subiektywną urodą niezwykle ciekawe również z punktu widzenia historii sztuki – Góra Świętej Wiktorii znana jest z częstego pojawiania się na obrazach Paula Cézanna, który malował wiele pejzaży z jej „udziałem” z niedaleko położonego domu. Dokonanie zakupu w granicach podanej estymacji będzie z pewnością dobrą decyzją!

List z podpisem Księcia Józefa Poniatowskiego (1762-1813), źródło: Alexander Historical Auctions LLC

List z podpisem Księcia Józefa Poniatowskiego (1762-1813)
rękopis na pergaminie
Alexander Historical Auctions LLC, Chesapeake City – USA, 8 lutego 2021, cena wywoławcza: 300 USD

Unikatowa pamiątka po jednym z największych dowódców w historii Polski – Księciu Józefie Poniatowskim. Dokument z maja 1807 roku z podpisem Księcia Józefa jest, co prawda w fatalnym stanie zachowania, ale istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że doświadczony konserwator papieru usunie ślady kolosalnych zagrzybień bez szkody dla rękopisu. Wycena na poziomie 300 dolarów niezwykle zachęca do podjęcia takiego ryzyka!

Józef Wodziński (1859-1918) „Pejzaż jesienny”, źródło: Auktionshaus Mehlis

Józef Wodziński (1859-1918)
„Pejzaż jesienny”
tusz, akwarela na papierze, 12,5 x 22 cm
Auktionshaus Mehlis, Plauen – Niemcy, 25 lutego 2021, cena wywoławcza: 80 EUR

Józef Wodziński z pewnością nie jest autorem, o którego prace „zabijają” się krajowi kolekcjonerzy – był to jednak utalentowany i dobrze wykształcony malarz (Warszawa, Kraków, Monachium, Wiedeń) z końca XIX wieku, a prezentowana praca to bardzo typowa i bez cienia wątpliwości autentyczna kompozycja pejzażowa jego autorstwa. Przy tak niskiej cenie wywoławczej na pewno warto rozważyć jej zakup.

Wojciech Fangor (1922-2015) „MA 1”, źródło:Berry Art & Auctions

Wojciech Fangor (1922-2015)
„MA 1”
olej na płótnie, 99,1 x 99,1 cm
Berry Art & Auctions, Perth – Australia, 6 lutego 2021, cena wywoławcza: 2.000 USD

Okazja, która jawi się być zbyt atrakcyjną by była realna – praca Wojciecha Fangora, która została sprzedana na targach Art Basel w 2017 roku przez londyńską galerię Mayor Gallery odnajduje się po niespełna 4 latach na aukcji w małym domu aukcyjnym w Perth, w Australii za ułamek ceny sprzed lat. Niestety w tym przypadku możliwości weryfikacji pracy na podstawie zdjęć są znikome, więc powyższa oferta pozostaje raczej ofertą dla kolekcjonerów z tolerancją na olbrzymie ryzyko. Relatywnie niewielkie zainteresowanie tą aukcją oraz historia sprzed kilku tygodni z tego samego domu aukcyjnego, kiedy to inna praca Wojciecha Fangora została wycofana na kilka dni przed aukcją powoduje, że pozycję tę jesteśmy w stanie polecić jedynie osobom mogącym przed licytacją udać się osobiście do domu aukcyjnego w Perth i zweryfikować jaki jest stan faktyczny.

Jan Stanisławski (1860-1907) „Pejzaż z obłokiem”, źródło: Hunt and Peck Auctions

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Pejzaż z obłokiem
olej na tekturze (?), 33 x 27 cm
Hunt and Peck Auctions, Luray – USA, 6 lutego 2021, estymacja: 4.000 – 6.000 USD

Kwestia proweniencji coraz częściej odgrywa kluczową rolę przy podejmowaniu przez kolekcjonerów decyzji o zakupie dzieła sztuki – w tym przypadku mamy nieodparte wrażenie, że proweniencję ktoś uszył przysłowiowymi grubymi nićmi. Na aukcji w niewielkim domu aukcyjnym w stanie Virginia (który w swoim logo ma rudego liska!) pojawiło się wiele dzieł których autorami mają być wielcy polscy malarze tak jak opisywana tutaj praca. Wszystkie owe obrazy miały wchodzić w skład kolekcji słynnego amerykańskiego egiptologa – Raya Winfielda Smitha, który zmarł na początku lat osiemdziesiątych. Czemu wspomniany egiptolog miałby zbierać klasyków polskiego malarstwa zapewne nigdy się nie dowiemy, ale mamy wrażenie, że powyższa praca Jana Stanisławskiego została namalowana w ostatnich latach i najpewniej (sądząc po barwach i przejściach tonalnych) użyto do tego farb akrylowych. Z twórczością mistrza Stanisławskiego praca ta nie ma absolutnie nic wspólnego. Odradzamy!

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) „Portret Marcelego Staroniewicza” pastel na papierze, 66 x 48 cm Hunt and Peck Auctions, źródło: Hunt and Peck Auctions

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
„Portret Marcelego Staroniewicza
pastel na papierze, 66 x 48 cm
Hunt and Peck Auctions, Luray – USA, 6 lutego 2021, estymacja: 30.000 – 50.000 USD

Kolejna praca mająca pochodzić z kolekcji słynnego, amerykańskiego egiptologa – zamiast komentarza dodajemy autentyczny pierwowzór ze zbiorów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku (które ze swą największą, ale nie najbardziej znaną kolekcją prac Witkacego jest najczęstszym źródłem inspiracji dla fałszerzy).

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!