Jan Styka (1858-1925) „Portret dziecka”, źródło: Maison Bibelot

Jan Styka (1858-1925)
„Portret dziecka”
olej na desce, 53 x 42 cm
Maison Bibelot, Florencja – Włochy, 16 grudnia 2020, estymacja: 250 – 350 EUR

Ciekawa praca, zdecydowanie warta bliższej analizy – namalowana została w 1886 roku, czyli rok po ukończeniu przez Jana Stykę studiów u Jana Matejki w Krakowie. Do analizy porównawczej nie mamy zbyt wielu obrazów artysty z tego czasu, ale sama praca wzbudza zaufanie bardzo rzetelnym, akademickim warsztatem co może świadczyć, że była efektem dobrze płatnego zamówienia (arystokratycznego? mieszczańskiego?) podczas podróży do Włoch po zakończeniu studiów. Przy tak okazyjnej cenie wywoławczej stosunek ryzyka nabycia przesygnowanego wtórnie portretu do potencjalnej premii zakupu XIX-wiecznego obrazu Styki jest bardzo korzystny. My polecamy! 

Henryk Stażewski (1894-1988) „Bez tytułu”, źródło: Karl & Faber

Henryk Stażewski (1894-1988)
„Bez tytułu”
olej na płycie, 22,5 x 22,5 cm
Karl & Faber, Monachium – Niemcy, 10 stycznia 2020, cena wywoławcza: 6.000 EUR

Rekomendację zaczniemy nietypowo, bo od wad – jest to praca z późnego okresu twórczości i na dodatek ma nieduży format. Jest to jednak autentyczny obraz Henryka Stażewskiego i w naszej ocenie może stanowić dobry cel zakupowy dla kolekcjonera, dla którego będzie to pierwszy obraz tegoż autora. Zakup polecamy tylko i wyłącznie w pobliżu ceny wywoławczej.

Igor Mitoraj (1944-2014) „Argos”, źródło: Finarte

Igor Mitoraj (1944-2014)
„Argos”
brąz patynowany na kamiennej podstawie, 22 x 25 x 12 cm (plus podstawa).
Finarte, Rzym – Włochy, 18 grudnia 2020, cena wywoławcza: 3.000 EUR

W czasie gdy na Polskim rynku ceny prac Igora Mitoraja ponownie zaczęły drożeć w galopującym tempie – my polecamy bardzo efektowną rzeźbę z mniej licznej, jak na Mitoraja, serii 250 odlewów. Dodatkowo, co rzadkie przy tego typu rzeźbach, znana jest odlewnia i to nie byle jaka odlewnia, a Tesconi z Pietra Santa w którym artysta miał dom i pracownię. Cena wywoławcza ustalona jest na niezwykle atrakcyjnym z polskiego punktu widzenia poziomie, gorąco polecamy!

Józef Gardecki (1880-1952) „Scena targowa”, źródło: Bill Hood & Sons Art & Antique Auctions

Józef Gardecki (1880-1952)
„Scena targowa”
olej na tekturze, 24 x 32 cm
Bill Hood & Sons Art & Antique Auctions, Delray Beach – USA, 15 grudnia 2020, cena wywoławcza: 200 USD

Praca, która w naszej ocenie jest w miarę nieźle malowanym obrazem z epoki, który raczej błędnie został przypisany do wspomnianego autorstwa. Urodzony w 1880 roku Józef Gardecki był głównie rzeźbiarzem i cyzelerem (był uczniem Konstantego Laszczki, a w dwudziestoleciu miedzywojennym przez 16 lat kierował pracownią rzeźbiarsko-sztukatorską w firmie Rogóyski, Bracia Horn i Rupiewicz w Warszawie). Oczywiście ogólne wykształcenie artystyczne zapewne dawało mu możliwości namalowania podobnej pracy, patrząc jednak na powiększenia podpisu mamy wrażenie, że sygnatura ta została błędnie rozczytana przez osobę przygotowującą katalog i przypisanie jest błędne.

Tamara Łempicka (1898-1980) „Portret męski”, źródło: Time Auction

Tamara Łempicka (1898-1980)
„Portret męski”
olej na płótnie, 51 x 43 cm
Time Auction, Little Neck – USA, 20 grudnia 2020, estymacja: 3.000 – 5.000 USD

Portret męski malowany w manierze nieco przypominającej nam portrety dygnitarzy z dojrzałego socrealizmu – z pewnością praca nie ma nic wspólnego z twórczością Tamary Łempickiej, jest jedynie odpowiedzią rynkową na olbrzymi popyt na jej autentyczne prace. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!